معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش چاقی و اضافه وزن دانشآموزان، نبود نظام ارزشیابی جامع برای درس تربیت بدنی و فقدان نظام استعدادیابی مؤثر و جامع در حوزه تربیت بدنی را از چالشهای این حوزه خواند و گفت: در خصوص چاقی و اضافه وزن دانش آموزان، زنگ تربیت بدنی کافی نیست. چاقی متغیری پیچیده و چند عاملی است. مقابله با این چالشها نیازمند برنامهریزی دقیق و همکاری مستمر میان نهادهای آموزشی و پژوهشی است که برای این چالشها معاونت تربیت بدنی برنامههای ویژهای تدوین کرده است.
به گزارش نصر، دومین همایش بینالمللی و پنجمین همایش ملی یافتههای نوین در علوم ورزشی، با حضور مسئولین ارشد حوزه ورزش کشور، فدراسیونهای ورزشی، اساتید برجسته علوم ورزشی، دانشجومعلمان و دانشجویان دانشگاهها و محققان این حوزه در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد.
در مراسم افتتاحیه این همایش، صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت تربیت بدنی و سلامت در اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت کشور، بر نقش حیاتی این حوزه در پیشرفت ابعاد وجود و توسعه فرهنگی و جسمانی نسل آینده تأکید کرد.
ستاری فرد با بیان اینکه نقطه عطف در نظام حقوقی، قانون برنامه هفتم است و در قانون مذکور، به تعلیم و تربیت و تربیت بدنی و سلامت بهطور ویژه پرداخته شده است اظهار کرد: معلمان تربیت بدنی، فرماندهان این حوزه مهم در نظام آموزشی کشور هستند و مسئولیت خطیری در ترویج سبک زندگی سالم و فعال بر عهده دارند. امانت داری و قوی بودن از ضروریات و صفات مهم معلمان تربیت بدنی است.
ستاری فرد بر تعهد معاونت تربیت بدنی و سلامت به رویکرد علمی در پیشبرد اهداف تربیت بدنی تأکید کرد و افزود: این تعهد به علم و پژوهش، زیربنای تمامی فعالیتها و طرحهای متعدد معاونت تربیت بدنی و سلامت است و با هدف بهبود کیفیت برنامههای تربیت بدنی در مدارس و ایجاد نوآوری و پیشرفت در این حوزه بیش از پیش ادامه دارد.
در ادامه، ستاری فرد به نقش این همایش در تبادل دانش و ارائه یافتههای جدید اشاره و عنوان کرد: برگزاری این همایش فرصتی ارزشمند برای تقویت پیوند میان پژوهش و عمل در حوزه تربیت بدنی و علوم ورزشی است و این همایش با همکاری معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار شد. ما مفتخریم که با بهرهگیری از دانش روز و همکاری با متخصصان برجسته، همواره در مسیر ارتقاء کیفیت تربیت بدنی در نظام آموزشی کشور گام برمیداریم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالشهای اساسی حوزه تربیت بدنی و سلامت پرداخت و سه چالش عمده مشتمل بر چاقی و اضافه وزن دانشآموزان، نبود نظام ارزشیابی جامع برای درس تربیت بدنی و فقدان نظام استعدادیابی مؤثر و جامع در حوزه تربیت بدنی را برشمرد و تأکید کرد: در خصوص چاقی و اضافه وزن دانش آموزان، زنگ تربیت بدنی کافی نیست و چاقی متغیری پیچیده و چند عاملی است. مقابله با این چالشها نیازمند برنامهریزی دقیق و همکاری مستمر میان نهادهای آموزشی و پژوهشی است و در این راستا معاونت تربیت بدنی و سلامت برای این چالش ها برنامههای ویژهای تدوین کرده است.
در مراسم اختتامیه این همایش نیز دکتر علی پورکمالی رییس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بر اهمیت و ضرورت ارتباط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان دانشگاهی ماموریت گرا و رسالت محور با وزارت اموزش و پرورش تاکید کرد و از ظرفیت های گسترده این دانشگاه در حل مسائل تعلیم و تربیت سخن گفت.
وی همچنین بر لزوم استفاده بهینه از توانمندیهای علمی و پژوهشی اساتید و دانشجویان این دانشگاه در جهت ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس کشور تأکید کرد.
پورکمالی افزود: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی آمادگی کامل دارد تا با همکاری نزدیک با وزارت آموزش و پرورش، در زمینههای مختلف از جمله تدوین محتوای آموزشی، برگزاری همایشهای کاربردی و انجام پژوهشهای کاربردی در حوزه تعلیم و تربیت، نقش مؤثری ایفا کند. تقویت این ارتباط میتواند به بهبود کیفیت آموزش در سطح ملی و تربیت نسلی توانمند و آگاه برای آینده کشور منجر شود.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ همچنین، مجتبی صالح پور مدیر کل همایش و ریاست دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از سیاستهای کلی همایش و اهداف راهبردی آن در راستای ارتقاء جایگاه علوم ورزشی، محوریت ورزش در آموزش و پرورش، کنترل بخشهای مختلف، سیستم ارزیابی دقیق مقالات و روند برگزاری همایش گزارش جامعی ارائه و در نهایت بر پتانسیل بی بدیل دانشکده علوم ورزشی در حل چالشهای پیش روی معاونت تربیت بدنی و سلامت تاکید کرد.