در حقيقت يكي از سنگ بناهاي سلامت روان اين است كه افراد خود را قبول داشته باشند، تواناييهايي خود و نقاط ضعفشان را بشناسند و براي خود ارزش قائل شوند يعني اينكه بدانند با وجود اينكه من داراي نقاط ضعفي هستم داراي توانمنديهايي هم هستم و بايد به خودم احترام بگذارم.
سلامت نیوز: مدير گروه روانشناسي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: منشاء خيلي از اختلالات رواني مثل سوء مصرف مواد و افسردگي در افراد نداشتن اعتماد به نفس است.
مريم بختياري در گفتوگو با فارس اظهار داشت: حرمت به نفس و عزت به نفس و اينكه من چه توانمنديهايي دارم و كجا بايد نقاط ضعف و قوت خود را ببينيم هر دو تحت تاثير يادگيري است. بچهها تجربياتشان اندك است اولين باري كه آنها كاري انجام ميدهند اين ما هستيم كه به آنها ميگوييم فرد توانمندي هستند يا نه و ارزشمند هستند يا نه.
وي افزود: بچهها چون از خود تعريفي ندارند خود را در آينه تعريف ديگران و نگاه ديگران ميبينند و مفهوم خودارزشمندي را به دست ميآورند. لذا خانواده نقش اساسي در اين زمينه دارد.
اين روانشناس باليني تصريح كرد: در بسياري از موارد مثل عزت نفس، اعتماد به نفس، توانايي ارتباط برقراركردن، پيشرفت تحصيلي، شغلي، ازدواج موفق و ... اعتماد به نفس تاثيرگذار است.
وي ادامه داد: در حقيقت يكي از سنگ بناهاي سلامت روان اين است كه افراد خود را قبول داشته باشند، تواناييهايي خود و نقاط ضعفشان را بشناسند و براي خود ارزش قائل شوند يعني اينكه بدانند با وجود اينكه من داراي نقاط ضعفي هستم داراي توانمنديهايي هم هستم و بايد به خودم احترام بگذارم.
بختياري گفت: اين به معناي بزرگ منشي نيست كه فردي كه استاد يك دانشكده كوچك است خود را در حد بهترين استاد دانشگاههاي ايران بداند اما يكي از راهكارهاي به دستآوردن اين حالت آينه گذاشتن است.
وي افزود: راه ديگر اينكه براي بچهها احترام و ارزش قائل باشيم و آنها را تحقير نكنيم و اگر اشتباه ميكنند سركوفت نزنيم و مقايسه نكنيم. بزرگسالان هم اگر مقايسه شوند ناراحت ميشوند در حالي كه اگر فرد با گذشته خودش مقايسه شود و گفته شود كه در گذشته شما اين كارهاي خوب را انجام داديد الان اين نقاط ضعف را داريد فرد بهتر قبول ميكند.
مدير گروه روانشناسي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خاطرنشان كرد: والدين بايد در حد معقول براي بچهها تكاليفي را در نظر بگيرند. اسباب بازيهاي جديد خلاقيت براي بچهها ايجاد ميكنند چرا كه اشيائي را ميسازند و احساس ميكنند كه افراد توانمندي هستند.
وي اضافه كرد: سني وجود دارد كه شاخص سن خود مختاري است و آن سن 3 سالگي است كه در آن سن بچه بالا و پائين ميپرد و ميخواهد دنيا را كشف كند. اين سن بسيار مهم است و والدين بايد تكاليفي براي آنها در نظر گيرند كه قابل انجام باشد تا احساس توانمندي به آنها دست دهد.
بختياري گفت: در مدرسه هم همين طور است وقتي بچهها به سن مدرسه ميرسند بايد به بچهها مهارت ياد دهيم كه اعتماد به نفس آنها را بالا ميبرد و بايد مهارت مراقبت از خود مثل لباسشويي را به آنها ياد داد. مهارت فقط كلاس و ورزش و زبان نيست. فضاي مدرسه هم بايد بدون تهديد و ارعاب باشد.