ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 14 تير 1403
پنجشنبه 14 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 24 بهمن 1396     |     کد : 182495

قیام 29 بهمن تبریز

افکاری: قیام 29 بهمن تبریز جزیره ثبات رژیم شاه را آشفته کرد/ داشتن بصیرت و ولایت مداری مهم ترین شاخصه پیشرو بودن آذربایجانی‌هاست

دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: قیام 29 بهمن تبریز نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ایران است که با در هم شکستن جزیره ثبات و آرامش موصوف کارتر؛ منشاء و سرآغاز قیام های بعدی مردم ایران را فراهم آورد.

دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز گفت: قیام 29 بهمن تبریز نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ایران است که با در هم شکستن جزیره ثبات و آرامش موصوف کارتر؛ منشاء و سرآغاز قیام های بعدی مردم ایران را فراهم آورد.

مریم افکاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه قیام 29 بهمن تبریز قدرت پوشالی رژیم پهلوی را که در منطقه به عنوان جزیره ثبات و آرامش و ژاندارم منطقه مطرح بود، در هم شکست اظهار داشت: این قیام آغازگر طوفان سهمگین انقلاب علیه رژیم شاه بود که در آن زمان ملت آذربایجان خواستار دفع‌ خودکامگی‌ یعنی‌ استبداد داخلی‌ و جلوگیری‌ از استیلای‌ خارجی بودند.

برچیده شدن طومار پهلوی با شروع قیام تبریز

این فعال دانشجوی دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال اینکه چرا در آن برهه زمانی مردم تبریز علیه رژیم پهلوی قیام کردند، خاطرنشان کرد: مردم انقلابی و آزادی‌خواه تبریز در 29 بهمن ماه سال 1356 و همزمان با چهلمین روز کشتار خونین 19 دی قم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این قیام به یکباره به پا خواستند و به این طریق موجبات برچیده شدن طومار پهلوی را فراهم آوردند.

افکاری اضافه کرد: قیام 29 بهمن در آن برهه زمان به نوعی در تاریخ کشورمان کم نظیر بود به طوری که می‌توان گفت نخستین رویارویی مستقیم مردم با قوای نظامی در سطح بسیار گسترده در آن زمان بود.

دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز تصریح کرد: نقش و تاثیر ژرف این حماسه در روشنگری ملل مستضعف و آزاده جهان را به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت چرا که این حقیقت را ثابت کرد که با تکیه بر ایمان می‌توان با دست‌های خالی و بدون اتکاء به تجهیزات نظامی نیز مبارزه کرد و سر تسلیم فرود نیاورد.

قیام 29 بهمن تبریز موتور محرکه قیام‌های بعدی مردم ایران است

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه در پاسخ به این پرسش که نقش قیام 29 بهمن تبریز در شکل‌گیری، تاثیر و پیروزی روند انقلاب را چگونه ارزیابی می‌کنید، یادآور شد: این حماسه و افتخار را می‌توان به عنوان نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم مسلمان ایران در نظر گرفت که با در هم شکستن جزیره ثبات و آرامش موصوف کارتر و بدل شدن به یک الگوی عملی برای سایر مبارزان مسلمان؛ منشاء و سرآغاز قیام‌های بعدی مردم ایران شده و زمینه و بستر لازم را جهت تحقق انقلاب اسلامی و پیروزی آن فراهم آورد.

وی با تاکید بر اینکه قیام 29 بهمن تبریز در واقع موتور محرکه منشاء و سرآغاز قیام‌های بعدی مردم ایران را به دنبال داشته است، گفت: این قیام مردم تبریز باعث شد تا حادثه مهم و خونین 19 دی قم؛ با همه تبلیغات و شانتاژهای منفی علیه آن، غفلت‌ها و غرض‌ورزی‌ها را از بین برده و ماندگار شود.

دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: این قیام عظیم، برگزاری مراسم چهلم‌های پی در پی را در ایران به یک سنت و روش موفق در براندازی رژیم شاهنشاهی تبدیل کرده و راهگشای قیام‌های بعدی مردم در سایر شهرها چون یزد، جهرم و کرمان و ... شد.

تبریزی ها در قیام 29 بهمن کار زینبی کردند

این فعال دانشجوی دانشگاه تبریز همچنین در پاسخ به این سوال که اگر در ادوار مختلف تاریخ کشورمان را رصد کنیم به عینه مشاهده می‌کنیم که در اکثر مواقع آذربایجانی‌ها و در رأس آنها تبریزی‌ها در لحظات حساس این کشور در خط مقدم بودند، علت این امر چه بوده است، گفت: به تعبیر زیبای مقام عظمای ولایت؛ تبریزی‌ها در این قیام کار حضرت زینب (س) را انجام دادند. همانطور که اگر زینب (س) نبود؛ حادثه عاشورا و ماندگاری آن در تاریخ را نداشتیم، اگر این حرکت باشکوه مردم آذربایجان هم نبود، قیام 19 دی ماه نیز به دست فراموشی سپرده می‌شد.

وی اضافه کرد: در همین راستا قیام 29 بهمن تبریز موجب شد که کمر رژیم شاه شکسته شده و راه برای تداوم نهضت اسلامی باز شود، از این رو تبریز نقش مهمی را در برپایی انقلاب اسلامی ایفا کرد.

افکاری تاکید کرد: مردم آذربایجان همواره در عمده‌ترین حوادث و تحولات مثبت کشور در صف اول قرار داشتند و نقش‌آفرینی می‌کردند؛ از تحریم تنباکو تا نهضت مشروطیت، قیام 29 بهمن ماه و مسائل عمده پیروزی و تداوم انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس همگی نشان از حضور اثرگذار آذربایجانی‌ها در شرایط حساس کشور بوده است.

داشتن بصیرت و ولایت‌مداری مهم‌ترین شاخصه پیشرو بودن آذربایجانی‌هاست

دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در بخش دیگر سخنان خود؛ داشتن تدین و غیرت دینی، بصیرت، زمان‌شناسی، عاشورایی بودن و ولایت‌مداری را از عوامل و دلایل اصلی پیشرو بودن و نقش‌آفرینی آذربایجانی‌ها در حوادث و تحولات تاریخ معاصر اعلام کرد.

دبیر واحد خواهران جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز در ادامه همچنین در پاسخ به این پرسش که در عصر حاضر وظیفه و رسالت نسل امروز این خطه، برای تداوم راه پرافتخار نسل گذشته این سرزمین چیست، خاطرنشان کرد: نسل اول؛ انقلاب را آغاز کرد و به نتیجه رساند. نسل دوم در پیروزی انقلاب و دفاع و تثبیت آن کوشید و امروز پرچم انقلاب اسلامی به دست نسل سوم است. نسلی که با شور و شعور فزآینده باید آسیب‌ها و آفت‌های این میراث گرانبها را بشناسد و در تحقق اهداف الهی-انسانی آن و تداوم راه پرافتخار این سرزمین بکوشد.

این فعال دانشجویی آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: نسل امروز در عصر حاضر باید با توکل بر خدا و حفظ انگیزه الهی، پایدار و پایبند بودن به صراط مستقیم، اعتقاد به انقلاب اسلامی و استمرار انقلاب معنوی، بیرون آمدن از وابستگی فکری، خودباوری و خود اتکایی، تهذیب نفس و تعهد، توجه و حفظ استقلال و آزادی و ارزش‌های انسانی، انتخاب مسوولان متدین و متعهد، روشنگری، مطالبه‌گری، حق‌خواهی و ... را وظیفه و رسالت خود قرار دهد و دین خود را در تداوم و حفظ این انقلاب ادا کنند.

گفت‌وگو از: موسی کاظم‌زاده


نوشته شده در   سه شنبه 24 بهمن 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode