نوشته: ابي الحسن علي بن الحسين بن علي المسعودى.
ناشر: دارالضواء، بيروت.
شماره صفحه ها: 295.
مسعودى، در شهر بابِل ديده به جهان گشود و در بغداد به كسب
دانش پرداخت(14). سپس براي ادامه تحصيل، به مصر سفر كرد و از آن جا براي استفاده
از علماي بصره، راهي آن ديار شد، از دانشمند برجسته بصره، از جمله: ابا خليفه
الحمحي بهره گرفت(15).
در سال 309 ه. ق. از شهرهاي فارس و كرمان ديدن كرد و مدتي
در استخر فارس اقامت گزيد و از عالمان آن منطقه بهره جست، از آن جا به هند و چين
سفر كرد. اين مرحله از سير و سياحت علمي خود را در عمان به پايان برد.
در سال 314 ه. ق. مرحله ديگري از هجرت علمي خود را از عمّان
آغاز كرد و به ماوراء آذربايجان، گرگان، فلسطين و شام رفت. در سال 332 ه. ق. عازم
انطاكيه و سپس مصر شد. در مصر اقامت گزيد و در جمادي الآخر سال 345 ه. ق. يا 363
ه. ق. در همان جا به درود حيات گفت.(16).
مسعودي را از بزرگان دانش رجال و تراجم،شخصيت برجسته علمى،
جليل القدر، مورد اطمينان و بزرگوار معرفي كرده اند(17).
از مسعودى، آثار ارزنده اي در موضوعات گوناگون به يادگار
مانده كه از آن جمله است: اثبات الوصيه. كتاب ارزشمند اثبات الوصية، موضوعات:
تاريخي و اعتقادي و... را در بر دارد. ابتدا، به بيان جنود عقل و جهل، خلق جن و
ناس وسجود ملائكه پرداخته است، آن گاه، جريانهاي تاريخي را از هبوط آدم، رسالت
انبياء الهي و مردان بزرگ، تا ولادت پيامبر اكرم اسلام(ص)، به بحث مي گذارد.
بعد مي پردازد به چگونگي انتقال پيامبر(ص) از اصلاب انبياء
و حوادث صدر اسلام: دعوت خصوصي و عمومى، معراج و هجرت پيامبر(ص) و نزول قرآن،
اثبات امامت تك تك ائمه(ع)، از نظر تاريخي در محدوده تاريخ ائمه(ع) جريانهايي كه
در عصر هر امامي اتفاق افتاده، شيوه برخورد آنان با حاكمان زمان و عكس العملهاي
حاكمان را به رشته تحرير در مي آورد. در پايان، امامت امام عصر(عج) را از زبان
مخبران صادق اثبات مي كند و موضوعاتي را به شرح زير، در باب امامت امام دوازدهم و
مسأله غيبت وى، به بوته بررسي مي نهد: امام زمان فرزند كيست.
ويژگيها حضرت.
انتظار فرج.
نشانه هاي ظهور.
مقابله حضرت به هنگام ظهور با ستمكاران و...