ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 18 تير 1403
دوشنبه 18 تير 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 3 آذر 1389     |     کد : 11873

آیندۀ بشر در دست حکیمان است

آیا ممکن نیست جهانی داشته باشیم که حکومت‌ها در آن یکدیگر را تحمل کنند؟ آیا بشر هنوز به این نتیجه نرسیده است که منفعت همگان در صلح همگانی است؟ برای جمع‌بندی بحث باید بگویم آیندۀ بشر در دست حکیمان است. هر چند راهی طولانی پیش روی ماست اما همواره حکیمان بوده‌اند که برای جنگ و دیگر سختی‌های بشر راه چاره پیدا کرده‌اند.

دکتر محقق داماد گفت: آیا ممکن نیست جهانی داشته باشیم که حکومت‌ها در آن یکدیگر را تحمل کنند؟ آیا بشر هنوز به این نتیجه نرسیده است که منفعت همگان در صلح همگانی است؟ برای جمع‌بندی بحث باید بگویم آیندۀ بشر در دست حکیمان است. هر چند راهی طولانی پیش روی ماست اما همواره حکیمان بوده‌اند که برای جنگ و دیگر سختی‌های بشر راه چاره پیدا کرده‌اند.

نشست "فلسفه و فرهنگ صلح" بعد از ظهر روز دوشنبه اول آذر با مدیریت مصطفی محقق داماد و راینهارد برانت در کتابخانۀ ملی برگزار شد.

رحیم نوبهار در این نشست دربارۀ موضوع " بازخوانی دستمایه‌های اسلام‌هراسی در متون اسلامی" گفت: مقولۀ جهاد در فقه اسلامی اهمیت زیادی دارد که در این باره تبلیغات سوء و غیرواقعی در برخی از کشورها انجام می‌شود. اما چگونه می‌توان قبول کرد پیامبر دینی که در کتاب آسمانی‌اش بر "لا اکراه فی الدین" تاکید شده است، معتقد باشد که در صورت رویگردانی مردم از اسلام آنها را باید کشت؟

در ادامۀ برنامه دکتر مصطفی محقق داماد مدیر جلسه دربارۀ دغدغۀ حکیمان نسبت به صلح جهانی گفت: فاجعۀ جنگ‌های جهانی چنان بشر را بیدار کرد که پنداشت با تشکیل سازمان ملل متحد دوران کودکی را پشت سر گذاشته و به بلوغ رسیده است. اما بعد از آن با آغاز جنگ سرد و پس از آن وقایعی که در ویتنام و دیگر کشورها رخ داد این امید مبدل به یاس شد.

وی افزود: ما شاهد ایجاد شکاف عمیقی میان دولت و ملت‌ها هستیم. امروز در سخنرانی‌ها تعبیر دهکدۀ جهانی بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما کدام دهکده‌ای این میزان شکاف و اختلاف را تحمل می‌کند؟

محقق داماد در ادامه عنوان کرد: آیا ممکن نیست جهانی داشته باشیم که حکومت‌ها در آن یکدیگر را تحمل کنند؟ آیا بشر هنوز به این نتیجه نرسیده است که منفعت همگان در صلح همگانی است؟ برای جمع‌بندی بحث باید بگویم آیندۀ بشر در دست حکیمان است. هر چند راهی طولانی پیش روی ماست اما همواره حکیمان بوده‌اند که برای جنگ و دیگر سختی‌های بشر راه چاره پیدا کرده‌اند.


نوشته شده در   چهارشنبه 3 آذر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode