ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 29 شهريور 1389     |     کد : 9582

قلب جايگاه هدايت

انسانْ متفكرِ مختار است و طبق انتخاب آزادانه خود مهتدي يا ضال. مركز اهتدا يا ضلالت او نيز همان قلب اوست كه حقيقت وي را تشكيل مي‏دهد و در مستفيض شدن يا محروم ماندن او تأثير به سزايي دارد.

انسانْ متفكرِ مختار است و طبق انتخاب آزادانه خود مهتدي يا ضال. مركز اهتدا يا ضلالت او نيز همان قلب اوست كه حقيقت وي را تشكيل مي‏دهد و در مستفيض شدن يا محروم ماندن او تأثير به سزايي دارد. زيرا ديگر قوا و اعضا، ابزار و مطيع اويند و حقّ تعيين سرنوشت او را ندارند. چون هر مقيدي محكوم مطلق خويش است و كمال و نقص او به همان موجود عالي و مطلق وي نسبت دارد، مگر آنكه بر اثر جهاد دروني نسبت عوض شود؛ يعني عقل امير مقهور شهوت و غضب و اسير شود كه در اين‏حال اميرِ غاشم و ظالم حكمرواي مطلق است و اسير مظلوم حكم‏پذير مقيّد.
طبق آياتي از قرآن كريم هدايت تكويني ويژه، بهره قلب مؤمن است؛ ﴿و من يؤمن بالله يهد قلبه﴾(1) و راه هدايت ويژه تكويني، شرح صدر و سعه وجودي قلب است؛ چنان‏كه كيفر تبهكاري كه قلب او گناهكار است؛ ﴿و من يكتمها فإنّه اثم
قلبه﴾(2)، همان بستن صدر و ضيق وجودي دل اوست.
درباره گروه نخست چنين فرمود: ﴿فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للاسلام﴾.(3) درباره گروه دوم نيز فرمود: ﴿و من يرد أن يضلّه يجعل صدره ضيّقاً حرجاً كأنّما يصّعّد في السّماء﴾(4) اطلاق و تعين وجود يا ظهور، در اختيار مبدأ وجود يا منشأ ظهور است. پس قلبي كه شايسته هدايت تكويني باشد، از فيض سعه وجودي يا اطلاق ظهوري برخوردار مي‏شود، و دلي كه بر اثر ﴿ران علي قلوبهم ما كانوا يكسبون﴾(5)، شايسته آن وجود يا اين ظهور نباشد، در تنگناي طبيعت قرار مي‏گيرد و همواره گرفتار ضيق صدر و ضنك معيشت است.
نشان شرح صدر از زبان معصومي كه خود مشروح الصدر است، چنين بيان شده است: «التّجافي عن دار الغرور و الإنابة إلي دار الخلود و الاستعداد للموت قبل حُلول الفوت».(6)
چنين انساني هم مهتدي است، هم توان هدايت ديگران را دارد؛ ﴿ألم نشرح لك صدرك﴾(7) و ﴿كتاب أنزل إليك فلا يكن في صدرك حرج منه لتنذر به و ذكري للمؤمنين﴾.(8) زيرا پيامد وسعت هستي موجودي، افاضه به ديگران است و چون در جهاد اصغر شرح صدر لازم است، پس از دريافت فرمانِ ﴿اذهب إلي فرعون إنّه طغي﴾، درخواستِ ﴿ربّ اشرح لي صدري ٭ و يسّر لي أمري﴾(9) طرح مي‏شود و
پاسخِ ﴿قال قد أوتيت سؤلك يا موسي﴾(10) سبب رفع نياز و پيدايش شرح صدر او مي‏گردد.
در جهاد اكبر شرح صدر بيشتري بايسته است، چنان‏كه اشارت رفت و براي هدايت يافته‏اي كه از شرح صدر برخوردار است، چيزي توان فرسا نيست. زيرا سعه وجودي او همه ناملايمات را زير پوشش خود قرار داده، آن‏را حل مي‏كند؛ ﴿ألا بذكر الله تطمئنّ القلوب﴾.(11)

1 ـ سوره تغابن، آيه 11.
2 ـ سوره بقره، آيه 283.
3 ـ سوره انعام، آيه 125.
4 ـ همان.
5 ـ سوره مطففين، آيه 14.
6 ـ بحارالأنوار، ج95، ص63.
7 ـ سوره انشراح، آيه 1.
8 ـ سوره اعراف، آيه 2.
9 ـ سوره طه، آيات 26 ـ 24.
10 ـ سوره طه، آيه 36.
11 ـ سوره رعد، آيه 28.

هديت در قرآن، ص 252-254.


نوشته شده در   دوشنبه 29 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode