ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 مهر 1389     |     کد : 9872

مصرف روغن سوخته سرطان‌زاست

يك متخصص تغذيه گفت: مصرف روغن سوخته خطرناك است و موجب بروز سرطان مي‌شود.

يك متخصص تغذيه گفت: مصرف روغن سوخته خطرناك است و موجب بروز سرطان مي‌شود.
مرتضي صفوي در گفت و گو با فارس ، افزود: روغن بايد به آرامي و با شعله كم حرارت داده شود. حرارت دادن زياد روغن باعث مي‌شود كه روغن كدر شود ، دود كند و بسوزد.
وي گفت: مصرف روغن سوخته خطرناك است و موجب بروز سرطان مي‌شود. بهتر است حتي الامكان از غذاهاي آب پز و كبابي استفاده شود و از سرخ كردن مواد غذايي بايد پرهيز شود.
اين متخصص تغذيه افزود: در صورت نياز به سرخ كردن بايد از روغن مايع مخصوص سرخ كردني به مدت كوتاه و با شعله كم استفاده شود. از اين روغن مي‌توان حداكثر براي 2 تا 3 بار سرخ كردن آن هم در فواصل كوتاه مثلاً در طول يك روز استفاده كرد.
صفوي گفت: لازم است پس از هر بار مصرف، باقيمانده روغن به طور مجزا و در مكان خنك نگهداري شود. اگر روغن مايع مخصوص سرخ كردني در دسترس نباشد، مي‌توان از تفت دادن غذا در مخلوطي از آب و روغن مايع تحت حرارت كم و در ظرف در بسته استفاده كرد.اين كار هم طعم و ظاهر غذا را شبيه غذاي سرخكرده مي‌كند، هم روغن كمتري مصرف مي‌شود و هم مضرات كمتري دارد. همچنين مي‌توان روغن مواد سرخ شده را از آنها جدا كرد. مثلاً سيب زميني، كدو و بادمجان سرخ شده را در صافي گذاشت يا كمي فشار داد يا در يك دستمال كاملاً تميز پيچيد تا حتي الامكان روغن آن كم شود.
اين متخصص تغذيه گفت: مصرف روغن حيواني و برگرداندن روغن مصرف شده به ظرف روغن، مصرف روغن جامد نباتي، برداشتن روغن با قاشق آغشته به غذا، سرخ كردن غذا با روغن مايع معمولي، سرخ كردن غذا با حرارت بالا، نگهداري روغن مايع در پشت شيشه فروشگاه صحيح نيست.
صفوي افزود: مصرف روغن نباتي مايع، استفاده از روغن مايع مخصوص سرخ كردني براي سرخ كردن، نگهداري روغن به دور از گرما، نور و رطوبت استفاده از روغن نيمه جامد نباتي با اسيد چرب اشباع و اسيد چرب ترانس پايين، آب پز و كبابي كردن غذا به جاي سرخ كردن صحيح است.
وي درباره اينكه چه روغني بخريم، اضافه كرد: براي مصارف مختلف در منزل از انواع روغن شامل مايع و مايع سرخ كردني بايد خريداري شود.
اين متخصص تغذيه گفت: در هنگام خريد روغن به مشخصات روي برچسب توجه كنند. نام و آدرس شركت سازنده، شماره پروانه ساخت، پروانه وزارت بهداشت، شرايط نگهداري و مصرف، تاريخ توليد و انقضا و مشخصات تغذيه‌اي كالا بايد ذكر شده باشد و توجه كنند، هرچه ميزان اسيدهاي چرب اشباع و اسيدهاي چرب ترانس كه روي برچسب نوشته شده كمتر باشد، روغن براي مصرف سالمتر و مناسب تر است و از خريد و مصرف روغني كه تاريخ مصرف آن گذشته باشد اجتناب كنيد.


نوشته شده در   چهارشنبه 7 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode