ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 7 دي 1389     |     کد : 13336

تعداد دفعات شيردهي به كودكان زير 6 ماه تب‌دار بايد افزايش يابد

استاد دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي گفت: در كودكان مبتلا به تب رژيم غذايي از اهميت خاصي برخوردار است از اين رو در كودكان كمتر از 6 ماه مبتلا به اين بيماري فقط شير مادر و تعداد دفعات شير دهي بايد افزايش پيدا كند.

استاد دانشگاه علوم‌پزشكي شهيد بهشتي گفت: در كودكان مبتلا به تب رژيم غذايي از اهميت خاصي برخوردار است از اين رو در كودكان كمتر از 6 ماه مبتلا به اين بيماري فقط شير مادر و تعداد دفعات شير دهي بايد افزايش پيدا كند.

به گزارش سلامت نیوز محمد حسين سلطان زاده در گفت‌و‌گو با فارس در خصوص تغذيه كودك تب‌دار اظهار داشت: كودكي كه تب دارد انرژي بيشتري مي‌سوزاند به همين خاطر نياز بيشتري به تأمين انرژي پيدا مي‌كند.

وي گفت: اين امكان وجود دارد كه كودك مبتلا به گلو درد يا مشكلات گوارشي، تغذيه مناسبي نداشته باشد؛ اين مسئله يكي از نكات فراموش شده در تغذيه كودكان است، هنگامي كه كودك به اين عارضه‌ها دچار مي‌شود از ابتدا بايد كالري مورد نياز وي محاسبه و تأمين شود و به ازاء هر درجه تب بايد ديد كه كودك به چه ميزان كالري و آب نياز دارد.

سلطانزاده به ميزان كالري در سنين مختلف اشاره كرد و افزود: از 1تا 4 ماهگي روزانه 600 كالري ، 5 تا 12 ماهگي 900 كالري، يك سالگي 1100 كالري ،2 تا 3 سالگي 1350كالري، 4تا 6 سالگي 1550كالري ، 7تا 9سالگي در پسران 2100 و در دختران 1800 كالري، 10تا 12 سالگي پسران 2200 و دختران 1950 كالري، 13تا 15 سالگي پسران 2400 و دختران 2100 كالري مورد نياز است؛ با توجه به اين ميزان كالري در هر سنين بايد به ازاي هر درجه تب 13 درصد كالري بيشتر دريافت شود.

استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي بيان داشت: در كودكاني كه تب دارند به خاطر سم توليد شده توسط ميكروب‌ها در بدن و تأثير آن بر سيستم مغز، اعصاب و اشتها، كودك دچار بي اشتهايي و در نتيجه سوء تغذيه مي‌شود ضمن اينكه در بيماري‌هاي تب‌دار به خاطر سوزاندن بيش از حد كالري توسط بدن ضعف و لاغري ايجاد خواهد شد.

اين فوق تخصص بيماري‌هاي كودكان خاطرنشان كرد: در كودكان مبتلا به تب كاهش وزن و ضعف سيستم دفاعي بدن ديده مي‌شود در اين وضعيت رژيم غذايي از اهميت خاصي برخوردار است؛ از اين رو در كودكان كمتر از 6 ماه فقط شير مادر و تعداد دفعات شير دهي بايد افزايش پيدا كند همچنين در كودكان بيش از 6 ماه كه تغذيه تكميلي در آنها شروع شده است بايد غذاهايي كه نسبت به حجم آن از بالاترين ميزان كالري برخوردار است مخلوطي از غلات، حبوبات، گوشت، سبزيجات و كمي روغن مايع نيز باشد و فرآورده‌هاي لبني و زرده تخم‌مرغ نيز براي كودك تب‌دار مناسب است همچنين خوراندن مايعات گرم نظير سوپ به كودك براي جبران مايعات از دست رفته بر اثر تب مؤثر است.


نوشته شده در   سه شنبه 7 دي 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode