ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 4 خرداد 1400     |     کد : 195919

جویای حال هم باشیم

کاش لحظات خوب هیچگاه در ذهن انسان باقی نمی‌ماند، خاطراتی که یاد آنها حسرتی تلخ برایمان به ارمغان می‌آورد.

کاش لحظات خوب هیچگاه در ذهن انسان باقی نمی‌ماند، خاطراتی که یاد آنها حسرتی تلخ برایمان به ارمغان می‌آورد. یاد خانه پدربزرگ و مادربزرگ با آن حال و هوایی که توصیفش برای همگان آشناست؛ لبخندهای پر مهر و محبت آنها در لابه‌لای چروک‌های صورتشان منظره‌ای به یاد ماندنی را در ذهنمان به جای گذاشته است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «جوان» در ادامه نوشت: دورهمی‌های شلوغ و با صفا که غم و غصه را زمین‌گیر کرده بود. همه خاله و دایی‌ها با فرزندانشان دور هم جمع می‌شدند و بهترین لحظات را در کنار پدربزرگ و مادربزرگ رقم می‌زدند، مهمانی‌هایی که به هر بهانه‌ای تشکیل می‌شد و سرشار از شادی و صمیمیت بود. من که آن دوران را به یاد می‌آورم احساسم این است چیزی به اسم غم وجود نداشت و غم واژه‌ای جدید است که الان بر ما حاکم شده است. آن دنبال هم دویدن‌ها و دور حوض چرخیدن‌هایی که با بچه‌ها داشتیم و تمام درگیری ذهنی‌مان بازی بود. مگر می‌شود که به‌یکباره همه چیز تمام شود؟ آن همه دید و بازدید، آن همه دوست داشتن‌ها، من معنای زندگی را آنگونه فهمیده بودم.

اما چه شده است با اینکه امکانات الان بسیار بهتر و بیشتر است، ولی از هم بی‌خبر هستیم. شاید مادربزرگ از همه ما بیشتر ناراحت است، او هر لحظه استکان‌های کمرباریک با نعلبکی‌های گل سرخ را آماده می‌کند و چای پرعطر دم‌شده‌اش را بارها می‌ریزد، اما کسی نیست او را از تنهایی در بیاورد، احساس می‌کنم روح خانه پدربزرگ و مادربزرگ پر کشیده و دیگر آن صفای گذشته را ندارد. هرچند شیوع کرونا ناگزیر رفت و آمدها را محدود کرده است، اما می‌توان هرازگاهی جویای حال یکدیگر بود.

امروزه می‌بینیم برادر و خواهر بر اثر کوچک‌ترین مسائل سال‌هاست با هم حرف نمی‌زنند و چنان کینه به دل گرفته‌اند که گویا دشمن همدیگرند. به نظر می‌رسد سبک زندگی بی‌روح و خاموش غرب در جامعه ما سایه انداخته است، در حالی که جامعه اسلامی - ایرانی ما دارای فرهنگی غنی و با صلابت است که هیچ جای دنیا مثلش را ندارد.

دین مبین اسلام اهمیت زیادی به مسئله صله رحم داده است و بارها مسلمانان را به این فضیلت اخلاق دعوت و همچنان که برای انجام آن آثار فراوانی بیان کرده به همان اندازه آثار سوء برای ترک کننده آن ذکر کرده است. اهمیت این امر آنقدر زیاد است که علامه مجلسی در کتاب شریف بحارالانوار ۱۱۰ حدیث درباره صله رحم بیان کرده و تمام ابعاد و زوایای آن را مورد بررسی قرار داده است. صله رحم رزق را زیاد می‌کند و فقر را از بین می‌برد.

عمر افزایش می‌یابد و بلا کم می‌شود. موجب خوش اخلاقی می‌شود و اینها تنها بخشی از آثار دنیوی صله رحم است و از آنجا که اجر و پاداش اصلی در سرای دیگر است برای این فضیلت اخلاقی آثار اخروی فراوانی را فرموده‌اند که هر روشن دلی را شوق می‌دهد به سوی فراگیری این فضیلت به یاد رفته


برچسب ها
نوشته شده در   سه شنبه 4 خرداد 1400  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode