ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 4 مهر 1389     |     کد : 9750

شيوه جديد اصناف براي فرار از ماليات

رئيس سازمان امور مالياتي با اشاره به تعطيلي امروز (شنبه) بازار طلافروشان براي اجراي ماليات بر ارزش افزوده گفت: همه موديان از جمله طلافروشان موظف به اجراي قانون هستند و اين قانون تبعيض پذير نيست...

 رئيس سازمان امور مالياتي با اشاره به تعطيلي امروز (شنبه) بازار طلافروشان براي اجراي ماليات بر ارزش افزوده گفت: همه موديان از جمله طلافروشان موظف به اجراي قانون هستند و اين قانون تبعيض پذير نيست.
به گزارش مهر، علي عسکري امروز شنبه در نشست مطبوعاتي در مورد روند اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، گفت: پايه جديد ماليات بر ارزش افزوده از ابتداي مهرماه سال 87 آغاز شد. در مرحله اول تعدادي از فعالان اقتصادي فراخوان و وارد اجرا شدند و هم اکنون گروه اول 7 دوره از قانون ماليات بر ارزش افزوده را اجرا کرده اند.
رئيس سازمان امور مالياتي کشور افزود: در مرحله دوم اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، 12 گروه از فعالان اقتصادي مشمول اجراي قانون ماليات هاي مستقيم ماده 95 و 96 نيز چند دوره ماليات بر ارزش افزوده را اجرايي کرده اند.

ماليات بر ارزش افزوده در گام چهارم
وي با بيان اينکه مرحله سوم ماليات بر ارزش افزوده تکميل مرحله اول و دوم بود که مشمولين آن حدود 3 دوره ماليات مذکور را اجرايي کرده اند، گفت: امسال با رايزني هاي صورت گرفته با شوراي اصناف وارد اجراي مرحله چهارم قانون ماليات بر ارزش افزوده شديم.
رئيس سازمان امور مالياتي کشورادامه داد: بر اين اساس، امسال 12 گروه از 26 گروه باقيمانده با هماهنگي شوراي اصناف مشمول اين قانون شدند که فراخوان آموزش و ثبت نام آن نيز در اوايل امسال صورت گرفت.
عسکري با بيان اينکه بخش عمده اي از اين گروه از فعالان در تهران و استانها اعلام آمادگي کرده اند، افزود: با هماهنگي هاي سازمان امور مالياتي و سازمان اصناف، فراخوان اجراي اين مرحله از قانون ماليات بر ارزش افزوده در شهريورماه اعلام شد و به تمام اتحاديه ها از طريق مکاتبه اعلام شد که اجراي اين قانون از اول مهرماه امسال صورت خواهد گرفت.
وي با اشاره به اينکه مشمولين نيز براي اجراي اين قانون در مرحله چهارم اعلام آمادگي کرده اند، افزود: تعدادي از اتحاديه هاي اين گروه سوالاتي را مطرح کرده اند که به تمام آنها پاسخ داده شد.

فرصت ثبت نام
معاون وزيرامور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه بخش عمده اي از 12 گروه مذکور تاکنون ثبت نام کرده اند و فرصت ثبت نام آنها تا پايان مهرماه جاري، بيان داشت: در عين حال اين افراد از اول تا 15 دي ماه سالجاري نيز براي اظهارنامه هاي فصل پائيز فرصت قانوني دارند.
رئيس سازمان امور مالياتي کشور در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص تعطيلي امروز بازار طلافروشان گفت: بر اساس قانون، سازمان امور مالياتي کشور موظف است براي هر يک از کالاها در فرايندهاي اقتصادي 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده وضع کند؛ به همين منظور با بحث هاي صورت گرفته با اتحاديه طلا و جواهر به آنها اعلام شد که سازمان مالياتي مي تواند اين قانون را به دو روش براي آنها اجرايي نمايد.
عسکري ادامه داد: در روش اول از هر مرحله فرايند توليد مي توان ماليات اخذ کرد که در جمع ماليات بر ارزش افزوده به علاوه قيمت طلا محاسبه شود.

اختلاف بر سر نحوه دريافت ماليات از طلا
وي افزود: طلافروشان داراي چند دسته شغلي هستند که از مبداء آن يعني شمش طلا تا زماني که طلا به اشکال مختلف در ويترين طلافروشان به فروش مي رسد را در بر مي گيرد. به همين دليل سازمان مالياتي براي ساده سازي کار تصميم گرفت قيمت طلا بعلاوه اجرت و سود فروش را به عنوان کالاي نهايي از مصرف کننده اخذ کند به عبارت ديگر اين ماليات در نقطه فروش از مصرف کننده اخذ مي شد که اين کار هم اکنون در فروشگاههاي زنجيره اي در حال اجرا است.
رئيس سازمان امور مالياتي کشور، گفت: اما فعالان اتحاديه طلا و جواهر معتقدند که قيمت پايه طلا در محاسبات اعمال نشود و فقط بر اجرت و سود ماليات اخذ شود که اين امر تا حدودي با قانون ماليات هاي مستقيم منافات دارد زيرا طلا نيز مانند هر کالاي ديگري داراي چرخه اي در اقتصاد بوده و عرصه و تقاضا دارد.
عسکري گفت: اگر هم اکنون قيمت هر گرم در بازار را 42 هزار تومان فرض کنيم 31 هزار تومان آن قيمت پايه طلا و 10 تا 11هزار تومان اجرت و سود فروشنده است به عبارت ديگر 30 درصد قيمت طلا، قيمت اجرت و سود است. اگر به 42 هزار تومان 3 درصد ماليات افزوده شود 1100 تا 1200 تومان به قيمت آن به عنوان ماليات بر ارزش افزوده، افزوده خواهد شد؛ به عبارت ديگر اين رقم با اجراي اين قانون به قيمت اجرت و سود در هر گرم اضافه مي شود.

سازمان مالياتي ناچار از اجراي قانون است
وي تصريح کرد: اما طلافروشان مطرح مي کنند که فقط به اجرت و سود ماليات تعلق گيرد و به طلا ماليات تعلق نگيرد اما سازمان امور مالياتي براي رصد کالاها ناچار به رعايت قانون است.
رئيس سازمان امور مالياتي کشور با اشاره به برگزاري جلسه اي 3 الي 4 ساعته طي روز جاري با اتحاديه طلا و جواهر براي رفع مشکلات اجراي اين قانون براي اين صنف گفت: با هماهنگي هاي صورت گرفته با شوراي اصناف قرار است ماليات بر ارزش افزوده بر اساس ماده 18قانون به صورت مرحله اي اجرا شود و در 3 سال باقيمانده آزمايشي اجراي طرح نيز باقي افراد و مشمولين ثبت نام خواهند کرد.

اعتصاب و تجمع؛ رسم جديد براي نپرداختن ماليات!
عسکري ادامه داد: اين رسم جديدي است که اگر گروهي نخواهند در کشور ماليات بپردازند با اعتصاب و تجمع مسائل خود را مطرح مي کنند اين در حالي است که قانون کاملا مشخص است و از نظر ما ابهامي در اجراي قانون وجود ندارد ولي آنها نيز ملاحظاتي دارند که مطرح مي کنند.
وي صاحبان هتل هاي يک و دو ستاره، صاحبان نمايشگاهها و فروشگاههاي خودرو، چاپخانه داران، صاحبان دفاتر اسناد رسمي، صاحبان امکان تفريحي، ورزشي، تالارهاي پذيرايي، اتحاديه طلا فروشان و مشاوران املاک و غيره را جزو 12 گروه مشمول مرحله چهارم ماليات بر ارزش افزوده اعلام کرد و افزود: نه تنها صنف طلافروشان، بلکه تمام موديان بايد قانون ماليات بر ارزش افزوده را اجرا کنند زيرا اين قانون تبعيض پذير نيست.

اگر ثبت نام نکنيد مشمول معافيت تشويق نمي شويد
رئيس سازمان امور مالياتي کشور گفت: سازمان مالياتي 4 ماه پيش اجراي اين قانون را براي مشمولين 12 گروه مذکور اعلام کرد و طي اين مدت نيز اتحاديه طلا 4 الي 5 دوره مذاکره را انجام داد؛ بنابراين چهارچوب کار مشخص است اما به لحاظ حساسيت هايي اين صنف اين حرکات را از خود نشان مي دهند.
عسکري تاکيد کرد: با وجود اين همه زمان اين صنف در يک هفته پاياني مهلت باقيمانده براي اجرا مسائل خود را مطرح کردند اين در حالي است که اگر اين گروه ثبت نام نکنند از معافيت تشويق برخوردار نخواهند شد.
وي خاطرنشان کرد: در عين حال 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده از مردم اخذ و به خزانه کشور وارد مي شود و از اين گروه پولي دريافت نمي شود. همچنين ساير اصناف با توافقات صورت گرفته مشکلي براي اجراي قانون ندارند و کار را مطابق با تفاهمات به پيش مي برند.
رئيس سازمان امور مالياتي کشور با تاکيد بر اينکه قريب به اتفاق موديان 12 گروه ثبت نام کرده اند، افزود: حتي خود اتحاديه طلا و جواهر نيز به تمام طلافروشان اجراي قانون را بر اساس اطلاعيه هايي اعلام کرده بود.
طلا فروشان ويتريني نيز مشمول ماليات هستند
عسکري با بيان اينکه 50 تا 60 مودي در سراسر کشور مشمول اجراي مرحله چهارم قانون ماليات بر ارزش افزوده هستند، گفت: 15 هزار نفر از آنها از اين تعداد جزو صنف طلافروشان محسوب مي شوند. همچنين در اين مرحله فقط فروشندگان طلا و جواهر ويتريني که حدود 3 هزار نفر هستند، مشمول اجراي اين قانون مي شوند.
وي با بيان اينکه: کل رسته هاي اتحاديه طلا و جواهر 17 رسته را شامل مي شود، افزود: فروشندگان طلا و جواهر ويتريني نيز 20 تا 25 درصد رسته هاي اين صنف را تشکيل مي دهند و ساير رسته هاي اين صنف فعلا مشمول اجراي قانون نيستند.
رئيس سازمان امور مالياتي کشور، يادآور شد: در تمام مراحل اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده مردم اعتراضي ندارند و نسبت به اجراي قانون پايبندتر هستند آنها مي دانند که يک و نيم درصد اين رقم ماليات و يک و نيم درصد به عنوان عوارض محسوب مي شود اما ذينفعان در فعاليت هاي اقتصادي حساسيت هاي بيشتري به خرج مي دهند.
عسکري گفت: گرچه بخشي از درآمدهاي دولت از محل اين قانون تامين مي شود اما انگيزه اصلي از تصويب اين قانون درآمد زايي نيست بلکه شفاف سازي فعاليت هاي اقتصادي و جريان کالا در اقتصاد است.


نوشته شده در   يکشنبه 4 مهر 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode