ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 13 تير 1403
چهارشنبه 13 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 20 خرداد 1396     |     کد : 178167

فارس از بهار قرآن پایتخت تشیع جهان اسلام گزارش می دهد

بهار قرآن؛ در بهار آذربایجان / پایتخت تشیع جهان اسلام؛ در تب و تاب بهار قرآن

در بهار قرآن آذربایجان‌شرقی اجرای برنامه ترتیل‌خوانی قرآن کریم در مصلای حضرت امام خمینی (ره) تبریز با حضور گسترده شهروندان شهر تبریز و به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود. علاوه بر این مراسم همانند سال‌های گذشته محافل انس با قرآن کریم در بقعه‌ متبرکه، امام‌زاده‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و شهرستان‌های استان، با دعوت از قاریان و حافظان مطرح بین‎المللی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، در بهار قرآن آذربایجان‌شرقی اجرای برنامه ترتیل‌خوانی قرآن کریم در مصلای حضرت امام خمینی (ره) تبریز با حضور گسترده شهروندان شهر تبریز و به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود. علاوه بر این مراسم  همانند سال‌های گذشته محافل انس با قرآن کریم در بقعه‌ متبرکه، امام‌زاده‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و شهرستان‌های استان، با دعوت از قاریان و حافظان مطرح بین‎المللی برگزار می شود.

بهار قرآن؛ در بهار آذربایجان
   البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، شهروندان استان آذربایجان‌شرقی و شهر تبریز از دیرباز تا به امروز به خاطر توجه خاص به برگزاری مراسم‌های مذهبی، اسلامی و عشق اهل بیت (ع)، شهره خاص و عام بوده و هستند و هنوز هم این ارادت افتخار مردم این دیار است که به پاس خدمات ارزنده و ارادت بی‌شائبه مردم این دیار به اهل بیت (ع) تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام به ثبت میراث معنوی رسیده و به همین نام در منطقه و جهان شناخته می شود.

با این وجود، به نظر می‌آید، برپایی محافل انس با قرآن کریم با این حجم و گسترده در استان و به خصوص در شهر تبریز نیز به نوعی یادآور احیاء و باز‌آفرینى نقش و جایگاه تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع در جهان اسلام را نشان می‌دهد که در طول ادوار مختلف این سرزمین  پرچمدار مهد تبلیغ و ترویج  فرهنگ و افکار اسلام ناب محمدی به سراسر منطقه و جهان بوده است.

قرآن، سفره بیکران الهی
به هر حال آنچه در این خصوص مهم است این است که قرآن کریم کتابی الهی است که تمسک بدان در کنار عترت گرامی نبی اکرم اسلام (صل الله علیه وآله)، انسان‌ها را در صراط مستقیم حق، کمال و سعادت، نگه داشته و در صورت چنگ زدن به این ریسمان محکم الهی است که می‌توان، مانع از بروز هر گونه انحراف و کج روی در جامعه اسلامی شد.

افزون بر آنچه گفته شد، در ادامه این گزارش با مراجعه و گفت‌و‌گو با جمعی از شهروندان شهر تبریز که در این محافل انس با قرآن حضور داشته اند و اینکه آثار و فواید تلاوت قرآن و تفکر در آیات آن چقدر در زندگی ما انسان‌ها تاثیر دارد و به سخن دیگر سؤال ما از شرکت‌کنندگان در این محافل این بود، که زندگی ما چگونه و به چه علت با خواندن قرآن زیبا مى‌شود؟

علی جابری، جوان 26 ساله تبریزی در این ارتباط در گفت‌وگو با گزارشگر فارس می‌گوید: حضور در این محافل به نوعی عبادت تلقی می‌شود و در همین راستا نیز در آموزه‌های دینی ما تاکید فراوان در شرکت اینگونه برنامه‌ها شده است.

وی افزود: قرآن برای راهنمائی تک تک بندگان فرستاده شده و با خواندن آن می‌توان راه و سبک زندگی را بهتر آموخت.


پایتخت تشیع جهان اسلام؛ در تب و تاب بهار قرآن
جواد علیپور دیگر شهروند تبریز مصاحبه‌کننده با خبرنگار فارس در مورد علت حضور روزانه در برنامه ترتیل‌خوانی قرآن کریم در مصلی امام خمینی(ره) این شهر می‌گوید: قرآن کریم بهترین وسیله برای ارتباط با خدواند متعال است و از این رو بنده و خانواده‌ام با شرکت در اینگونه مجالس قرآنی و تلاوت آیاتی از قرآن سعی می‌کنیم این ارتباط الهی قطع نشود و در مسیر درست حرکت کرده باشیم.

او ادامه می‌دهد: با حضور در محافل انس با قرآن و تلاوت این کتب می‌توان به آرامش روحی رسید و زندگی را برای خویش و دیگران زیباتر نمود.

جعفر رضایی، نوجوان دیگر شرکت‌کننده در محفل انس با قرآن کریم در مصلی امام‌خمینی(ره) شهر تبریز هم در گفت‌و‌گو با فارس معتقد است: متاسفانه نسل امروز به دلایل مختلف وقت بیشتر خود را در فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، متولیان مسائل فرهنگی و اجتماعی باید فکری اساسی برای هدایت درست نوجوانان و جوانان داشته باشند که به یقین قرآن بهترین وسیله نسبت به سایر ابزار باشد.

قرآن کریم بهترین وسیله برای هدایت انسان‌ها
وی می‌افزاید: با برگزاری چنین برنامه‌های قرآنی در طول سال و تبلیغ و ترویج آن در سطح استان و حتی در شهرستان‌ها و روستاها می‌توانیم، الگوهای اسلامی و قرآنی را به جوانان معرفی و توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم.    

زهرا رحمتی، دانش آموز دیگر شرکت‌کننده در محفل انس با قرآن امامزاده سید حمزه‌ شهر تبریز نیز در گفت‌و‌گو با گزارشگر فارس می‌گوید: امروزه بسیاری از مشکلات مسلمانان به خاطر فاصله گرفتن از قرآن و آموزه‌های دینی است.

او اضافه می‌کند: قرآن کتاب زندگی و چراغ هدایت انسان‌ها است و نباید این کتاب الهی را فراموش بکنیم و باید همیشه و در همه حال با خواندن  آیاتی از آن  در نهادینه‌سازی ارزش‌ها و آموزه‌های قرآنی در جامعه تلاش کنیم.

تمسک به قرآن کریم و اهل بیت(ع)، تنها راه نجات انسان‌ها
مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، نیز درحاشیه جلسات تلاوت و تفسیر قرآن کریم این دانشگاه با تاکید بر اینکه تمسک به قرآن کریم و اهل بیت(ع) تنها راه نجات انسان‌ها از گمراهی‌ها است، یادآور شده است: با برپایی و برگزاری محافل انس با قرآن به طور مرتب و منظم در جامعه و همچنین حضور گسترده خانواده‌ها و به ویژه نوجوانان و جوانان در این محافل می‌توان از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و هجمه‌های فرهنگی دشمن جلوگیری نمود.

حجت‌الاسلام محمد انوری، اضافه کرده است: خداوند متعال در این ماه، سفره‌ای معنوی برای بندگان خود گشوده است و اگر توفیق درک معنویات و فیوضات این ماه را داشته باشیم لحظات سپری شده در ماه مبارک رمضان بهترین لحظات و ساعات عمرمان خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های مختلف این نهاد در ماه مبارک رمضان نیز تصریح کرده است: برپایی جلسه‌های تفسیر قرآن کریم، برگزاری ویژه برنامه‌های شب قدر، برگزاری سخنرانی‌های متعدد با حضور اساتید حوزه و ... از جمله این برنامه‌ها است.

فرجام سخن این که گفتنی‌ها را شهروندان تبریز، دست‌اندرکاران، متولیان و مسؤولان گفتند که همه متفق‌القول بودند که در حال حاضر بسیاری از بدبختی‌ها و مشکلات انسان2ها و به ویژه مسلمانان به خاطر فاصله گرفتن از قرآن و آموزه‌های دینی است.

از سویی فعالان عرصه دین بر این باورند، که هؤیت جهان اسلام با قرآن کریم معنا می‌یابد و برای نهادینه‌کردن کلام الهی در جامعه، اندیشه جهانی فعالان قرآنی ضروری است. نکته دیگر اینکه در جامعه اسلامی همگان باید قرآنی باشند، که مهمترین خصوصیت فرد قرآنی و جامعه قرآنی عمل به قوانین و آشنایی با سیاست و دستورالعمل‌های قرآن است که نمونه بارز آن «أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» می‌باشد.

سخن آخر اینکه قرآن کریم، کتاب راهنمای بشر، با نزول تدریجی در طول مدت 23 سال با یک سبک خاص از زمان نزول آن تاکنون منشاء خیرات و برکات الهی بر انسان‌ها بوده و هست. به طوری که تدبر و تامل در قرآن و  بهره‌گرفتن از آیات آن از مهمترین تاکیداتی است که هم در خود قرآن و هم از قول پیامبراکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) به آن اشاره و سفارش بسیار شده است.


نوشته شده در   شنبه 20 خرداد 1396  توسط   کاربر 1   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode