ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 2 مرداد 1403
سه شنبه 2 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 10 اسفند 1389     |     کد : 16147

قید عندالمطالبه‌ در مهریه به عندالاستطاعه تبدیل شود

كسانی كه بخواهند در راستای حذف روحانیت گام برداشته و یا این كه نسبت به دغدغه‌های آنها بی‌توجهی كنند، به اسلام خیانت كرده‌اند.

 كسانی كه بخواهند در راستای حذف روحانیت گام برداشته و یا این كه نسبت به دغدغه‌های آنها بی‌توجهی كنند، به اسلام خیانت كرده‌اند.
به‌گزارش شبكه اجتهاد، حضرت آیت‌الله سبحانی  در دیدار اعضای فراكسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی، اظهار داشتند: امروز انقلاب اسلامی ایران به الگویی برای كشورهای دیگر تبدیل شده است.
حضرت آیت الله سبحانی افزودند: سابقا در كشورهای خارج و به خصوص اسلامی، برای اصلاح كشور سه الگو داشتند كه یكی از آنها تقویت احزاب بود؛ چرا كه خیال می‌كردند، احزاب می‌توانند آزادی را نهادینه كنند، اما بعد از مدتی دیدند كه قالب احزاب وابسته بودند و به همین دلیل مردم از آنها مایوس شدند.
این مرجع تقلید اضافه كردند: راه دومی كه این كشورها دنبال می‌كردند این بودكه جوانمردی پیدا شود و با انقلاب نظامی به حكومت دیكتاتور ها پایان دهد، اما بعد از مدتی دیدند كه خود این فرد ممكن است، دیكتاتور شود و به همین دلیل از این راه نیز ناامید شدند.

* دلبستگی به خارج، وابستگی می‌آورد
ایشان گفتند: دلبستگی به قدرت‌های خارجی، یكی دیگر از راه‌هایی بود كه این كشورها در مسیر آن حركت می‌كردند، اما بعد از مدتی باز متوجه شدند كه این دلبستگی، وابستگی ایجاد خواهد كرد.
حضرت آیت الله سبحانی تصریح كردند: پس از این كه این كشورها فهمیدند، هیچ كدام از این راه‌ها منتج به نتیجه نمی‌شود، بعد از 32 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، راه انقلاب را در پیش گرفتند.
معظم‌له افزودند: باید بدانیم این راه كه امروز الگوی بسیاری از كشورها است را كسی جز امام خمینی‌(ره) با پشتوانه روحانیت ایجاد نكرد؛ بر این اساس اگر می‌خواهیم كمال خود را حفظ كنیم، باید شان وجایگاه روحانیت را حفظ نماییم.

* در حق روحانیت نمك نشناسی نشود
حضرت آیت الله سبحانی تاكید كردند: افرادی كه می‌خواهند امروز از انقلاب اسلامی نتیجه بگیرند، نباید پدیدآورندگان اصلی انقلاب كه همان روحانیت باشد را نادیده بگیرند و در حق این نهاد عظیم نمك نشناسی كنند.
ایشان با اشاره به سخن امام‌(ره) مبنی بر این كه مملكت مسلمان، بدون روحانی همانند بیمارستان بدون طبیب است، گفتند: حذف روحانیت از صحنه سیاسی و یا تلاش برای تحقق آن، قطعا به كشور ضربه خواهد زد؛ از این رو باید نقش روحانیت در انقلاب محفوظ بماند.


* جریمه دیر كرد بانك‌ها، ربا و حرام است
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جریمه دیركرد تسهیلات بانكی و تاكید بر این كه این گونه دریافت‌ها حرام است، گفتند: متاسفانه تبلیغاتی كه تحت عنوان 25 درصد .... در كشور می‌شود، همه‌اش ربا است و برای كشور اسلامی ما چهره خوبی ندارد.
معظم‌له ادامه دادند: سال‌ها قبل این مسایل تا حدودی رعایت می‌شد، اما چند وقتی است كه واقعا این مسایل رواج پیدا كرده و قطعا وقتی ربا رواج پیدا كند، اقتصاد مملكت از بین خواهد رفت.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به تعاونی‌های مالی اعتباری كه عمدتا زیر نظر برخی نهادها فعالیت می‌كنند، گفتند: ربا هر جا باشد، حرام است؛ چرا كه حكم شرعی محدودیت ندارد.


* عند المطالبه‌ها به عند الاستطاعه تبدیل شود
این مرجع تقلید در پایان سخنان خود با اشاره به دادگاه‌های خانواده كه عمدتا برای دریافت مهریه برگزار می‌شود، گفتند: شرط عقد باید عادلانه باشد و الا اگر شرط، غیر مقدور باشد، خود عقد باطل می‌شود و نباید چیزی به‌ عنوان عندالمطالبه وجود داشته باشد و این عندالمطالبه‌ها به عندالاستطاعه تبدیل شود.

منبع: حوزه نیوز


نوشته شده در   سه شنبه 10 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode