ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 28 مهر 1400
چهارشنبه 28 مهر 1400
 
 
  جستجو در سایت
 
  پرسش و پاسخ
موضوع :
 نوع پرسش :
عبارت جستجو :
کد سوال : 556
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,11,مهر,1400 تاریخ پاسخ : يکشنبه,11,مهر,1400
پرسش کننده: رضا رشامی پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : سلام ایا امام زمان ازدواج کرده هست/

پاسخ :

زندگانى شخصى حضرت مهدی(عج) از جمله مسائلى است که نمی‏توان در آن به سادگى به علم و یقین رسید، ولى می‌‏توان با بررسى روایات، احتمالى را به واقع نزدیک‌تر دانست. در این موضوع که آیا امام زمان(عج) زن و فرزند دارد، سه احتمال وجود دارد:

الف): امام(عج) اساساً ازدواج نکرده است.

ب) ازدواج کرده؛ اما فرزند ندارد.

ج) ازدواج کرده و فرزند هم دارد.

لازمه‏‌ی پذیرش احتمال اول، این است که آن‌حضرت یکى از سنت‌‏هاى اسلامی را ترک گفته باشد و چنین امرى بعید به نظر می‌رسد.

البته گفته شده است که مسئله‌ی غیبت امام زمان اهم است و ازدواج مهم و مانعى ندارد که برای امر مهم‌تر، مسئله‌ی مهمی ترک شود، ولى این گفتار مورد پذیرش نیست؛ چون میان غیبت و ازدواج تزاحمى وجود ندارد و این دو قابل جمع‌اند.

اما در مورد احتمال دوم، اگرچه اشکال احتمال اول وجود ندارد؛ اما این سؤال بی‌پاسخ می‌ماند که آیا همسر آن‌حضرت هم عمر طولانى دارد، یا آن‌جناب در هر زمان همسرهاى متعددى برمی‌‏گزیند؟ دلیلى در این رابطه وجود ندارد که موضوع را بر ما روشن کند؛ اما می‌‏توان گفت که پذیرش ازدواج با همسرهاى متعدد، استبعادى ندارد و غیبت امام(عج) اقتضا ندارد که امام(عج) یک داشته همسر باشد که مانند او عمر طولانى داشته باشد؛ زیرا از بعضى روایات به دست می‌‏آید که غیبت آن‌جناب غیبت عنوانى است نه شخصى.[1] لذا می‌‏تواند با مردم به صورت ناشناس حشر و نشر داشته باشد و با آنها زندگى کند؛ اما کسى نداند که ایشان امام زمان(عج) است.

این سؤال در احتمال سوم هم مطرح می‌‏گردد. علاوه بر این‌که بعضى این احتمال را بعید شمرده‌‏اند؛ زیرا اگر امام زمان فرزندانى داشته باشد، بالاخره آنها روزى به جست‌وجوى اصل خود می‌‏پردازند و... و این با فلسفه‏‌ی غیبت سازگارى ندارد.

در میان روایات هم نمی‌‏توان به دلیل معتبرى دست یافت که یکى از این سه احتمال را تأئید نماید.

در همین راستا شیخ طوسى از امام صادق‌(ع) روایت کرده است: "لایطَّلعُ على موضِعه احدٌ من وُلْدِه ولا غیره".[2] اما همین سخن را نعمانى به گونه‌ی دیگر نقل کرده است: "لایطلع على موضعه احدٌ من ولى و غیره".[3]

از این‌رو، با وجود این اختلاف، استناد به نقل شیخ، اطمینان‌بخش نیست، بلکه از جهاتى مانند علو سند و لفظ حدیث، روایت نعمانى معتبرتر به نظر می‌‏رسد، مثلاً از یک‌سو در حدیث شیخ طوسى، ضمیر مفرد به جاى جمع آمده است. (به جاى این‌که گفته شود فرزندان او و دیگران، آمده است فرزندان او و دیگرى) مگر این‌که یکى از این سه احتمال را بپذیریم:

الف) آوردن ضمیر "ه" در "ولده" از اشتباهات نسّاخ بود. ب) روایت خواسته است اشاره کند که امام یک فرزند دارد. ج) مراد از لفظ "ولد" اسم جنس است.

لذا عده‏‌اى گفته‌‏اند که روایت شیخ طوسى در مقام بیان، مبالغه‌ی در خفا است، نه این‌که آن‌حضرت فرزندى دارد، بلکه در صدد بیان این نکته است که بر فرض اگر آن‌حضرت فرزندى می‌‏داشت، از جایگاه و سرّ او، آن فرزندان هم آگاه نبودند.[4] و از سوى دیگر، اگر از اشکال سندى بعضى از متون که در این باب وجود دارد، صرف نظر کنیم، صراحتى در آنها مشاهده نمی‌‏شود و قابل حمل بر عصر ظهور می‌‏باشند. مثلاً ابن طاووس از امام رضا(ع) نقل کرده است: "اللهم اعطه فى نفسه و اهله و ولده و ذریته".[5] از امام صادق(ع) هم روایت شده است: "کانّى ارى نزول القائم فى مسجد السهلة باهله و عیاله".[6]

عده‏‌‌اى با تمسک به داستان جزیره‌ی خضرا گفته‌‏اند که امام(عج) فرزندانى دارد که بر آن جزیره با نظارت آن امام ، حکومت مى‏کنند و... . اما باید گفت که این داستان، افسانه‌‏اى بیش نیست.[7] و بیشتر به داستان تخیلى شبیه است تا داستان واقعى.

علامه‌ی مجلسى در این مورد می‌گوید: چون این داستان را در کتاب‌‏هاى معتبر نیافتم، آن‌را در فصلى جداگانه آورده‌‏ام.[8] و شیخ آقا بزرگ تهرانى آن‌را یک داستان تخیلى شمرده است.[9]

بنابر این، اگرچه داشتن همسر و فرزند محتمل است، اما در این موضوع نمی‌‌‏توان به روایت معتبرى استناد کرد.[10] و از سوى دیگر، دلیل محکم و معتبرى هم بر ترک سنت الهى ازدواج از طرف امام زمان(عج) وجود ندارد.[11]

[1]. مثلاً امام صادق(ع) می‌فرماید: «صاحب الزمان(عج) در میان مردم رفت و آمد می‌کند، در بازار قدم می‌نهد و گاهى بر فرش منزل‏هاى دوستان می‌نشیند، لکن او را نمی‌شناسند". ابن أبی زینب(نعمانی)، محمد بن ابراهیم، الغیبة، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ص 164، تهران، صدوق، چاپ اول، 1411ق.

[2]. شیخ طوسی، کتاب الغیبة، محقق، مصحح، تهرانی، عباد الله، ناصح، علی احمد، ص 102، قم، دار المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1411ق.

[3]. نعمانى، الغیبة، ص 172.

[4]. محمد، صدر، تاریخ الغیبة الکبرى، ج 2، ص 65، اصفهان، مکتبة الامام امیرالمؤمنین(ع) العامة.

[5]. سید ابن طاووس، رضی الدین علی، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص 510، قم، دار الرضی، چاپ اول، بی‌تا.

[6]. قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الانبیاء علیهم السلام، محقق، مصحح، عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 80، مرکز پژوهش‌های اسلامی، چاپ اول، 1409ق.

[7]. براى آگاهى بیشتر، ر. ک: مرتضى عاملى، سید جعفر، دراسة فى علامات الظهور و الجزیرة الخضرا، ص 263.

[8]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 52، ص 159، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.

[9]. تهرانی، شیخ آقا بزرگ، الذریة الى تصانیف الشیعه، ج 5، ص 108، بیروت، دارالاضواء.

[10]. مسعودى در اثبات الوصیة، ص201، از امام رضا(ع) روایتى نقل کرده است که اگر در روایات آمده است هیچ امامى از دنیا نمی‌رود تا فرزندش را ببیند، مربوط به قائم(ع) نمی‌شود؛ ر. ک: صافى گلپایگانى، امامت و مهدویت پاسخ به ده پرسش، ص 56 – 53؛ چشم به راه مهدى، جمعى از نویسندگان مجله‌ی حوزه، ص 356 – 351؛ جزیره خضرا در ترازوى نقد، ص 217- 221.

[11]. اقتباس از: «امام زمان(عج)، ازدواج، مکان زندگى و...»، 208.




کد سوال : 555
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : پنجشنبه,11,شهريور,1400 تاریخ پاسخ : پنجشنبه,11,شهريور,1400
پرسش کننده: رضای پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : سلام چرا امام حسین بعد از حمله به ایران با شهربانو ازدواج كرد ؟

پاسخ :
درباره ازدواج شهربانو با امام حسین(ع) اختلاف وجود دارد. برخی ازدواج امام حسین با شهربانو یا ایرانی بودن مادر امام سجاد علیه‌السلام را قبول ندارند. شهید مطهری می‌نویسد: ""... در اینجا نیز اصل داستان كه یزدگرد دختری به نام شهربانو یا نام دیگر داشته و به افتخار عقد زناشویی حسین بن علی(ع) و مادری امام سجاد(ع) نائل شده باشد، از نظر مدارك تاریخی سخت مشكوك است. مورخین عصر حاضر عموماً در این قضیه تشكیك می‌كنند و آن را بی‌اساس می‌دانند. می‌گویند در میان همه مورخین تنها یعقوبی جمله‌ای دارد به این مضمون كه گفته است: مادر علی بن الحسین(ع) ""حرار"" دختر یزدجرد بود و حسین(ع) نام او را غزاله نهاد (۱). مرحوم دكتر جعفر شهیدی جریان ازدواج امام حسین(ع) با شهربانو را نمی‌پذیرند. آن را با ادله‌ای كه ذكر كرده مردود می‌شمارد. (۲) البته در این میان برخی عقیده دارند كه امام حسین(ع) با شهربانو دختر یزدگرد ازدواج نمود. در برخی متون نیز به این امر اشاره شده است. (۳) با توجه به اختلافی بودن اصل ازدواج، نمی‌توان درباره علت این از دواج گفتگو نمود، زیرا اصل این قضیه ثابت نیست- برفرض صحت این از دواج، هدف از آن حمایت مردم ایران از امام حسین(ع) یا جذب آنان به اسلام و ائمه اطهار نیست، زیرا اظهار علاقه مردم ایران به اسلام و ائمه(ع)ریشه در عوامل دیگر دارد. البته برخی با طرح این مساله درصدد پیوند نسل ساسانیان با نسل پیامبر(ص) و گرویدن ایرانیان به اسلام می‌باشند، و حال اینكه این امر صحت ندارد. استاد شهید مطهری می‌نویسد: "" موضوع ازدواج امام حسین(ع) با شهربانو دختر یزدجرد و تولد امام سجاد(ع) از شاهزاده خانمی ایرانی و انتساب ائمه بعد از ایشان به خاندان سلطنتی ایران بهانه‌ای به دست عده‌ای خیالباف یا مغرض داده است كه گرایش ایرانیان را به خاندان رسالت نتیجه انتساب آنها به دودمان شاهان ساسانی معرفی كنند و اعتقاد شیعیان را به حق الهی ائمه اطهار(ع) از بقایای اعتقاد قدیمی ایرانیان به ""فرّه ایزدی"" پادشاهان ساسانی بدانند، زیرا مسلّم است كه پادشاهان ساسانی خود را آسمانی نژاد می‌دانستند و برای خود مقامی نیمه خدایی و فوق بشری قائل بودند... ثالثا: بر اساس منابع تاریخی این مطلب به هیچ وجه قابل اثبات نیست كه از جانب ایرانیان حمایت خاصی نسبت به امام حسین علیه‌السلام صورت گرفته باشد، و شیعیان در آن دوره اندك و پراكنده بودند. از سوئی هر مسلمان ایرانی می‌داند كه شهربانو مقام و موقعیتی بیشتر و بالاتر از مادران سایر ائمه اطهار كه بعضی عرب و بعضی آفریقایی بودند ندارد. كدام شیعه ایرانی یا غیرایرانی در دل خود نسبت به مادر حضرت سجاد(ع) احترامی بیشتر از مادران سایر ائمه اطهار(ع) احساس می‌كند؟ نرجس خاتون، والده ماجده حضرت حجه بن الحسن(عج) یك كنیز رومی است؛ قطعاً احترام این بانوی رومی در میان ایرانیان كمتر از احترام به شهربانو نیست. (۴) پی نوشت‌ها: ۱. مطهری، مرتضی، خدمات متقابل اسلام و ایران، قم، جامعه مدرسین، ۱۳۶۲، ص۱۰۸. ۲. شهیدی، جعفر، زندگانی علی بن الحسین، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص۲۶. ۳. شیخ مفید، ارشاد، گنكره شیخ مفید، ج۲، ۱۳۸. ۴. مطهری، مرتضی، همان، ص۱۰۷-۱۰۸.



کد سوال : 553
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : سه شنبه,5,مرداد,1400 تاریخ پاسخ : سه شنبه,5,مرداد,1400
پرسش کننده: رشیدی پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : یا ثواب زیارت اربعین مختص روز اربعین است ؟

پاسخ :
انجام زیارت سید الشهداء(علیه السلام) در هر زمان مستحب و دارای ثواب عظیم است ولی ثواب زیارت زمان خاص، مختص به انجام زیارت در همان زمان خاص است.
البته انجام زیارت  قبل یا بعد از ان موقع  به رجاء ان ثواب مخصوص،  مانعی ندارد.



کد سوال : 554
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : سه شنبه,5,مرداد,1400 تاریخ پاسخ : سه شنبه,5,مرداد,1400
پرسش کننده: فاضلی پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : با سلام اگر شخصی بر اثر بیماری واگیردار کرونا ویروس که طبق نظر متخصصان، سرایت سریعی دارد، فوت کند در خصوص غسل، کفن و نماز چنین میتی وظیفه چیست ؟

پاسخ :
سلام علیکم مجرد ابتلای به این بیماری، موجب سقوط احکام واجب مربوط به میت نمی شود؛ بنابراین با مراعات کامل نکات بهداشتی و استفاده از تجهیزات ایمنی – هر چند با صرف هزینه – باید حداقل واجب در مورد غسل، حنوط، کفن، نماز میت و دفن انجام گیرد.
در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند و - هر چند از روی لباس - کفن کرده و دفن نمایند.



کد سوال : 552
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,22,فروردين,1400 تاریخ پاسخ : يکشنبه,22,فروردين,1400
پرسش کننده: زهره نعمت زاده پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : سلام کسی که آیه سجده دار بخواند یا بشنود باید چکار کند؟و شرایط سجده از لحاظ قبله و محل سجده و طهارت و پوشش برای بانوان چیست؟

پاسخ :
وظیفه او باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده کند مانند مهر و غیره. و گفتن ذکر سجده واجب نیست.
ولی سزاوار است یکی از این ذکر ها را بگوید « سجدت لک یا رب تعبدا ورقا لا مستکبرا عن عبادتک ولا مستنکفا ولا مستعظما بل أنا عبد ذلیل خائف مستجیر » یا « لا إله إلا الله حقا ، لا إله إلا الله إیمانا وتصدیقا ، لا إله إلا الله عبودیة ورقاً ، سجدت لک یا رب تعبدا ورقا لا مستنکفا ولا مستکبرا بل أنا عبد ذلیل ضعیف خائف مستجیر » یا « الهی آمنا بما کفروا ، وعرفنا منک ما أنکروا ، وأجبناک إلی ما دعوا ، الهی فالعفو العفو » یا « أعوذ برضاک من سخطک وبمعافاتک عن عقوبتک ، أعوذ بک منک ، لا احصی ثناء علیک ، أنت کما أثنیت علی نفسک » .
و در هنگام سجده رعایت جهت قبله و یا داشتن طهارت واجب نیست و همچنین رعایت پوشش برای بانوان لازم نیست.



کد سوال : 551
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,22,فروردين,1400 تاریخ پاسخ : يکشنبه,22,فروردين,1400
پرسش کننده: صمد ساری پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : سلام ایا صحیفة سجادیه توسط خود امام سجاد(ع) نوشته شده یا شخص دیگرى آن را جمع آورى کردهشده است؟ با تشکر

پاسخ :

صحیفة سجادیه از کتاب هاى مشهور و معروف است که دعاهاى آن را حضرت سجاد(ع) انشا کرده و امامان بعد از ایشان آن را تأیید کرده اند. ما به طور مختصر سند این کتاب را نقل مى کنیم:

متوکل بن هارون مى گوید: یحیى پسر زید بن علی(ع) را پس از شهادت پدرش زید در راه خراسان دیدم. بر او سلام کردم. پرسید از کجا مى آیی؟ گفتم: از حج. گفت: از پسرعموهاى من در مدینه چه خبر داری؟ از جعفر بن محمد(امام صادق(ع)) چه خبر داری؟ گفتم: آنان مصیبت زدة پدرت زید هستند، یحیى گفت: عمویم محمد بن على (امام باقر(ع)) به پدرم زید مى فرمود:‌ قیام نکن اگر قیام کنى کشته مى شوی. سپس گفت: اى متوکل بن هارون بگو ببینم آیا سخن دربارة من از پسر عمویم جعفر بن محمد (امام صادق(ع)) شنیدی؟ گفتم: آرى او مى گفت: تو را نیز مانند پدرت به دار مى زنند و به شهادت مى رسانند. گفت: اگر از گفته ها و حدیث هاى پسر عمویم چیزى نوشته اى به من نشان بده.
من آن چه نوشته بودم از جمله دعایى که امام صادق(ع) بر من املا کرده بود و او از پدرش امام باقر(ع) و او از پدرش امام سجاد(ع) نقل کرده بود به او نشام دادم. یحیى آن را گرفت و از ابتدا تا انتهاى آن را مطالعه کرد و از من درخواست کرد که از آن نسخه اى بردارد و بعد گفت من صحیفه اى از پدرم زید و او از پدرش امام سجاد(ع) دارم که آن را در صندوقچه اى پنهان کرده ام. حال که قرار است من کشته شوم این صحیفه را نزد تو به امانت مى سپارم تا به دست پسر عموهایم محمد و ابراهیم بن حسن بن حسن بده، من قبول کردم و آن ها را بعد از شهادت یحیى به مدینه بردم و بر امام صادق(ع) وارد شدم؛ خبر شهادت و به دار آویخته شدن او را به امام صادق(ع) دادم. آن حضرت گریه کرد و اندوهش افزون گشت و گفت خداى پسر عمویم را رحمت کند سپس آن صحیفه اى که از یحیى نزد من امانت بود و آن صحیفه اى که خود حضرت به من داده بود طلب کرد من آن ها را به امام (ع) دادم. سپس امام (ع) به فرزندش اسماعیل فرمود: فرزندم بلند شو آن صحیفه اى که قبلاً به تو داده ام بیاور آن را با این صحیفه تطبیق کردیم هر دو یکجور بود؛ یعنى صحیفه اى که امام صادق از جدش امام سجاد داشت با صحیفه اى که از زید بن على بن الحسین(ع) به دست یحیى رسیده بود با هم مطابقت داشت، سپس امام صادق(ع) آن صحیفه اى که امانت بود به من داد و فرمود آن را به محمد و ابراهیم پسر عموهایم برسان همان طور که یحیى بدان سفارش کرده است. چون برخاستم که به دیدار آنان بروم فرمود بایست: فردى را نزد محمد و ابراهیم فرستاد تا آنان نزد امام صادق(ع) حاضر شدند. حضرت به آنان فرمود: این میراث پسر عمو شما یحیى از پدرش زید است، این را بگیرید، امّا من بر شما شرطى دارم و آن این که این صحیفه را از مدینه بیرون نبرید گفتند: چرا؟ حضرت فرمود:
مى دانم که شما نیز مانند او خروج خواهید کرد و شما را به شهادت خواهند رسانید. سپس متوکل بن هارون گفت: آن حضرت دعاهاى امام سجاد را بر من املا کرد که 75 باب داشت همه را نوشتم و متأسفانه 11 باب آن گم شد و شصت و اندى از آن ها را نگه داشتم.
بنابراین، صحیفة سجادیه دعاهاى امام سجاد است که به فرزندش امام باقر و زید املا کرده و آنان به فرزندانشان املا کرده اند و همین طور تا به دست ما رسیده است.[1]
----------------------------
[1] مقدمة صحیفة سجادیه با ترجمه و شرح حاج میرزا ابوالحسن شعرانی.




کد سوال : 550
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,8,تير,1398 تاریخ پاسخ : شنبه,8,تير,1398
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : آیا قرآن ایران با قرآن عربستان فرقی دارد؟

پاسخ :
قرآن مكتوب به خط عثمان طه كه به نسخ بسیار شیرین و شیوه ای آمیخته به ثلث به نگارش درآمده و به تصدیق خبرگان فن از نظر خوش نویسی و استحكام دست و قلم و چشم نوازی...

آیا قرآن ایران با  قرآن عربستان فرقی دارد؟ اگر دارد از چه نظر متفاوت است؟ شرح در اینجا فردی این ادعا را دارد كه كتابهای قرآن عربستان دارای تغییر است و ما مسلمانان نباید كتابهای قرآن چاپ عربستان را بخوانیم. از شما خواهشمندم این مساله را در اسرع وقت برای من مشخص كنید. لطفا با دلیل آن.

در طول تاریخ كتابت قرآن از ابتدای آن كه مولای متقیان امیر مومنان سلام الله علیه بر عهده گرفت تا به امروز با رسم الخط های مختلف و متفاوتی كتابت می شود و در آینده نیز انجام خواهد شد.

 امروزه در عربستان قرآنی وجود دارد و در اختیار حجاج دیگر كشورها  نیز قرار می گیرد كه با رسم الخط  شخصی به نام عثمان طه، خطاط مشهور سوری می باشد.

و اما  آن چه شنیده شده است كه قرآن منتشر شده در كشور عربستان ( منتسب به خط  عثمان طه) مورد نقد بوده  و اشكالاتی در آن دیده شده است، این نقد مربوط به یكی از علمای قم به نام آیه الله مكارم شیرازی می باشد .كه به قلم یكی از شاگردان ایشان  به طور مبسوط تدوین و در سایت خودشان  موجود است و به موارد متعددی اشاره كرده اند كه همه آن موارد مربوط به نوع نوشتاری (رسم الخط) این قرآن می باشد. با این ادعا كه كتابت خاص و متفاوت بعضی از الفاظ ، موجب تداعی معنایی غیر مربوط به آن لفظ می شود.

به هر حال برای دست یابی به اطلاعات مبسوط در مورد موارد اختلافی در مورد قرآنی كه امروزه  در كشورهای مسلمان منطقه و حتی ایران با تیراژ بالایی چاپ و منتشر می شود، می توانید به سایت ایشان مراجعه و یا از دفتر ایشان در قم بخواهید.

در عین حال  به گفته یكی  از پژوهش گران نامور در عرصه پژوهش و تحقیق، یكی از رویداد های مهم فرهنگی هنری دهه اخیر جهان اسلام ، چاپ نفیس قرآنی است كه خطاط شهیر معاصر سوری ، عثمان طه، به خط معجزه آسای نسخ خویش (كتابت كرده است) كتابت این قرآن طرح سنجیده و برنامه ریزی شده ای داشته است ... .

قرآن مكتوب به خط عثمان طه كه به نسخ بسیار شیرین و شیوه ای آمیخته به ثلث به نگارش درآمده و به تصدیق خبرگان فن از نظر خوش نویسی و استحكام دست و قلم و چشم نوازی و یكدستی در میان قرآن های خوش نوشته قدیم و جدید نظیر ندارد.... و مورد توجه ویژه هیئت حاكمه عربستان قرار گرفته است . (1)

در نتیجه و با این توصیفات؛ امروزه قرآن با رسم الخط عثمان طه، مورد توجه متخصصین فن نگارش و نیز عموم مردم جامعه قرار گرفته است.

پس قرآن های عربستان و ایران هیچ فرقی با هم ندارند و خواندن آن هم بلا اشكال است و اشكال آیت الله مكارم هم به خط عثمان طه است نه اصل قرآن چاپ شده در عربستان.

پی نوشت:

1. خرمشاهی بهاء الدین، قرآن پژوهی، انتشارات مركز نشر فرهنگی مشرق، سال 1372 ، ص 657 .



کد سوال : 549
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,24,فروردين,1398 تاریخ پاسخ : شنبه,24,فروردين,1398
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : با سلام
به چه دلایلی آزادى اراده و اختیار انسان فطرى هست؟

پاسخ :

مسأله «جبر و اختیار» از قدیمى ترین مسائلى است که در میان دانشمندان مطرح بوده؛ گروهى طرفدار آزادى اراده انسان، و گروهى طرفدار جبر بوده اند، ولى جالب این که: هر دو گروه در عمل، اصل اختیار و آزادى اراده را به رسمیت شناخته و پذیرفته اند و این وجدان عمومى و فطرت همگانى یکى از روشنترین دلائل اختیار است. قرآن مجید نیز کراراً روى مسأله اختیار انسان ها تکیه کرده است، از جمله در آیات 3 و 29 سوره دهر و 29 سوره کهف.



کد سوال : 548
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : پنجشنبه,13,دي,1397 تاریخ پاسخ : پنجشنبه,13,دي,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : گرفتن اجرت بالاتر از نرخ تعيين شده اتحاديه، با رضايت طرفين جايز است؟

پاسخ :

1- رعايت قانون تا به مقدارى كه اگر تخلف كند، سبب بروز اختلال نظم مى شود و يا در آن احتمال خطر يا ضرر (جدي) براى خود يا ديگرى مى باشد، رعايتش واجب است.
2- در فرض سوال درآمد حرام نيست.



کد سوال : 547
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,6,آبان,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,6,آبان,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : آیا ازدواج با مالی که مقداری از آن غصبی است باطل است

پاسخ :
اصل عقد صحيح است ولي نسبت به مال غصبي مديون است.


 
12345678910...