ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 28 تير 1390     |     کد : 22604

دخترها بهتر از پسرها خواب خود را به ياد مي‌آورند

دررابطه با خواب يك تفاوت جنسيتي وجود دارد: دخترها بهتر و بيشتر از پسرها صبح روز بعد به ياد مي‌آورند كه چه خوابي ديده‌اند. توضيح پژوهشگران در اين‌باره آن است كه خواب پسرها عميق‌تر از دخترها است.

دررابطه با خواب يك تفاوت جنسيتي وجود دارد: دخترها بهتر و بيشتر از پسرها صبح روز بعد به ياد مي‌آورند كه چه خوابي ديده‌اند. توضيح پژوهشگران در اين‌باره آن است كه خواب پسرها عميق‌تر از دخترها است.

انگار در پيش داوري‌اي كه درباره‌ي دخترها و پسرهاي كوچك وجود دارد، حقيقتي كوچك نهفته است. معمولا گفته مي‌شود كه دخترهاي كوچك رويايي، اما پسرها بسيار منطقي هستند. نتيجه‌ي پژوهش محققاني از دانشگاه بازل (بال) سويس زياد از اين امر دور نيست.

اين محققان پژوهش خود را از طريق پخش پرسش‌نامه در ميان ۵۶۰۰ نوجوان انجام دادند. سؤال‌ها از نظر محتوايي به موضوعات خواب، خواب ديدن و استرس مربوط مي‌شدند. شمار ۲۰ درصد از اين نوجوانان ذكر كردند كه معمولا روز بعد خواب خود را به ياد مي‌آورند. ۳۰ درصد اعلام كردند كه معمولا صبح روز بعد نمي‌دانند چه خوابي ديده‌اند. روي هم ۵۰ درصد ديگر به ندرت يا گاهگاهي خواب خود را به ياد مي‌آورند.

خواب عميق پسرها و خواب سبك دخترها

اما در اين ميان يك تفاوت جنسيتي نيز وجود دارد و آن اين است كه دخترها بيشتر از پسرها خواب خود را به ياد مي‌آورند. بر اساس گفته‌ي پژوهشگران، اهميت خواب براي دخترها بيشتر از پسرهاست. آنها تحقيق كرده‌اند كه دخترها بارها بيدار مي‌شوند و خوابشان مداوم نيست، در نتيجه حالت خواب و بيداري آنها به سرعت عوض مي‌شود. همين امر باعث مي‌شود كه آنها بيشتر خواب خود را به ياد آورند. در كل، دخترها براي تحولات دروني خود بيشتر از پسرها اهميت قائل مي‌شوند.

پژوهشگران همچنين افزودند كه اين پديده‌ي تفاوت جنسيتي در ميان بزرگسالان از قبل ديده شده است. اما دررابطه با نوجوانان تا به حال آماري وجود نداشته است. تحقيقات قبلي صرفا درباره‌ي محتواي خواب بوده است. براي مثال تحقيقي در كانادا نشان داده‌است كه خواب نوجوانان معمولا درباره‌ي پنج موضوع است: مورد تعقيب قرار گرفتن، از جايي پرت شدن، تجارب جنسي، دير رسيدن به جايي، مدرسه، دانشگاه، معلم و غيره...
اما خواب بدون عواقب نمي‌ماند. حدود ۴۰ درصد از اين نوجوانان ذكر كردند كه خوابشان بر حالت روحي روز بعدشان تاثير مي‌گذارد و ۵۰ درصد اين امر را نفي كردند. علاوه بر اين پژوهشگران به اين نتيجه رسيده‌اند كه به ياد آوردن خواب، معمولا به حالت روحي افراد بستگي دارد. نوجواناني كه حالت روحي مثبت و خوبي دارند، بيشتر از ديگران خواب خود را به ياد مي‌آورند. 


نوشته شده در   سه شنبه 28 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode