رمضان تنها اتفاقی دینی و فرهنگی نیست، این ماه اقتصاد و سیاست را در کشورهای مسلمان به شدت تحت تأثیر قرار میدهد.
به گزارش ایسنا، خبرآنلاین نوشت: ماه مبارک رمضان، ماه روزهداری مسلمانان در سراسر جهان، اقتصاد کشورهای اسلامی را تحت تأثیری جدی قرار میدهد. این تغییر در بازار ایران نیز قابل ردگیری است، از افزایش مصرف کالاهای اساسی و برخی شیرینیها مخصوص این ماه گرفته تا اقلام پروتئینی و ….
اما در دیگر کشورهای اسلامی چه میگذرد؟ تغییراتی که مناسبتهای فرهنگی و مذهبی بر روی اقتصاد یک کشور ایجاد میکنند، کاملاً نمایان است و در چند سال اخیر موضوع مقالهها و گزارشهای تعداد زیادی از اقتصاددانان بوده است.
بیبیسی در مقالهای تحت عنوان «تأثیر مثبت» تاکید دارد: اولین تأثیری که ماه رمضان بر روی فعالیتهای اقتصادی داشته است افزایش کمکهای خیریه در این ماه است. بررسیها نشان میدهد افرادی که دارای بضاعت مالی هستند و قدرت کمک کردن به بقیه انسانها را دارند، در این ماه اقدام به وام دادن یا قرض دادن پول خود میکنند. آمارها نشان دادهاند که میزان کمکهای خیریه بدون بازگشت نیز در این ماه افزایش پیدا میکند، یعنی کمکهای مالی به خیریهها و افراد بیبضاعت و هدیه کردن کالا به افراد ضعیف و نیازمند. به نظر میرسد مسلمانان این ماه را محملی برای یاری رسانی به یکدیگر میدانند.
دومین تأثیر ماه رمضان در اقتصاد کشور، کاهش دزدیها و بزهکاریها است که این مهم تأثیر مثبتی بر وضعیت اقتصادی و افزایش سرمایه اجتماعی کشورها به جا میگذارد. به عنوان مثال بر اساس تحقیقاتی که در کشور ترکیه که ۸۵ درصد جمعیت آن مسلمان هستند، انجام شده، میزان بزهکاری و دزدیها از ۴.۸۵ درصد به ۴.۳۸ درصد کاهش پیدا میکند.
سومین تأثیر ماه رمضان بر اقتصاد کشور افزایش وامهای بانکی است: بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است پاسخدهی به تقاضای مشتریان برای وامها در ماه رمضان نسبت به سایر ماهها افزایش پیدا میکند. این تأثیر ماه رمضان به راحتی قابل دیدن است و معمولاً مشتریان در کشورهایی مثل ترکیه سعی میکنند در این ماه اقدام به وام گرفتن کنند. به نظر میرسد افزایش دریافت تسهیلات با هدف پوشش بخشی از افزایش هزینهها رخ میدهد.
خرید در ماه رمضان چگونه است؟
مراکز خرید و مغازهها و حتی سوپرمارکتها در کشورهایی مثل عربستان و امارات تا دیروقت باز هستند و معمولاً مردم بعد از زمان افطار به این مراکز میآیند و خرید و فروش در این ساعات افزایش پیدا میکند. اکثریت مغازهها و رستورانها در طول روز بسته هستند و هنگام افطار باز میشوند.
تأثیر ماه رمضان بر صنعت گردشگری
«سیانانتراول» گزارش داده است ورود گردشگران در ماه رمضان به داخل کشورهای مسلمان مثل عربستان، ترکیه، ایران و … متوقف نمیشود اما تعداد گردشگران کاهش پیدا میکند. هتلها معمولاً در این زمان از سال خلوتتر هستند و با کاهش تقاضا قیمت بلیطهای هواپیما نیز کاهش پیدا میکند، پس ماه رمضان فرصت خوبی برای سفر به این کشورهاست.
کاهش ساعات کاری
در برخی از کشورها ساعات کاری کارمندان تا ۲ ساعت کاهش پیدا میکند. به عنوان مثال در دوبی نه تنها محل کارها بلکه مدارس نیز ۲ ساعت زودتر از معمول تعطیل میشوند. در برخی دیگر کشورهای مسلمان مثل ترکیه نیز تغییری در ساعت کاری آنها ایجاد نمیشود.
افزایش تقاضا برای کالاها
در ماه رمضان تعداد مصرفکنندگان محصولات خوراکی و به تبع تقاضا برای آنها افزایش پیدا میکند. روزه بودن در طول روز نه تنها مصرف کالاها را کاهش نمیدهد بلکه در برخی از کشورها باعث افزایش آنها نیز میشود. دلیل این امر میتواند این باشد که مسلمانان برای روزه بودن در طول روز نیازمند دریافت انرژی کافی در هنگام سحری هستند. این افزایش تقاضا در مصرفکنندگان تنها باعث افزایش فروش کالاها نمیشود بلکه باعث بالا رفتن قیمتها نیز میشود. این افزایش فروش و افزایش قیمتها در برخی از کشورها رشد اقتصادی را نیز در پی دارد.»