ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 15 تير 1403
جمعه 15 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 5 تير 1390     |     کد : 21450

كاسني ، گياهي براي حفاظت از سلول‌هاي كبدي

استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: كاسني، ضد ميكروب، مقوي قلب و محافظ سلول‌هاي كبدي است البته در مواردي موجب حساسيت‌هاي پوستي و درماتيت مي‌شود.

 
جام جم آنلاين: استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: كاسني، ضد ميكروب، مقوي قلب و محافظ سلول‌هاي كبدي است البته در مواردي موجب حساسيت‌هاي پوستي و درماتيت مي‌شود.
به گزارش فارس، گياه كاسني از جمله گياهان مفيدي است كه تاريخ استفاده آن به دوران‌هاي قبل از ميلاد مسيح مي‌رسد و مصرف آن بين افراد جوامع مختلف متداول بوده است.

طبيعت كاسني سرد و تر است. اين گياه در پزشكي اهميت بسياري دارد به طوري كه ابن‌سينا پزشك بزرگ مسلمان در مورد گياه كاسني و خواص گفته است كه كاسني برطرف‌كننده تشنگي مفرط، مدر صفرا، تب‌بر، مؤثر در درمان ديفتري، تصفيه‌‌كننده خون و براي درمان بيماري‌هاي پوستي مفيد است.

عصاره گياه داراي اثرات ضد باكتريايي مناسبي است همچنين برگ‌هاي كاسني وحشي سرشار از ويتامين c و داراي پتاسيم و فسفر است كه كاسني مقوي اشتها، مقوي معده، تصفيه‌كننده خون، ملين و تب‌بر است.

تركيبات محلول در آب كاسني، خاصيت مسكن دارند و بعضي از قندهاي موجود در آن (اوليگوساكاريدها oligosacharides) داراي خاصيت افرايش ميكروب‌‌هاي مفيد و كاهش باكتري‌‌هاي بيماري‌‌زا در روده است در مطالعات جديد نشان مي‌‌دهند كه برخي تركيبات موجود در كاسني، در مشكلاتي از جمله يبوست، اسهال‌هاي ميكروبي، سرطان و بيماري‌هاي قلبي- عروقي، مي‌توانند موثر باشد.

همچنين طبق مطالعات انجام شده بر حيوانات آزمايشگاهي، مواد مؤثر كاسني مي‌توانند از سرطان روده جلوگيري كند. از ديگر اثرات مفيد كاسني، حفاظت كبد در برابر سموم كبدي است و اين اثر با ماده‌اي به نام تتراكلروكربن به اثبات رسيده است.

مضرات كاسني چيست؟

البته در برخي از سايت‌ها گزارش شده است كه گياه كاسني داراي عوارض محدودي است كه موجب درماتيت و حساسيت پوستي مي‌شود.

محمد صالحي سورمقي استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره فوايد و مضرات گياه كاسني به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبري فارس «توانا» مي‌گويد: گياه كاسني يكي از گياهان پر مصرف در دنيا است و در طب سنتي كاربرد فراوان دارد.

به گفته وي از مهمترين خواص كاسني مي‌توان به ضد ميكروب، ضد صفرا، مقوي قلب، شيرافزا، ادرارآور، كاهنده كلسترول خون، هضم كننده غذا و تا حدي كاهنده قند خون اشاره كرد. داروهاي شيميايي اولين صدمه را به كبد وارد مي‌كند در سال‌هاي اخير از گياه كاسني داروهايي به اشكال مختلف ساخته شده است.

استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي مي‌افزايد: از گياه كاسني امروزه بيشتر به عنوان يك داروي مفيد براي كبد استفاده مي‌كنند و گياه كاسني محافظ كبد است و با توجه به اينكه در سال‌هاي اخير مواد مصنوعي به مقدار زياد استفاده مي‌شود بر روي سلول‌هاي كبدي اثر مي‌گذارد.

كاسني در مواردي موجب حساسيت‌هاي پوستي و درماتيت مي‌شود

محمد صالحي سورمقي اضافه مي‌كند: گياه كاسني، مانند ساير گياهان ممكن است، عوارض محدودي ايجاد كند كه مصرف آن مي‌تواند در مواقعي موجب بروز حساسيت‌هاي پوستي و ايجاد درماتيت مي‌كند و اين واكنش‌هاي پوستي مربوط به به تركيبات لاكتوني موجود در كاسني است.

استاد فارماكولوژي دانشگاه علوم پزشكي تهران بيان مي‌دارد: كاسني داراي اثراتي از جمله مقوي معده، ادرار آور، تصفيه‌كننده خون، صفرا بر، تب‌بر، اشتها آور، درمان كننده نقرس ، كمك در درمان رماتيسم، دفع رسوبات ادراري و رفع كم‌ خوني براي آن قائل هستند كه اين موارد در حال تحقيق است و در آينده‌اي نه چندان دور موارد درماني قطعي و جديدي براي آنها پيش ‌بيني مي‌‌شود.


نوشته شده در   يکشنبه 5 تير 1390  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode