ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 7 مهر 1389     |     کد : 9862

ده نكته مهم برای آينده صنعت بانكداری اسلامی

معاملات مالی اسلامی به شكل عام و معاملات بانكداری اسلامی به شكل خاص از سوی تعدادی از مؤسسات مالی در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است.

 معاملات مالی اسلامی به شكل عام و معاملات بانكداری اسلامی به شكل خاص از سوی تعدادی از مؤسسات مالی در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است.
هرچند با توجه به موفقیت بانكداری اسلامی در جریان بحران مالی، سازمان ها و مؤسسات بین المللی نظیر صندوق بین المللی پول ، بانك جهانی و بانك های بزرگ به این بخش توجه جدی داشته اند، اما ادامه روند رشد معاملات مالی و بانكداری مطابق با شریعت اسلامی مستلزم توجه به برخی نكات مهم و ضروری به شرح زیر است:
-توجه به مدیریت ریسك كه در عملیات بانكداری به شكل عام و در نسخه های صنعت مالی اسلامی به طور خاص خلل ایجاد كرده است بویژه اینكه بانك های اسلامی احتمالا در آینده با مجموعه گسترده ای از خطرات كه بانك های سنتی نیز با آن مواجه شده اند روبرو هستند.
-افزایش حمایت های لازم از سازمان ها و مؤسسات مالی اسلامی نظیر هیئت حسابرسی و نظارت بر مؤسسات مالی اسلامی كه به صورت تخصصی اقدام به صدور معیار های در زمینه حسابرسی ، نظارت و ضوابط اخلاقی و شرعی می كند، با هدف توسعه جوانب عملی صنعت مالی و بانكداری اسلامی.
-تقویت توانایی فعالان بخش بانكداری اسلامی از طریق افزایش آموزش و آماده سازی نیروهای انسانی توانا برای ارائه صحیح بانكداری اسلامی.
-مقابله با بحران های نقدینگی احتمالی با توجه به ادامه پیامد های بحران مالی جهانی با ایجاد تولیدات سرمایه گذاری جدید به منظور تقویت سطح نقدینگی در بانك های اسلامی و همچنین تقویت توانایی بازاریابی به منظور جذب سپرده های جاری.
-ایجاد هیئت عالی جهانی نظارت و رتبه بندی شرعی برای صدور فتوای های خاص تولیدات مالی اسلامی و همچنین ارائه راه حل های مالی نوین متناسب با نیاز های بازارهای مالی اسلامی.
-ایجاد آژانس رتبه بندی ویژه بانك های اسلامی همانند آژانس معروف رتبه بندی بین المللی(مودیز) كه مسئولیت آن جمع آوری مفاهیم مشترك ، ایجاد استاندارد ارزیابی مالی و برخورد با خطرات در بانك های اسلامی است.
-افزایش حمایت مالی لازم از دانشگاهها و مراكز تحقیقاتی در سراسر جهان و فعال نمودن آنها به منظور بررسی معضلات و محدودیت های پیش روی صنعت مالی اسلامی و غلبه بر این معضلات با ارائه راه حل های مناسب.
-پایبندی به اجرای اصول و مبادی حاكمیت شركت ها و بانك های اسلامی با توجه به مزایای متعدد آن.
-تشویق مؤسسات بانكداری اسلامی برای ادغام و انسجام با یكدیگر در بازار های جهانی كه به آنها این امكان را می دهد كه بتوانند در آن بازار ها رقابت بهتری با سایر مؤسسات مالی جهان داشته باشند.

منبع: شبكه اطلاع رسانی اجتهاد


نوشته شده در   چهارشنبه 7 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode