ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 24 فروردين 1400
سه شنبه 24 فروردين 1400
 
 
  جستجو در سایت
 
  پرسش و پاسخ
موضوع :
 نوع پرسش :
عبارت جستجو :
کد سوال : 552
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,22,فروردين,1400 تاریخ پاسخ : يکشنبه,22,فروردين,1400
پرسش کننده: زهره نعمت زاده پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : سلام کسی که آیه سجده دار بخواند یا بشنود باید چکار کند؟و شرایط سجده از لحاظ قبله و محل سجده و طهارت و پوشش برای بانوان چیست؟

پاسخ :
وظیفه او باید بر چیزی که سجده بر آن صحیح است سجده کند مانند مهر و غیره. و گفتن ذکر سجده واجب نیست.
ولی سزاوار است یکی از این ذکر ها را بگوید « سجدت لک یا رب تعبدا ورقا لا مستکبرا عن عبادتک ولا مستنکفا ولا مستعظما بل أنا عبد ذلیل خائف مستجیر » یا « لا إله إلا الله حقا ، لا إله إلا الله إیمانا وتصدیقا ، لا إله إلا الله عبودیة ورقاً ، سجدت لک یا رب تعبدا ورقا لا مستنکفا ولا مستکبرا بل أنا عبد ذلیل ضعیف خائف مستجیر » یا « الهی آمنا بما کفروا ، وعرفنا منک ما أنکروا ، وأجبناک إلی ما دعوا ، الهی فالعفو العفو » یا « أعوذ برضاک من سخطک وبمعافاتک عن عقوبتک ، أعوذ بک منک ، لا احصی ثناء علیک ، أنت کما أثنیت علی نفسک » .
و در هنگام سجده رعایت جهت قبله و یا داشتن طهارت واجب نیست و همچنین رعایت پوشش برای بانوان لازم نیست.



کد سوال : 551
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,22,فروردين,1400 تاریخ پاسخ : يکشنبه,22,فروردين,1400
پرسش کننده: صمد ساری پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : سلام ایا صحیفة سجادیه توسط خود امام سجاد(ع) نوشته شده یا شخص دیگرى آن را جمع آورى کردهشده است؟ با تشکر

پاسخ :

صحیفة سجادیه از کتاب هاى مشهور و معروف است که دعاهاى آن را حضرت سجاد(ع) انشا کرده و امامان بعد از ایشان آن را تأیید کرده اند. ما به طور مختصر سند این کتاب را نقل مى کنیم:

متوکل بن هارون مى گوید: یحیى پسر زید بن علی(ع) را پس از شهادت پدرش زید در راه خراسان دیدم. بر او سلام کردم. پرسید از کجا مى آیی؟ گفتم: از حج. گفت: از پسرعموهاى من در مدینه چه خبر داری؟ از جعفر بن محمد(امام صادق(ع)) چه خبر داری؟ گفتم: آنان مصیبت زدة پدرت زید هستند، یحیى گفت: عمویم محمد بن على (امام باقر(ع)) به پدرم زید مى فرمود:‌ قیام نکن اگر قیام کنى کشته مى شوی. سپس گفت: اى متوکل بن هارون بگو ببینم آیا سخن دربارة من از پسر عمویم جعفر بن محمد (امام صادق(ع)) شنیدی؟ گفتم: آرى او مى گفت: تو را نیز مانند پدرت به دار مى زنند و به شهادت مى رسانند. گفت: اگر از گفته ها و حدیث هاى پسر عمویم چیزى نوشته اى به من نشان بده.
من آن چه نوشته بودم از جمله دعایى که امام صادق(ع) بر من املا کرده بود و او از پدرش امام باقر(ع) و او از پدرش امام سجاد(ع) نقل کرده بود به او نشام دادم. یحیى آن را گرفت و از ابتدا تا انتهاى آن را مطالعه کرد و از من درخواست کرد که از آن نسخه اى بردارد و بعد گفت من صحیفه اى از پدرم زید و او از پدرش امام سجاد(ع) دارم که آن را در صندوقچه اى پنهان کرده ام. حال که قرار است من کشته شوم این صحیفه را نزد تو به امانت مى سپارم تا به دست پسر عموهایم محمد و ابراهیم بن حسن بن حسن بده، من قبول کردم و آن ها را بعد از شهادت یحیى به مدینه بردم و بر امام صادق(ع) وارد شدم؛ خبر شهادت و به دار آویخته شدن او را به امام صادق(ع) دادم. آن حضرت گریه کرد و اندوهش افزون گشت و گفت خداى پسر عمویم را رحمت کند سپس آن صحیفه اى که از یحیى نزد من امانت بود و آن صحیفه اى که خود حضرت به من داده بود طلب کرد من آن ها را به امام (ع) دادم. سپس امام (ع) به فرزندش اسماعیل فرمود: فرزندم بلند شو آن صحیفه اى که قبلاً به تو داده ام بیاور آن را با این صحیفه تطبیق کردیم هر دو یکجور بود؛ یعنى صحیفه اى که امام صادق از جدش امام سجاد داشت با صحیفه اى که از زید بن على بن الحسین(ع) به دست یحیى رسیده بود با هم مطابقت داشت، سپس امام صادق(ع) آن صحیفه اى که امانت بود به من داد و فرمود آن را به محمد و ابراهیم پسر عموهایم برسان همان طور که یحیى بدان سفارش کرده است. چون برخاستم که به دیدار آنان بروم فرمود بایست: فردى را نزد محمد و ابراهیم فرستاد تا آنان نزد امام صادق(ع) حاضر شدند. حضرت به آنان فرمود: این میراث پسر عمو شما یحیى از پدرش زید است، این را بگیرید، امّا من بر شما شرطى دارم و آن این که این صحیفه را از مدینه بیرون نبرید گفتند: چرا؟ حضرت فرمود:
مى دانم که شما نیز مانند او خروج خواهید کرد و شما را به شهادت خواهند رسانید. سپس متوکل بن هارون گفت: آن حضرت دعاهاى امام سجاد را بر من املا کرد که 75 باب داشت همه را نوشتم و متأسفانه 11 باب آن گم شد و شصت و اندى از آن ها را نگه داشتم.
بنابراین، صحیفة سجادیه دعاهاى امام سجاد است که به فرزندش امام باقر و زید املا کرده و آنان به فرزندانشان املا کرده اند و همین طور تا به دست ما رسیده است.[1]
----------------------------
[1] مقدمة صحیفة سجادیه با ترجمه و شرح حاج میرزا ابوالحسن شعرانی.




کد سوال : 550
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,8,تير,1398 تاریخ پاسخ : شنبه,8,تير,1398
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : آیا قرآن ایران با قرآن عربستان فرقی دارد؟

پاسخ :
قرآن مكتوب به خط عثمان طه كه به نسخ بسیار شیرین و شیوه ای آمیخته به ثلث به نگارش درآمده و به تصدیق خبرگان فن از نظر خوش نویسی و استحكام دست و قلم و چشم نوازی...

آیا قرآن ایران با  قرآن عربستان فرقی دارد؟ اگر دارد از چه نظر متفاوت است؟ شرح در اینجا فردی این ادعا را دارد كه كتابهای قرآن عربستان دارای تغییر است و ما مسلمانان نباید كتابهای قرآن چاپ عربستان را بخوانیم. از شما خواهشمندم این مساله را در اسرع وقت برای من مشخص كنید. لطفا با دلیل آن.

در طول تاریخ كتابت قرآن از ابتدای آن كه مولای متقیان امیر مومنان سلام الله علیه بر عهده گرفت تا به امروز با رسم الخط های مختلف و متفاوتی كتابت می شود و در آینده نیز انجام خواهد شد.

 امروزه در عربستان قرآنی وجود دارد و در اختیار حجاج دیگر كشورها  نیز قرار می گیرد كه با رسم الخط  شخصی به نام عثمان طه، خطاط مشهور سوری می باشد.

و اما  آن چه شنیده شده است كه قرآن منتشر شده در كشور عربستان ( منتسب به خط  عثمان طه) مورد نقد بوده  و اشكالاتی در آن دیده شده است، این نقد مربوط به یكی از علمای قم به نام آیه الله مكارم شیرازی می باشد .كه به قلم یكی از شاگردان ایشان  به طور مبسوط تدوین و در سایت خودشان  موجود است و به موارد متعددی اشاره كرده اند كه همه آن موارد مربوط به نوع نوشتاری (رسم الخط) این قرآن می باشد. با این ادعا كه كتابت خاص و متفاوت بعضی از الفاظ ، موجب تداعی معنایی غیر مربوط به آن لفظ می شود.

به هر حال برای دست یابی به اطلاعات مبسوط در مورد موارد اختلافی در مورد قرآنی كه امروزه  در كشورهای مسلمان منطقه و حتی ایران با تیراژ بالایی چاپ و منتشر می شود، می توانید به سایت ایشان مراجعه و یا از دفتر ایشان در قم بخواهید.

در عین حال  به گفته یكی  از پژوهش گران نامور در عرصه پژوهش و تحقیق، یكی از رویداد های مهم فرهنگی هنری دهه اخیر جهان اسلام ، چاپ نفیس قرآنی است كه خطاط شهیر معاصر سوری ، عثمان طه، به خط معجزه آسای نسخ خویش (كتابت كرده است) كتابت این قرآن طرح سنجیده و برنامه ریزی شده ای داشته است ... .

قرآن مكتوب به خط عثمان طه كه به نسخ بسیار شیرین و شیوه ای آمیخته به ثلث به نگارش درآمده و به تصدیق خبرگان فن از نظر خوش نویسی و استحكام دست و قلم و چشم نوازی و یكدستی در میان قرآن های خوش نوشته قدیم و جدید نظیر ندارد.... و مورد توجه ویژه هیئت حاكمه عربستان قرار گرفته است . (1)

در نتیجه و با این توصیفات؛ امروزه قرآن با رسم الخط عثمان طه، مورد توجه متخصصین فن نگارش و نیز عموم مردم جامعه قرار گرفته است.

پس قرآن های عربستان و ایران هیچ فرقی با هم ندارند و خواندن آن هم بلا اشكال است و اشكال آیت الله مكارم هم به خط عثمان طه است نه اصل قرآن چاپ شده در عربستان.

پی نوشت:

1. خرمشاهی بهاء الدین، قرآن پژوهی، انتشارات مركز نشر فرهنگی مشرق، سال 1372 ، ص 657 .



کد سوال : 549
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,24,فروردين,1398 تاریخ پاسخ : شنبه,24,فروردين,1398
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : با سلام
به چه دلایلی آزادى اراده و اختیار انسان فطرى هست؟

پاسخ :

مسأله «جبر و اختیار» از قدیمى ترین مسائلى است که در میان دانشمندان مطرح بوده؛ گروهى طرفدار آزادى اراده انسان، و گروهى طرفدار جبر بوده اند، ولى جالب این که: هر دو گروه در عمل، اصل اختیار و آزادى اراده را به رسمیت شناخته و پذیرفته اند و این وجدان عمومى و فطرت همگانى یکى از روشنترین دلائل اختیار است. قرآن مجید نیز کراراً روى مسأله اختیار انسان ها تکیه کرده است، از جمله در آیات 3 و 29 سوره دهر و 29 سوره کهف.



کد سوال : 548
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : پنجشنبه,13,دي,1397 تاریخ پاسخ : پنجشنبه,13,دي,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : گرفتن اجرت بالاتر از نرخ تعيين شده اتحاديه، با رضايت طرفين جايز است؟

پاسخ :

1- رعايت قانون تا به مقدارى كه اگر تخلف كند، سبب بروز اختلال نظم مى شود و يا در آن احتمال خطر يا ضرر (جدي) براى خود يا ديگرى مى باشد، رعايتش واجب است.
2- در فرض سوال درآمد حرام نيست.



کد سوال : 547
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,6,آبان,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,6,آبان,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : آیا ازدواج با مالی که مقداری از آن غصبی است باطل است

پاسخ :
اصل عقد صحيح است ولي نسبت به مال غصبي مديون است.


کد سوال : 546
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,6,آبان,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,6,آبان,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : گاهی برخی مؤمنان در دوماه محرم و صفر و شاید در سایر مناسبت‌های عزاداری دینی کار‌هایی انجام می‌دهند که تناسبی با این ایام ندارد؛ مانند ازدواج و انتقال به خانه جدید و خریدن لوازم و لباس نو و زینت کردن (آرایش) بدن و لباس و آغاز کردن کار‌ها و پروژه‌های جدید و غیره. حکم شرع در این زمینه چیست؟

پاسخ :
انجام کار‌های مذکور در این مناسبت‌ها حرام نیست مگر در صورتی که نشانه هتک حرمت این مناسبت‌ها باشد مانند برگزاری مراسم شادی یا زینت کردن (آرایش) در روز دهم محرم. البته باید مراقب باشند در روز‌های مصیبت و اندوه اهل بیت (ع) کار‌هایی را که انسان‌ها معمولا هنگام حزن و اندوه و مصیبت انجام نمی‌دهند، ترک کنند، مگر در صورتی که ضرورت عرفی ایجاب کند و در غیر این صورت باید زمانی را برای این کار‌ها در نظر بگیرد که با روز‌های عزاداری و اندوه تلاقی نداشته باشد.



کد سوال : 545
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,20,مرداد,1397 تاریخ پاسخ : شنبه,20,مرداد,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : منافع و محصولات زمين و اموال موقوفه، از جهت خمس و زکات چه حکمى دارد؟

پاسخ :
تمامى مکان‌ها و اشياى وقفى خمس ندارد، چه وقف عام باشد و چه وقف خاص باشد، ثمره و نماء آن هم مطلقاً خمس ندارد و به نماء وقف عام قبل از تحويل گرفتن توسّط موقوفٌعليه، زکات تعلّق نمى‌گيرد، ولى بعد از دريافت، پرداخت زکات آنچه از نماء وقف که دريافت شده، در صورتى که واجد شرايط وجوب زکات باشد، واجب است؛ و در نماء وقف خاص هم اگر سهم هر يک از موقوفٌعليه به حدّ نصاب برسد، زکات واجب است.



کد سوال : 544
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,23,تير,1397 تاریخ پاسخ : شنبه,23,تير,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : در شهرهای کوچک که متخصص خانم کم است، آیا باید کل شهر را بگردیم تا پزشک خانم پیدا کنیم؟ و در صورت نبود متخصص خانم، آیا لازم است به شهرهای همجوار برویم

پاسخ :
به هر حال لمس بدن نامحرم حرام است و نگاه به آن قسمت‌هایی که باید پوشانده شود حرام است. خانم هم اگر بیمار باشد بدون مجوز شرعی نمی‌تواند خودش را در معرض نگاه یا لمس حرام قرار دهد؛ مثلاً اگر در آن طرف شهر و یا در شهرهای همجوار، پزشک متخصصی هست و ایشان هم بیماریش شدید نیست و از نظر مالی نیز برایش امکان دارد و به‌طور معمول هزینه‌اش را دارد و امکان مراجعه هم هست، این‌چنین شخصی نمی‌تواند مرتکب فعل حرام شود.



کد سوال : 543
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,5,فروردين,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,5,فروردين,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : کسی که نمی داند چه تعداد روزه قضا دارد باید چه کار کند؟! باید چه مقدار روزه به عنوان قضا بجا آورد؟

پاسخ :
حداقل را باید به جا آورد . مثلا اگر شک دارد سه سال روزه قضا دارد یا چهار سال ، سه سال را قضا کند.



 
12345678910...