ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 تير 1398
دوشنبه 31 تير 1398
 
 
  جستجو در سایت
 
  پرسش و پاسخ
موضوع :
 نوع پرسش :
عبارت جستجو :
کد سوال : 550
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,8,تير,1398 تاریخ پاسخ : شنبه,8,تير,1398
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : آیا قرآن ایران با قرآن عربستان فرقی دارد؟

پاسخ :
قرآن مكتوب به خط عثمان طه كه به نسخ بسیار شیرین و شیوه ای آمیخته به ثلث به نگارش درآمده و به تصدیق خبرگان فن از نظر خوش نویسی و استحكام دست و قلم و چشم نوازی...

آیا قرآن ایران با  قرآن عربستان فرقی دارد؟ اگر دارد از چه نظر متفاوت است؟ شرح در اینجا فردی این ادعا را دارد كه كتابهای قرآن عربستان دارای تغییر است و ما مسلمانان نباید كتابهای قرآن چاپ عربستان را بخوانیم. از شما خواهشمندم این مساله را در اسرع وقت برای من مشخص كنید. لطفا با دلیل آن.

در طول تاریخ كتابت قرآن از ابتدای آن كه مولای متقیان امیر مومنان سلام الله علیه بر عهده گرفت تا به امروز با رسم الخط های مختلف و متفاوتی كتابت می شود و در آینده نیز انجام خواهد شد.

 امروزه در عربستان قرآنی وجود دارد و در اختیار حجاج دیگر كشورها  نیز قرار می گیرد كه با رسم الخط  شخصی به نام عثمان طه، خطاط مشهور سوری می باشد.

و اما  آن چه شنیده شده است كه قرآن منتشر شده در كشور عربستان ( منتسب به خط  عثمان طه) مورد نقد بوده  و اشكالاتی در آن دیده شده است، این نقد مربوط به یكی از علمای قم به نام آیه الله مكارم شیرازی می باشد .كه به قلم یكی از شاگردان ایشان  به طور مبسوط تدوین و در سایت خودشان  موجود است و به موارد متعددی اشاره كرده اند كه همه آن موارد مربوط به نوع نوشتاری (رسم الخط) این قرآن می باشد. با این ادعا كه كتابت خاص و متفاوت بعضی از الفاظ ، موجب تداعی معنایی غیر مربوط به آن لفظ می شود.

به هر حال برای دست یابی به اطلاعات مبسوط در مورد موارد اختلافی در مورد قرآنی كه امروزه  در كشورهای مسلمان منطقه و حتی ایران با تیراژ بالایی چاپ و منتشر می شود، می توانید به سایت ایشان مراجعه و یا از دفتر ایشان در قم بخواهید.

در عین حال  به گفته یكی  از پژوهش گران نامور در عرصه پژوهش و تحقیق، یكی از رویداد های مهم فرهنگی هنری دهه اخیر جهان اسلام ، چاپ نفیس قرآنی است كه خطاط شهیر معاصر سوری ، عثمان طه، به خط معجزه آسای نسخ خویش (كتابت كرده است) كتابت این قرآن طرح سنجیده و برنامه ریزی شده ای داشته است ... .

قرآن مكتوب به خط عثمان طه كه به نسخ بسیار شیرین و شیوه ای آمیخته به ثلث به نگارش درآمده و به تصدیق خبرگان فن از نظر خوش نویسی و استحكام دست و قلم و چشم نوازی و یكدستی در میان قرآن های خوش نوشته قدیم و جدید نظیر ندارد.... و مورد توجه ویژه هیئت حاكمه عربستان قرار گرفته است . (1)

در نتیجه و با این توصیفات؛ امروزه قرآن با رسم الخط عثمان طه، مورد توجه متخصصین فن نگارش و نیز عموم مردم جامعه قرار گرفته است.

پس قرآن های عربستان و ایران هیچ فرقی با هم ندارند و خواندن آن هم بلا اشكال است و اشكال آیت الله مكارم هم به خط عثمان طه است نه اصل قرآن چاپ شده در عربستان.

پی نوشت:

1. خرمشاهی بهاء الدین، قرآن پژوهی، انتشارات مركز نشر فرهنگی مشرق، سال 1372 ، ص 657 .



کد سوال : 549
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,24,فروردين,1398 تاریخ پاسخ : شنبه,24,فروردين,1398
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : با سلام
به چه دلایلی آزادى اراده و اختیار انسان فطرى هست؟

پاسخ :

مسأله «جبر و اختیار» از قدیمى ترین مسائلى است که در میان دانشمندان مطرح بوده؛ گروهى طرفدار آزادى اراده انسان، و گروهى طرفدار جبر بوده اند، ولى جالب این که: هر دو گروه در عمل، اصل اختیار و آزادى اراده را به رسمیت شناخته و پذیرفته اند و این وجدان عمومى و فطرت همگانى یکى از روشنترین دلائل اختیار است. قرآن مجید نیز کراراً روى مسأله اختیار انسان ها تکیه کرده است، از جمله در آیات 3 و 29 سوره دهر و 29 سوره کهف.



کد سوال : 548
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : پنجشنبه,13,دي,1397 تاریخ پاسخ : پنجشنبه,13,دي,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : گرفتن اجرت بالاتر از نرخ تعيين شده اتحاديه، با رضايت طرفين جايز است؟

پاسخ :

1- رعايت قانون تا به مقدارى كه اگر تخلف كند، سبب بروز اختلال نظم مى شود و يا در آن احتمال خطر يا ضرر (جدي) براى خود يا ديگرى مى باشد، رعايتش واجب است.
2- در فرض سوال درآمد حرام نيست.



کد سوال : 547
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,6,آبان,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,6,آبان,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : آیا ازدواج با مالی که مقداری از آن غصبی است باطل است

پاسخ :
اصل عقد صحيح است ولي نسبت به مال غصبي مديون است.


کد سوال : 546
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,6,آبان,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,6,آبان,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : گاهی برخی مؤمنان در دوماه محرم و صفر و شاید در سایر مناسبت‌های عزاداری دینی کار‌هایی انجام می‌دهند که تناسبی با این ایام ندارد؛ مانند ازدواج و انتقال به خانه جدید و خریدن لوازم و لباس نو و زینت کردن (آرایش) بدن و لباس و آغاز کردن کار‌ها و پروژه‌های جدید و غیره. حکم شرع در این زمینه چیست؟

پاسخ :
انجام کار‌های مذکور در این مناسبت‌ها حرام نیست مگر در صورتی که نشانه هتک حرمت این مناسبت‌ها باشد مانند برگزاری مراسم شادی یا زینت کردن (آرایش) در روز دهم محرم. البته باید مراقب باشند در روز‌های مصیبت و اندوه اهل بیت (ع) کار‌هایی را که انسان‌ها معمولا هنگام حزن و اندوه و مصیبت انجام نمی‌دهند، ترک کنند، مگر در صورتی که ضرورت عرفی ایجاب کند و در غیر این صورت باید زمانی را برای این کار‌ها در نظر بگیرد که با روز‌های عزاداری و اندوه تلاقی نداشته باشد.



کد سوال : 545
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,20,مرداد,1397 تاریخ پاسخ : شنبه,20,مرداد,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : منافع و محصولات زمين و اموال موقوفه، از جهت خمس و زکات چه حکمى دارد؟

پاسخ :
تمامى مکان‌ها و اشياى وقفى خمس ندارد، چه وقف عام باشد و چه وقف خاص باشد، ثمره و نماء آن هم مطلقاً خمس ندارد و به نماء وقف عام قبل از تحويل گرفتن توسّط موقوفٌعليه، زکات تعلّق نمى‌گيرد، ولى بعد از دريافت، پرداخت زکات آنچه از نماء وقف که دريافت شده، در صورتى که واجد شرايط وجوب زکات باشد، واجب است؛ و در نماء وقف خاص هم اگر سهم هر يک از موقوفٌعليه به حدّ نصاب برسد، زکات واجب است.



کد سوال : 544
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : شنبه,23,تير,1397 تاریخ پاسخ : شنبه,23,تير,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : در شهرهای کوچک که متخصص خانم کم است، آیا باید کل شهر را بگردیم تا پزشک خانم پیدا کنیم؟ و در صورت نبود متخصص خانم، آیا لازم است به شهرهای همجوار برویم

پاسخ :
به هر حال لمس بدن نامحرم حرام است و نگاه به آن قسمت‌هایی که باید پوشانده شود حرام است. خانم هم اگر بیمار باشد بدون مجوز شرعی نمی‌تواند خودش را در معرض نگاه یا لمس حرام قرار دهد؛ مثلاً اگر در آن طرف شهر و یا در شهرهای همجوار، پزشک متخصصی هست و ایشان هم بیماریش شدید نیست و از نظر مالی نیز برایش امکان دارد و به‌طور معمول هزینه‌اش را دارد و امکان مراجعه هم هست، این‌چنین شخصی نمی‌تواند مرتکب فعل حرام شود.



کد سوال : 543
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,5,فروردين,1397 تاریخ پاسخ : يکشنبه,5,فروردين,1397
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : کسی که نمی داند چه تعداد روزه قضا دارد باید چه کار کند؟! باید چه مقدار روزه به عنوان قضا بجا آورد؟

پاسخ :
حداقل را باید به جا آورد . مثلا اگر شک دارد سه سال روزه قضا دارد یا چهار سال ، سه سال را قضا کند.



کد سوال : 542
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,8,بهمن,1396 تاریخ پاسخ : يکشنبه,8,بهمن,1396
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : فلسفه ی تکان دادن دست ها بعد از نماز و به اطراف نگریستن در نماز چیست؟

پاسخ :

تکان دادن دست ها همراه با تکبير گفتن مي باشد و از نظر شرعي تکبيرات سه گانه در آخر نماز عملي واجب نيست بلکه امري مستحب است و وجوب شرعي ندارد. فقها بر اساس روايات ،قايل به استحباب بلند کردن دست به موازي گوش ها در ضمن اداي هر يک از تکبيرات سه گانه هستند و در عين حال اين عمل همواره مستحب بوده و هيچ وجوب شرعي ندارد. نکته ديگر اينکه نگاه کردن به اطراف به همراه تکبيرات جز اعمال مستحب اهل تسنن بوده و شيعه به استحباب آن اعتقادي ندارد.
پس آنچه مورد توصيه روايات و در نتيجه فتواي مراجع محترم تقليد است، اين مي باشد: «مستحب است نمازگزار پس از اتمام نماز، سه مرتبه دست ها را تا مقابل گوش ها بلند سازد و در همين حالات سه مرتبه الله اکبر هم بگويد» (مضمون تلفيقي از دو حديث، ر.ک: وسائل الشيعه، ج4 باب 14 (ابواب التعقيب) ح1 و 2؛ عروه الوثقي 1/ صلوه، في التعقيب، الاول ...)
الف) علت استحباب چنين رفتاري: يکي از شاگردان حضرت امام صادق، عليه السلام مي گويد: از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدم به چه علت نمازگزار پس از سلام نماز سه مرتبه تکبير گفته و با هر تکبير دستها را بلند مي کند؟ ايشان پاسخ فرمودند: بدين علت که وقتي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم، مکه را فتح نمود، نماز جماعت ظهر را با اصحابش در کنار حجر الاسود اقامه کرد و آنگاه که سلام نماز را داد دستها را بلند کرد و سه مرتبه تکبير گفت و اين دعا را خواند «لا اله الا الله وحده وحده انجز وعده و نصر عبده و اعز جنده و غلب الاحزاب وحده فله الملک و له الحمد يحيي و يميت و هو علي کل شيء قدير» پس رو به يارانش فرموده و خطاب کردند: اين تکبير و اين دعا را پس از هر نماز واجب بخوانيد و ترک نکنيد، که هر کس چنين عملي را پس از سلام نماز انجام دهد شکر واجبي را ادا کرده شکر الهي بابت تقويت اسلام و سپاهيان اسلام.(وسائل الشيعه 4/1030/ ب14 ح2)
ب) حکمت و اسرار عمل مزبور : شايد اين اسرار و رموز در رفتار فوق نهفته باشد:(برداشت و اقتباس آزاد از آداب نماز، مرحوم آيه الله امام خميني (ره)، 377)
1- هر تکبير اذعان يک مرحله از سه نوع توحيد الهي است: توحيد در خالقيت (توحيد افعالي، توحيد ذات خدا، توحيد در اسماء و صفات) و نمازگزار با هر تکبير زبان به اعتراف مي گشايد.
2- اين بلند کردن دستها و نزديک ساختن به گوش، اشاره به طرد و فرا افکندن تعلق خاطر خود به نماز است تا مبادا عجب و خود بيني در قلب او راه يابد.
3- اظهار ذلت، عجز، قصور و تقصير خويش در محضر مقدس حضرت باري تعالي است.



کد سوال : 541
موضوع : پاسخ به سوالات دینی
تاریخ سوال : يکشنبه,8,بهمن,1396 تاریخ پاسخ : يکشنبه,8,بهمن,1396
پرسش کننده: نامشخص پاسخ دهنده: کاربر کلانتری

سوال : بچه ای به مدت0 3 هفته وهرهفته فقط یک مرتبه اززنی شیر خورده است آیا محرمیت ازراه رضاع حاصل شده است؟

پاسخ :
طبق نظر رهبری اگر مقدار مذکور باعث روئیدن گوشت و استخوان شده باشد، محرمیت ایجاد می شود.


 
12345678910...