ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 7 بهمن 1389     |     کد : 14642

بدخوابي ، چاقي ‌مي‌آورد

گر شما هم فرزندي داشته باشيد كه اضافه‌وزن دارد...

جام جم آنلاين: اگر شما هم فرزندي داشته باشيد كه اضافه‌وزن دارد، حتما نگران سلامت او بوده و مي‌خواهيد به كاهش وزن او كمك كنيد، اما خوب است به اين نكته هم توجه داشته باشيد كه خوردن غذاي بيش از حد و عدم تحرك و فعاليت تنها دلايلي نيستند كه منجر به چاقي مي‌شوند. همان طور كه عوامل ارثي و ژنتيكي نقش مهمي در اين زمينه دارند، نبايد از تاثير خواب و كمبود آن نيز در بروز چاقي غافل شد.
مطالعه‌اي كه در سال 2008 در اين زمينه انجام شده، نشان مي‌دهد، داشتن الگوي خواب نامنظم منجر به چاقي مي‌شود. پژوهش‌هاي جديدي كه در اين رابطه توسط محققان دانشگاه شيكاگو انجام شده نيز نشان داده است، خواب ناكافي با چاقي و ديگر مشكلات متابوليك در ارتباط است. متخصصان 9 تا 10 ساعت خواب راحت و منظم را براي كودكان توصيه مي‌كنند. با اين حال طي اين تحقيق كه در مورد 308 كودك 4 تا 10 سال انجام گرفت، مشخص شد بسياري از آنها اين ميزان خواب را نداشته و گروهي نيز از مشكلاتي كه سبب خواب نامنظم مي‌‌شود، رنج مي‌برند.

كمبود خوابي عميق و راحت يا داشتن خوابي نامنظم موجب تغييراتي در بدن شده و از اين رو سبب بروز مشكلاتي خواهد شد؛ بنابراين كودكاني كه حداقل ميزان خواب شبانه را دارند يا كساني كه برنامه خوابشان بسيار نامنظم است، 4‌برابر بيشتر از ديگران در معرض ابتلا به چاقي قرار خواهند داشت.

توجه داشته باشيد كه اثرات كمبود خواب چيزي بيش از افزايش وزن است. كمبود خواب با تمركز داشتن و هوشيار‌ماندن در طول روز تداخل داشته و باعث مي‌شود، عملكرد كودك نيز كاهش يابد. همچنين محققان دريافته‌اند كساني كه شب‌ها كمتر از 6 ساعت مي‌خوابند، بيشتر با شرايطي كه زمينه‌ساز ديابت و فشار خون بالاست روبه‌رو خواهند بود. در ضمن ممكن است آنها افسردگي را هم تجربه كنند.

طبق بررسي‌ها و تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام گرفته است، مشخص شد جوانان و نوجوانان چاق بيشتر در معرض ابتلا به بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي قرار دارند. مشكلات و گرفتاري‌هايي كه براي استخوان‌ها و مفاصل ايجاد خواهد شد، آپنه خواب و مشكلات اجتماعي و روحي نيز از ديگر مسائلي هستند كه اين كودكان با آن روبه‌رو خواهند شد.

البته همان‌طور كه مشخص است اين گروه از بچه‌ها در بزرگسالي هم بيشتر در معرض ابتلا به چاقي و اضافه‌وزن قرار دارند كه در نتيجه مشكلات ديگري ايجاد خواهد كرد.

رعايت عادات سالم غذايي، ورزش مرتب و منظم از يك سو و توجه داشتن به خواب كافي از سوي ديگر مي‌تواند از بروز چاقي در دوران كودكي پيشگيري كرده و زندگي سالمي را براي كودك فراهم كند.

بنابراين اگر فرزند شما هم در خوابيدن راحت و منظم مشكل دارد، مراجعه به پزشك را فراموش نكنيد؛ با آزمايشاتي ساده، مشكلات مشخص شده و درمان مورد نياز ‌آن شروع مي‌شود.

healthnews.com
مترجم: نيلوفر اسعدي بيگي


نوشته شده در   پنجشنبه 7 بهمن 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode