آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه اخلاق به بیان خطبه یک نهجالبلاغه و ویژگیهای خدای متعال از دیدگاه امیرالمؤمنین علی(ع) پرداخت.
به گزارش ایکنا از قزوین، آیتالله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین در جلسه درس اخلاق به شرح خطبه یک نهجالبلاغه پرداخت که در ادامه میخوانیم:
امیرالمؤمنین علی(ع) در خطبه اول نهجالبلاغه فرموده است حمد و ستایش مخصوص کسی است که همه مدحکنندگان از مدح او عاجزند، یعنی عظمت خدا بهگونهای است که کسی از عهده مدح او بر نمیآید.
بیشتر بخوانید:
جنایات و نسلکشیهای غزه و لبنان بهخاطر دنیاپرستی است
اهل ایمان چه نشانههایی دارند
در این خصوص ابنابیجمهور در عوالیاللئالیالعزیزیه از رسول اکرم(ص) آورده است که حضرت فرموده خدایا ما آنگونه که باید از تو شناخت نداریم، مرحوم علامه مجلسی هم در بحارالانوار همین مطلب را آورده و گفته خدایا ما آنگونه که باید از تو شناخت نداریم و آنگونه که باید تو را عبادت نمیکنیم. پیامبر(ص) فرمودهاند حتی آدمهایی که کارشان آمار و ارقام است، اگر جمع شوند تا نعمتهای خدا را بشمارند از عهده شمارش نعمتها بر نمیآیند.
خدای متعال در آیه ۱۸ سوره نحل فرموده است: «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ؛ و اگر نعمتهای خدا را شماره کنید، هرگز نمیتوانید آنها را به شمار آورید؛ یقیناً خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.» همچنین خدای متعال در آیه ۳۴ سوره ابراهیم فرموده است: «وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ؛ و از هر چه از او خواستيد به شما عطا كرد و اگر نعمت خدا را شماره كنيد نمىتوانيد آن را به شمار درآوريد قطعاً انسان ستمپيشه ناسپاس است»، این دو آیه ریشههای قرآنی بیان نورانی پیامبر(ص) هستند.
امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرموده کسانی که در هر زمینهای بهدنبال احقاق حق هستند هم نمیتوانند حق آن مسئله را ادا کنند، حق تقوا، حق جهاد و حق تلاوت سه مورد از حقهای مورد تأکید در قرآن است.
خداوند در آیه ۱۰۲ سوره آلعمران از ادای حق تقوا، در آیه ۷۸ سوره حج از ادای حق جهاد و در آیه ۱۲۱ سوره بقره از ادای حق تلاوت سخن گفته است، این سه حق مورد تأکید قرآن است، ما میتوانیم در مسیر احقاق حق همه اینها باشیم، اما اینکه به این قلهها برسیم در توان کسی نیست.
امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود او (خدا) کسی است که اگر همه همتها بسیج شوند نمیتوانند او را درک کنند، یعنی هر چقدر همه اوج بگیرند یا در اعماق نفوذ کنند قادر نخواهند بود او را بشناسند، بنابراین هر چقدر در مخلوقات خدا سیر و سیاحت کنیم، گنجایش ظرفیت وجودی ما در این اندازه نیست که بخواهیم نسبت به خدای متعال معرفت پیدا کنیم، اما باید در این مسیر تلاش کنیم.
حضرت در ادامه فرمود آنهایی که بسیار تیزهوش و زیرک هستند هم نمیتوانند خدای متعال را آنطور که باید بشناسند، خداوند آن کسی است که وقت مشخصی برای او در نظر گرفته نشده است، یعنی اینطور نیست که بگوییم خدای متعال از فلان موقع بوده و تا فلان موقع خواهد بود. امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود خدا کسی است که مخلوقات را با قدرت خودش و از دل تاریکی و نیستیها خلق میکند، بدون اینکه زمینهای و مواد اولیهای وجود داشته باشد.
امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود خدا کسی است که بادها را با رحمت الهی منتشر کرد، خدای متعال در آیه ۶۳ سوره نمل فرموده است: «أَمَّنْ يَهْدِيكُمْ فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَنْ يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ؛ يا آن كس كه شما را در تاريكیهاى خشكى و دريا راه مىنمايد و آن كس كه بادهاى بارانزا را پيشاپيش رحمتش بشارتگر مىفرستد آيا معبودى با خداست خدا برتر و بزرگتر است از آنچه با او شريک مىگردانند.»
خدای متعال در آیه ۴۸ سوره فرقان فرموده است: «وَهُوَ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً طَهُورًا؛ و اوست آن كس كه بادها را نويدى پيشاپيش رحمت خويش باران فرستاد و از آسمان آبى پاک فرود آورديم.»
امیرالمؤمنین(ع) در ادامه فرمود خدا همان کسی است که میخها را به صخرهها و سنگها محکم کرد، یعنی لرزش، تحرک و بیثباتی زمین را با کوههای محکمی که در دل زمین جاگذاری شده، کنترل کرده است. در این خصوص هم در آیات ششم و هفتم سوره مبارکه نبأ آمده است: «أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا، وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا؛ آيا ما زمين را محل آرامش شما قرار نداديم؟ و كوهها را ميخهای زمين؟» زمین با سرعت به دور خودش و به دور خورشید میچرخد، زمین اینقدر حرکت دارد، اما ما این حرکات را حس نمیکنیم، چون کوهها میخزهای محکمی هستند که در عمق زمین جاگذاری شدهاند و حرکت زمین را کنترل میکنند.