ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 3 مرداد 1403
چهارشنبه 3 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 14 دي 1395     |     کد : 109891

سرعت‌گیر قانون برای نوگواهینامه‌ها

نوگواهینامه‌ها‌ باید دست به عصاتر برانند، این خلاصه تصمیم تازه‌ای است ...

نوگواهینامه‌ها‌ باید دست به عصاتر برانند، این خلاصه تصمیم تازه‌ای است که در حوزه صدور گواهینامه گرفته شده ‌و بجز داوطلبان دریافت گواهینامه، خانواده‌های آنها را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، چراکه باید نوگواهینامه‌ها را همراهی کنند و بیشتر مراقب نحوه استفاده آنها از وسایل نقلیه باشند.

به گزارش جام‌جم، دستورالعملی تازه از سوی وزارت کشور به دست پلیس راهور رسیده و در آن ساز‌و کاری ویژه برای افرادی که می‌خواهند گواهینامه رانندگی بگیرند تعریف شده، براساس این دستور‌العمل افرادی که گواهینامه پایه سوم می‌گیرند باید نکاتی را رعایت کنند.‌

‌رانندگی فقط با بغل‌دستی

براساس دستورالعمل وزارت کشور نوگواهینامه‌ها بعد از گرفتن گواهینامه پایه سوم نمی‌توانند به تنهایی رانندگی کنند. مقررات جدید شرایطی را پیش پای آنها می‌گذارد که براساس آن تا سه ماه پس از صدور گواهینامه باید شخصی که گواهینامه پایه 2 دارد آنها را همراهی کند.

بنابراین می‌توان گفت نقش پدر و مادر یا بزرگ‌تر‌های خانواده در تربیت و مهارت آموزی افراد بیشتر خواهد شد و آنها نقش بیشتری در قانونمند کردن اعضای خانواده خواهند داشت، اما آنچه نگران کننده به نظر می‌رسد این است که این روزها کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که آنقدر وقت آزاد داشته باشد.

رانندگی شبانه و خروج از شهر، ممنوع!

‌شرط دوم رانندگی برای نوگواهینامه‌ها این است که آنها حق ندارند از 12 شب تا 5 صبح پشت فرمان بنشینند.

این تصمیم نیز براساس افزایش توانایی‌ها و کاهش خطراتی که نوگواهینامه‌ها را تهدید می‌کند در نظر گرفته شده است. البته باید یادآور شد اشتباه‌هایی که ممکن است از نوگواهینامه‌ها سر بزند به قیمت به خطر افتادن جان دیگران نیز تمام خواهد شد؛ به همین دلیل پلیس به نوگواهینامه‌ها سفارش می‌کند به این قوانین احترام بگذارند.

محدودیت سومی که قرار است برای نوگواهینامه‌ها از ماه آینده لحاظ شود به تردد در جاده‌های بین‌شهری مربوط می‌شود، چراکه آنها حداکثر مجازند تا 25 کیلومتری شهرها رانند‌گی کنند آن ‌هم در بزرگراه‌های بین شهری.

متخلف‌ها نقره‌داغ می‌شوند

نوگواهینامه‌ها براساس دستورالعمل جدید باید نشانه‌هایی ویژه را نیز روی شیشه عقب و جلوی خودرو نصب کنند تا رانندگان دیگر متوجه تازه کار بودن آنها باشند و به این شکل احتمال وقوع حادثه به حداقل برسد. علاوه بر این برای نوگواهینامه‌های بی‌احتیاط مجازات‌هایی نیز در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب اگر راننده نوگواهینامه‌ای در سوانح ترافیکی مقصر شناخته شود، پلیس گواهینامه‌اش را توقیف می‌کند و چنین فردی باید در مدت یک ماه برای پشت سر گذاشتن 40 ساعت برنامه عملی و تئوری آموزشی اقدام کند تا دوباره صاحب گواهینامه شود‌.

محدودیت‌های که قرار است از ماه آینده برای نوگواهینامه‌ها در نظر گرفته شود فقط به رانندگی با خودرو محدود نمی‌شود؛ زیرا براساس دستورالعملی که وزارت کشور به پلیس راهور ابلاغ کرده افرادی که گواهینامه موتورسیکلت نیز می‌گیرند حق ندارند تا یک سال سوار موتورسیکلت‌هایی با حجم بیش از 125سی‌سی شوند یا از ساعت‌ 22 تا 5 صبح ‌موتورسواری کنند.

محدودیت‌هایی که بتازگی برای نوگواهینامه‌ها در نظرگرفته شده می‌تواند در کاهش جرایم و سوانح ترافیکی نقش داشته باشد؛ اما باید دید پلیس چقدر می‌تواند بر اجرایی شدن این مقررات نظارت داشته باشد، زیرا چنین مقرراتی اگر بدرستی اجرایی نشود پیامدهایی مانند‌ نادیده گرفتن بیشتر قوانین را به دنبال دارد.

حوادث ترافیکی به روایت اعداد

آخرین آمارها درباره مسائلی مانند‌ تصادفات، جانباختگان سوانح ترافیکی، شماره‌گذاری خودرو‌ها را در این ستون بخوانید،آمارهایی خواندنی که سردار تقی مهری، رئیس‌پلیس راهور ناجا اعلام کرده است:

کاهش 17 درصدی آمار جانباختگان سوانح ترافیکی در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه‌.

بیشترین علت وقوع تصادفات ‌ توجه نکردن به جلو و سرعت غیرمجاز است.

سرعت غیرمجاز علت 71 درصد تصادفات منجر به فوت در جاده‌های کشور است.

بیشتر تصادفات در بازه زمانی 12 ظهر تا 12 شب اتفاق می‌افتد.

خودروهای سواری 55 درصد و موتورسیکلت‌ها 31 درصد در تصادفات سهم دارند.

51 درصد قربانیان سوانح ترافیکی در صحنه تصادفات و 49 درصد در راه انتقال به مراکز درمانی می‌میرند.

21 درصد جانباختگان سوانح ترافیکی عابران و ‌ 26 درصد نیز موتورسیکلت سوارانند.

87 درصد قربانیان سوانح ترافیکی را آقایان تشکیل داده‌اند.

در هشت ماه ابتدایی سال شماره‌گذاری خودروها ‌‌ 40 درصد افزایش یافته در این بین شماره‌گذاری خودروهای وارداتی 13 درصد‌ و خودروهای داخلی 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است‌.

صدور گواهینامه از ابتدای سال تا پایان آذر نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد کاهش داشته است (به دلیل کاهش موالید).

سن فرسودگی سواری شخصی در کلانشهرها 20، وانت 15، تاکسی و مینی‌بوس ده، میدل‌باس 12، اتوبوس شهری و موتورسیکلت هشت، اتوبوس برون‌شهری 12، کامیون و کشنده 20 سال است.

یک میلیون و‌350 هزار خودرو و حدود سه میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد.‌

48 درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده است.

تا سال آینده 1888دوربین در سطح جاده‌های کشور نصب می‌شود.‌

استفاده از خودروی تک‌سرنشین در پایتخت به مرز 80 درصد رسیده است‌.

مهدی آیینی

جامعه


نوشته شده در   سه شنبه 14 دي 1395  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode