ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 23 شهريور 1389     |     کد : 9377

نسبت نظر و عمل در تمدن اسلامی موضوعی جدی و تأثیرگذار است

عضو فرهنگستان هنر با اشاره به موضوع مقاله‎اش در همایش فلسفه که نسبت میان نظر و عمل در آرای فیلسوفان قرون سوم و چهارم هجری است...

عضو فرهنگستان هنر با اشاره به موضوع مقاله‎اش در همایش فلسفه که نسبت میان نظر و عمل در آرای فیلسوفان قرون سوم و چهارم هجری است بیان کرد: درآرای فلاسفه آن زمان اخوان الصفاء و شخص فارابی نسبت نظر و عمل امر بسیار مهمی بوده است.
دکتر حسن بلخاری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد موضوع مقاله‏اش در همایش روز جهانی فلسفه گفت: عنوان مقاله من در این همایش نسبت میان نظر و عمل در آرای حکمای مسلمان قرون سوم و چهارم هجری و تأثیر آن بر مفهوم هنر و صناعات در تمدن اسلامی است. بنده به این دلیل که محور اصلی همایش روز جهانی فلسفه نسبت میان نظر و عمل در فلسفه اسلامی است روی این موضوع در ساحت فلسفه هنر که تخصص خودم هست تحقیق کردم.
وی افزود: سال گذشته کتابی از بنده در فرهنگستان هنر منتشر شد درباره هندسه خیال و زیبایی که من در آن کتاب به صورت تفصیلی آرای اخوان‌الصفاء را در این چارچوب بررسی کرده بودم و تأثیر این آرا را بر حکمت هنر و صناعات اسلامی در دوره‏های بعدی مورد بحث قرار داده بودم. اخوان الصفاء جزء حکمایی هستند که در آن قرون مهمترین نقش را در ایجاد نسبت میان نظر و عمل دارند.
این استاد فلسفه هنر دانشگاه تهران تصریح کرد: در آرای فلاسفه آن زمان همین اخوان الصفاء و شخص فارابی که اولین فیلسوف مسلمان است علی الاطلاق این نسبت توجه بین نظر و عمل امر بسیار مهمی بوده است. علاوه بر اخوان الصفاء فارابی هم در کتاب احصاءالعلوم خود تعریفی از علم الحیل دارد و علم الحیل را شناختن راهها و تدبیرهایی می‏داند که انسان به وسیله آنها مفاهیمی را که وجودشان در ریاضیات با برهان ثابت شده بر اجسام خارجی منطبق می‎کند. به عبارت دیگر این ایده‎ها را تبدیل به یکسری موجودات عینی و اجسام و اشیاء عینی می‌کند.
عضو فرهنگستان هنر خاطرنشان کرد: این شاید دقیقترین رابطه‏ای است که می‏شود آن را بین ایده و اثر (حالا اثر هنری یا صناعی) ایجاد کرد. از آن طرف باز ما در این قرون مکتب بغداد را داریم که مهمترین ویژگی این مکتب ایجاد رابطه و نسبت میان نظر و عمل است. برخی از محققان معتقدند که یک چنین دیدگاهی که در قرن چهارم وجود داشت و ریشه‎اش از قرن سوم بود فرهنگ بصری تمدن اسلامی را پایه گذاری کرد و آثار هنری و صناعات عظیمی در این عصرهمگی متکی بر این مبنای نظری شکل گرفت.
این محقق و پژوهشگر یادآورشد: به عنوان مثال این نکته را عرض می‎کنم که از نظر اخوان الصفاء ما دوگونه هندسه داریم. یک جور هندسه عقلی داریم و یک جور هندسه حسی داریم. منظور از هندسه عقلی مباحث، مفاهیم و معانی است و هندسه حسی آن هندسه‎ای است که به شما اجازه می‏دهد آن مبانی را در صورت اشیاء پیاده کنید. آن وقت غایت این مسائل و اندیشه‏ها همین بود که در جهان خارج این ایده‏ها یک تعین پیدا می‎کند و از این می‎شود نسبت میان عمل و نظر را در تمدن اسلامی بازگو کرد.
این نویسنده و مترجم در پایان اظهارداشت: گرچه بعدها این ارتباط کم شد تا به ملاصدرا رسید که فوق العاده نسبت میان نظر و عمل تأمل کرد و اصلاً مبنای عمل و صناعات هنر که کاملاً عملی بود مبنایش مبنای دیگری شد. از آنجا به بعد هم حضور ایده‌های فردی در هنر ما پیدا شد. به هرحال در این مقاله تفصیلی این ویژگی مهم قرون سوم و چهارم هجری را مورد بررسی قرار داده‎ام.


نوشته شده در   سه شنبه 23 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode