ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 5 مرداد 1403
جمعه 5 مرداد 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 26 مهر 1389     |     کد : 10434

10 کشور برتر جهان براي زنان

بنياد اقتصاد جهان ( ٌWEF ) گزارش شکاف جنسيتي جهان در سال 2010 را منتشر کرده که بر اساس آن 10 کشور برتر جهان براي زنان معرفي شده اند.


جام جم آنلاين: بنياد اقتصاد جهان ( ٌWEF ) گزارش شکاف جنسيتي جهان در سال 2010 را منتشر کرده که بر اساس آن 10 کشور برتر جهان براي زنان معرفي شده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه کريستين ساينس مانيتور، در اين گزارش 134 کشور مورد بررسي قرار گرفته و در اين بررسي تلاش شده تا اقدامات هر کشور در کاهش دادن شکاف جنسيتي از طريق ايجاد موقعيتهاي اقتصادي، دسترسي به بهداشت، تحصيل، و حضور در سياست براي زنان مد نظر قرار بگيرد.

10 کشوري که به عنوان برترين کشورها براي زنان در اين گزارش معرفي شده اند موفق ترين آنها در موارد بالا هستند.

1- ايسلند : اين کشور با برطرف کردن 85 درصد از شکاف جنسيتي توانسته اين رتبه را کسب کند. اين کشور بهترين عملکرد را در بخش مشارکت سياسي زنان داشته است.

2- نروژ : نروژ با فائق آمدن بر 83 درصد از شکاف جنسيتي خود بهترين عملکرد را در بخشهاي اشتغال بانوان داشته و عملکرد آن در بخش مشارکت زنان در سياست نيز رضايت بخش بوده است.

3- فنلاند : اين کشور در سال گذشته رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. فنلاند با برطرف کردن 83 درصد از شکاف جنسيتي خود به اين رتبه رسيده است.

فنلاند بهترين عملکرد را در بخش مشارکت زنان در سياست داشته است.

4- سوئد : اين کشور در سال 2006 در صدر اين رتبه بندي قرار داشت و در سال جاري ميلادي با فائق آمدن بر 80 درصد از شکاف جنسيتي خود به اين رتبه رسيده و بهترين عملکرد را در بخش مشارکت زنان در سياست داشته است.

ضعيف ترين عملکرد سوئد در بخش تحصيل بانوان بوده است.

5- نيوزيلند : اگر چه اين کشور در امر ايجاد فرصتهاي شغلي و اقتصادي براي بانوان عملکرد مناسبي نداشته اما توانسته بر 78 درصد از شکاف جنسيتي خود چيره شود.

نيوزيلند بهترين عملکرد را در بخش تحصيل زنان داشته است.

6- ايرلند: ايرلند با فائق آمدن بر 78 درصد از شکاف جنسيتي خود توانسته به اين رتبه برسد. اين کشور بهترين عملکرد را در بخشهاي مشارکت زنان در سياست و تحصيل بانوان داشته است.

7- دانمارک : اين براي سومين بار است که دانمارک در ميان 10 کشور برتر براي زنان قرار مي گيرد. اين کشور در سالهاي 2006 و 2007 در رتبه هشتم اين رده بندي قرار داشت.

8- لسوتو : اين کشور کوچک آفريقايي نيز توانسته با برطرف کردن 77 درصد از شکاف جنسيتي خود به اين رتبه برسد.

لسوتو از آن رو در رتبه هشتم اين رتبه بندي قرار گرفته که بهترين عملکرد را در ميان کشورهاي آفريقايي در بخشهاي ايجاد فرصتهاي شغلي، تحصيل و بهداشت داشته است. اين کشور توانسته به طور کامل شکاف موجود بين جنسيتها درباره تحصيل را از بين ببرد.

9- فيليپين : اين کشور با فائق آمدن بر 77 درصد از شکاف جنسيتي خود توانسته بالاترين رتبه را در ميان کشورهاي آسيايي کسب کند.

فيليپين همچنين بهترين عملکرد را در امر تحصيل زنان و همچنين دسترسي آنها به امکانات بهداشتي داشته است.

10- سوئيس : سوئيس امسال براي اولين بار در ميان 10 کشور برتر براي زنان جاي گرفته زيرا توانسته بر 76 درصد از شکاف جنسيتي خود فائق آيد.

سوئيس در سال 2009 در رتبه سيزدهم در سال 2006 يعني اولين سالي که اين گزارش منتشر شد در رتبه 26 قرار داشت. اين کشور بيشترين موفقيت را در بخش مشارکت زنان در سياست داشته است.


نوشته شده در   دوشنبه 26 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode