ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 10 مرداد 1390     |     کد : 23316

بداغي: كودكان هم مي‌توانند اعلام شكايت كنند

معاون حقوقي رئيس جمهور با اشاره به تصويب لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان گفت: در اين لايحه پيش بيني شده تا كودكان هم بتوانند اعلام شكايت كنند كه اين مورد تا كنون در كشورمان سابقه نداشته است.

 معاون حقوقي رئيس جمهور با اشاره به تصويب لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان گفت: در اين لايحه پيش بيني شده تا كودكان هم بتوانند اعلام شكايت كنند كه اين مورد تا كنون در كشورمان سابقه نداشته است.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاري فارس،‌ فاطمه بداغي معاون حقوقي رئيس جمهور در گفت‌وگويي با اشاره به لايحه حمايت از كودكان و نوجوانان گفت كه كميسيون لوايح دولت اين لايحه را در 16 جلسه كارشناسي با حضور نمايندگان دستگاههاي اجرايي دخيل در حوزه كودكان و نوجوانان، قوه قضائيه و همچنين معاونت حقوقي رياست جمهوري، مورد بررسي قرار داد كه به تصويب هيئت وزيران رسيد.

وي از ارسال اين لايحه تا پايان هفته به مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: اين لايحه داراي 49 ماده و 44 فصل مي باشد كه در فصل اول آن به وضعيت هاي مخاطره آميز براي طفل اشاره شده كه فقدان سرپرستي، فرار از خانه، زنداني والدين، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سوءرفتار بهره كشي، فعاليت مجرمانه بوسيله كودك مواردي از آن است.

بداغي به تشكيلات حمايتي از كودك در اين لايحه اشاره كرد و خاطر نشان كرد: دفتري با عنوان حمايت قضايي از كودكان و نوجوانان تحت نظر دادستان پيش بيني شده است كه وظيفه پيش گيري، مشاوره ، معرفي به مراكز حمايتي و نظارت بر اجراي حكم را برعهده دارد.

معاون حقوقي رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: دستگاههايي مانند سازمان بهزيستي، سازمان اقدامات تامين تربيتي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت كار و همچنين نيروي انتظامي وظايف مهمي را برعهده دارند كه در اين لايحه به آن پرداخته شده است.

وي در اين خصوص افزود: شناسايي كودكان در معرض خطر، توانمند سازي، برقراري امنيت و معرفي به مراجع قضايي يا حمايتي براي برداشتن خطر از كودك از جمله وظايف دستگاهها و مراكز مذكور مي باشد.

* كودكان مي توانند شكايت كنند

بداغي خاطر نشان كرد: در اين لايحه پيش بيني شده تا كودكان هم بتوانند اعلام شكايت كنند كه اين مورد تاكنون در كشورمان سابقه نداشته است.

معاون رئيس جمهور گفت: در اين لايحه فصلي به جرائم و مجازات ها و فصل ديگري به جرم انگاري هاي جديد اختصاص پيدا كرده و براي آن مجازات تعيين شده است.

وي به برخي جرائم جديد اشاره كرد و گفت: ترغيب يا آموزش روشهاي خود كشي، آموزش مضامين مستهجن، افشاي مشخصات طفل بزه ديده يا در معرض خطر و ترغيب كودكان به ترك تحصيل يا فرار جرم محسوب شده و براي آن مجازات نيز تعيين شده است.

بداغي از تشديد مجازاتهاي جرائم موجود خبر داد و افزود: به عنوان مثال خريد و فروش و قاچاق اعضاي كودك و مجروح كردن آن علاوه بر ديه، مجازات حبس براي آن پيش بيني شده است و اگر كودك بزه ديده با كسي كه مرتكب جرم شده اولياي قانوني وي باشند مجازات مرتكب تشديد مي شود.

وي خاطر نشان كرد: براي سرعت بخشيدن به رسيدگي پرونده ها، شعبه هاي خاصي در دادگاههاي خانواده و كيفري اختصاص يافته مي شود تا در كمترين زمان ممكن و خارج از نوبت به اين امور رسيدگي نمايند.

معاون حقوقي رئيس جمهور همچنين درخصوص حفاظت از طفل به پايگاه اطلاع رساني دولت گفت: در اين لايحه نيز به اين موضوع اشاره شده و والديني كه مرتكب جرم و كودك آزاري مي شوند از حق سرپرستي و يا ملاقات با كودك خود محروم خواهند شد در عين حال هم تاكيد شده تا بدون دلايل كافي كودك از محيط خانواده جدا نشود.

وي يادآور شد: در اين لايحه پيش بيني شده كودكاني كه بزه كار هستند ولي بزه ديده محسوب مي شوند بتوانند مورد حمايت هاي قانوني قرار گيرند.

بداغي در پايان تصريح كرد: دولت در جلسه ديروز خود با افزايش تعطيلي عيد فطر موافقت كرد و قرار شد لايحه آن به مجلس شوراي اسلامي ارسال شود.


نوشته شده در   دوشنبه 10 مرداد 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode