ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 7 مرداد 1403
يکشنبه 7 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 23 آبان 1389     |     کد : 11419

درمان افتادگي پلك

امروزه عمل‌هاي جراحي براي درمان افتادگي پلك طرفداران زيادي پيدا كرده است، اما شايد خيلي از مردم ندانند اينگونه جراحي‌هاي گاه غير ضروري چقدر ممكن است برايشان مضر باشد و به چشم آسيب برساند.

دكتر حسين سالور فوق‌تخصص اكولوپلاستيك در اين‌باره به «جام‌جم» مي‌گويد: «اكولوپلاستيك يكي از رشته‌هاي فوق‌تخصصي چشم‌پزشكي است. اين رشته درمان بيماري‌ها و جراحي‌هاي مربوط به حدقه چشم، پلك و مجاري اشكي را شامل مي‌شود. در نتيجه درمان هر مشكلي كه در ارتباط با مجاري اشكي باشد، به اين پزشكان مربوط است. به عنوان مثال اگر فرد اشك‌ريزش يا كمبود اشك داشته باشد بايد به اين پزشكان مراجعه كند. بيماري‌هاي پلك مانند تومورهاي پلك، افتادگي و ترميم پلك و همچنين عمل‌هاي جراحي زيبايي پلك از ديگر وظايف اين پزشكان است.»

وي يادآور مي‌شود: «با وجود اين‌كه اغلب چشم‌پزشكان هم مي‌توانند اين گونه عمل‌ها را انجام دهند ولي مواردي مانند شكستگي‌هاي حدقه چشم، تومورهايي كه در حدقه چشم وجود دارند و جلو آمدن چشم بر اثر بيماري تيروئيد از جمله مواردي هستند كه فقط متخصصان اكولوپلاستيك قادر به تشخيص، جراحي و درمان آنها هستند.»

دكتر سالور مي‌افزايد: «مردم بيشتر در مورد افتادگي پلك و تصادف‌هايي كه منجر به شكستگي‌‌هايي در حدقه چشم شود، به ما مراجعه مي‌كنند. البته چون مردم عادي اطلاع زيادي در اين زمينه ندارند، همكاران چشم‌پزشك هستند كه بيماران را به ما ارجاع مي‌دهند.»

افتادگي پلك

دكتر سالور در باره بيماري افتادگي پلك‌ها مي‌گويد: «همه افتادگي‌هاي پلك‌ را نمي‌توان طوري عمل كرد كه زيبايي آن مثل پلك ديگر شود. در هر صورت پلك جزئي از چشم است. بنابراين عمل بايد طوري انجام شود كه به خود چشم صدمه نرسد. بعضي انواع افتادگي‌هاي پلك به دليل بيماري‌هاي عمومي چشم ايجاد مي‌شوند. به عنوان مثال در برخي موارد حركت چشم در جهات مختلف مختل شده و پلك دچار افتادگي مي‌شود. در برخي موارد نمي‌توانيم پلك را خوب بالا ببريم چون با اين كار پلك بسته نشده و به چشم آسيب مي‌رسد. بنابراين در مواردي ممكن است از نظر زيبايي نتوان پلك را كاملا بالا برد.»

وي مي‌افزايد: «در اغلب موارد كه افتادگي خفيف است يا افتادگي ثانويه ايجاد مي‌شود، اين مساله قابل حل است. اما نكته مهم اين است كه عمل افتادگي پلك بايد توسط چشم‌پزشك انجام شود، چون اين مشكل مربوط به خود چشم است و در نتيجه بهتر است پزشكان متخصص چشم اين جراحي را انجام دهند.»

سوختگي و چشم

سوختگي‌ها نيز براي سلامت چشم مشكلاتي ايجاد خواهند كرد. دكتر سالور با ذكر اين نكته كه در برخي انواع سوختگي‌ها خود چشم و قرنيه آسيب مي‌بيند و در موارد ديگر چشم‌ها سالم بوده ولي به پلك‌ها صدمه مي‌رسد، مي‌گويد: «در مواردي كه پلك‌ها آسيب مي‌بينند، اگر فرد اقدام به ترميم پلك نكند، مشكلاتي جدي‌تر براي چشم ايجاد خواهد شد. ممكن است پلك آسيب‌ديده بسته نشود، در اين صورت چشم آسيبي جدي خواهد ديد. بنابراين سوختگي يا هر بيماري ديگري مانند بعضي فلج‌هاي صورت كه بر اثر آنها پلك بسته نمي‌شود، پيگيري جدي نياز دارند.»

دبير علمي بيستمين كنگره سراسري چشم پزشكي ايران مي‌افزايد: «براي معالجه هر مشكلي كه در اطراف چشم يعني ناحيه پلك و ابرو و دور حدقه بروز مي‌كند بهتر است به فوق تخصص‌هاي چشم پزشكي مراجعه شود.»

مشكلات مادرزادي

دكتر سالور در توضيح مشكلات و بيماري‌هاي مادرزادي چشم نيز مي‌گويد: «افتادگي و تشكيل نشدن پلك از جمله مشكلات مادرزادي هستند كه ممكن است به وجود آيند. در مواردي اطراف چشم، پلك تشكيل نمي‌شود. البته اين مشكل انواع مختلفي دارد. اگر قسمتي از پلك تشكيل نشود، عمل جراحي راحت‌تر و البته موفقيت‌آميزتر است. اما اگر پلك به طور كامل تشكيل نشده باشد، به طور معمول خود چشم هم ضايعه دارد. ولي در هر صورت آنها را هم مي‌توان ترميم كرد.»

اين پزشك متخصص در مورد افتادگي پلك در دوران كودكي به والدين هشدار مي‌دهد و مي‌گويد: «اگر والدين با افتادگي چشم مادرزادي در بچه‌ها مواجه شدند، مراجعه به چشم‌پزشك را ناديده نگيرند. اين افتادگي ممكن است باعث تنبلي چشم شود. به همين دليل به هيچ وجه نبايد مراجعه به چشم‌پزشك را فراموش كرد. در مورد خيلي از اين افراد بايد به سرعت و قبل از اين‌كه چشم تنبل شود، عمل جراحي انجام شود.»

دكتر سالور با اشاره به برگزاري بيستمين كنگره چشم‌پزشكي ايران كه از 8 تا 11 آذر ماه در سالن همايش‌هاي بين‌المللي دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي‌شود، مي‌گويد: «اطلاعات پزشكان در اين كنگره‌ها به روز شده و با تكنيك‌هاي جديد تشخيص و عمل‌هاي جراحي آشنا مي‌شوند. در نتيجه بهتر مي‌توانند در خدمت مردم بوده و آنها را درمان كنند. بنابراين به دليل پيشرفت دائم و سريع علوم، برگزاري چنين كنگره‌هايي ضروري به نظر مي‌رسد.

نيلوفر اسعدي‌بيگي


نوشته شده در   يکشنبه 23 آبان 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode