ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1389     |     کد : 9378

فلسفه ابن‌سینا متأثر از عقاید دینی اوست

استاد بازنشسته معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران معتقد است ابن‌سینا چه در فلسفه نظری و چه در فلسفه عملی‌ متأثر از عقاید دینی‌اش بوده است...

استاد بازنشسته معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران معتقد است ابن‌سینا چه در فلسفه نظری و چه در فلسفه عملی‌ متأثر از عقاید دینی‌اش بوده است.
دکتر نجفقلی حبیبی در گفتگو باخبرنگار مهر درمورد موضوع مقاله‎اش در همایش روز جهانی فلسفه گفت: من موضوع نسبت دین و فلسفه در فلسفه ابن‌سینا را مورد بررسی قرار داده‏ام. هم فلسفه نظری و هم فلسفه عملی ابن‌سینا با دین ارتباط دارند. فیلسوفها مباحث نظری راجع هستی، معاد و خدا دارند. اینها جزء مباحث فلسفه نظری هستند اما با مسائل دینی ارتباط برقرار می‌کنند.
وی افزود: یک کسی مثل ابن سینا می‏آید می‏گوید من معاد روحانی را با همین طریقی که تجرد نفس را اثبات می‏کند می‏توانم به‌عنوان یک مبحث فلسفی و نظری اثبات بکنم و اثبات هم می‏کند. اما در رابطه با معاد جسمانی می‎گوید من قادر نیستم آن ‏را اثبات کنم ولی چون پیامبر راستگو از جانب پروردگار این مسئله را بیان کرده من به آن ایمان دارم ولی اثبات نمی‏کنم. بدین‌گونه در باب معاد یک راهی باز می‏شود بین دین و فلسفه. نه فقط ابن‌سینا بلکه دیگران هم مثل ملاصدرا با زبانی دیگر این مسئله را گفته‏اند.
این استاد بازنشسته معارف اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: ابن سینا در مباحث نظری فلسفه راجع به راههای اثبات واجب الوجود بحث می‏کند. علاوه برآن درباب صفات واجب‌الوجود یا خواص واجب یا ممکن که در کلام بحث می‌شود در فلسفه خود بحث می‌کند. می‏خواهیم ببینیم بحثهای ابن‌سینا در این قسمت چه ارتباطی با دین‌شناسی وی دارند.
این محقق و پژوهشگر خاطرنشان کرد: در بحثهای عملی هم می‏خواهیم ببینیم که ابن‌سینا برای مسائل خانواده، جامعه، حکومت و اخلاق چه مواضعی دارد و آیا بحثهای نظری وی رابطه‏ای با مباحث شریعت و دین او دارند. باید ببینیم که او این رابطه‏ها را چگونه تنظیم می‏کند.


نوشته شده در   سه شنبه 23 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode