ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 9 اسفند 1389     |     کد : 16104

ترس از دندانپزشكي

نگراني براي مراجعه به دندانپزشك در همه وجود دارد، اين نگراني در ارتباط با نوع و شدت بيماري و راه‌هاي درماني است كه براي آن مراجعه مي‌كنيم؛ اما در برخي افراد اين نگراني غيرعادي شده و آن را به ترس تبديل كرده است.

 نگراني براي مراجعه به دندانپزشك در همه وجود دارد، اين نگراني در ارتباط با نوع و شدت بيماري و راه‌هاي درماني است كه براي آن مراجعه مي‌كنيم؛ اما در برخي افراد اين نگراني غيرعادي شده و آن را به ترس تبديل كرده است.
ترس از دندانپزشكي با بي‌قراري و اضطراب در هنگام تعيين وقت يا نياز به مراجعه شروع شده و تا رفتارهاي غيرعادي طي اين دوران ادامه يافته و در نهايت هنگام شروع و درمان در زير دست دندانپزشك ادامه پيدا مي‌كند. اين ترس ممكن است از وسايل دندانپزشكي، محيط مطب، صداهاي وسايل و حتي خود دندانپزشك باشد.

در اين بيماران معمولا نشانه‌هايي براي تاخير يا تعويق وقت دندانپزشكي ديده مي‌شود. در افراد با ترس شديد، حملات اضطرابي شديدي به وقوع مي‌پيوندد كه مي‌تواند باعث به‌هم خوردن نظم برنامه‌هاي درماني در اين افراد شود.

افرادي كه از دندانپزشكي مي‌ترسند، معمولا براي سال‌هاي متوالي درمان‌ هاي مورد نياز دندانپزشكي را به تعويق مي‌اندازند. نتيجه اين وضعيت، كم شدن اطلاعات بهداشت دهان، عدم رفع خطاهاي بهداشتي و ابتلا شدن به انواع بيماري‌هاي دهان و دندان است اما اين آخر ماجرا نيست؛ چراكه با ناتواني در جويدن درست غذا و در نتيجه هضم ناكافي غذا مشكلات گوارشي هم ايجاد شده و سلامت عمومي بدن به خطر مي‌افتد.

نكته بسيار مهم ديگر در اين افراد، كاهش اعتماد به نفس به دليل ظاهر نازيبا و بوي بد دهان ناشي از خرابي‌هاي متعدد دنداني است.

براي افرادي كه ترس از دندانپزشكي دارند، روش‌هاي متعددي براي كنترل اين ترس و نگراني وجود دارد. قبل از هر چيزي لازم است بدانيد با پيشرفت‌هاي به دست آمده، امروزه تقريبا براي هر مشكلي، راه‌حلي وجود دارد؛ بنابراين براي شما هم حتما راهي وجود دارد. اين مساله باعث كاهش نگراني شما مي‌شود.

مساله مهم ديگر آن است كه نقش خودتان را براي كنترل اين مشكل جدي بگيريد. قدم اول آن است كه چرخه ايجاد و تشديد اضطراب را كنترل كنيد. درخصوص ناراحتي و نگراني خود با دندانپزشك صحبت كنيد و از او بخواهيد وقت بيشتري براي شما اختصاص دهد. اين مساله در ايجاد اعتماد متقابل به شما و دندانپزشك كمك مي‌كند.

دندانپزشكان با شناخت و ترس‌تان راهكارهاي لازم براي كنترل اين ترس را به شما پيشنهاد مي‌كنند. امروزه روش‌هاي مختلف و داروهاي مختلفي براي كاهش اضطراب وجود دارند كه در انجام درمان صحيح بسيار مفيد هستند.

در اكثر افراد، روش‌هاي ساده مثل صحبت كردن يا استفاده از داروهاي كاهش‌دهنده اضطراب در شب قبل از مراجعه به دندانپزشكي مفيد است. در برخي افراد ممكن است روش‌هاي تزريقي و حتي روش‌هايي مثل درمان همراه با بي‌هوشي مفيد واقع شود.

دكتر محمد‌امين نريماني
متخصص ارتودنسي 


نوشته شده در   دوشنبه 9 اسفند 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode