ترکی
|
فارسی
|
العربیة
|
English
|
اردو
|
Türkçe
|
Français
|
Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
صفحه اصلی
میز خدمات الکترونیک
معرفي استان
تبریز
موقعیت شهرستان تبریز
آثارتاریخی شهرستان تبریز
آذرشهر
موقعیت شهرستان آذرشهر
آثارتاریخی شهرستان آذرشهر
اهر
موقعيت شهرستان اهر
آثار تاريخي شهرستان اهر
اسكو
موقعيت شهرستان اسكو
آثار تاريخي شهرستان اسكو
بستان آباد
موقعيت شهرستان بستان آباد
آثار تاريخي شهرستان بستان آباد
بناب
موقعيت شهرستان بناب
آثار تاريخي شهرستان بناب
جلفا
موقعيت شهرستان جلفا
آثار تاريخي شهرستان جلفا
چاراويماق
آثار تاريخي شهرستان چاراويماق
موقعيت شهرستان چاراويماق
سراب
موقعيت شهرستان سراب
آثار تاريخي شهرستان سراب
شبستر
موقعيت شهرستان شبستر
آثار تاريخي شهرستان شبستر
عجب شير
موقعيت شهرستان عجب شير
آثار تاريخي شهرستان عجب شير
كليبر
موقعيت شهرستان كليبر
آثار تاريخي شهرستان كليبر
مراغه
موقعيت شهرستان مراغه
آثار تاريخي شهرستان مراغه
مرند
موقعیت شهرستان مرند
آثارتاریخی شهرستان مرند
ملکان
موقعیت شهرستان ملکان
آثارتاریخی شهرستان ملکان
میانه
موقعیت شهرستان میانه
آثارتاریخی شهرستان میانه
ورزقان
موقعیت شهرستان ورزقان
آثار تاريخي شهرستان ورزقان
هريس
موقعيت شهرستان هريس
آثار تاريخي شهرستان هريس
نقشه استان
معرفي سازمان
تاريخچه
اهداف سازمان
مدیرکل
مشروح ماموريت ها
تكريم ارباب رجوع
منشور حقوق شهروندی
چشم انداز 20 ساله
معرفي دارالقرآن
چارت سازمان
اتوماسيون اداري (ويژه همکاران)
نصب نرم افزار
معرفي تشکيلات و ساختار دستگاه
اساسنامه سازمان
مجموعه قوانين و مقررات
مجموعه قوانين واحد آموزش
مجموعه قوانين واحد انفورماتيك
مجموعه قوانين واحد دبيرخانه
آگهي هاي مناقصه و مزايده
خدمات اداره
امورفرهنگی و تبلیغ
تشکل های دینی
هیئات مذهبی
مراحل اخذ مجوز
فرم درخواست اخذ مجوز
چرخه اخذ مجوز هيئات مذهبي
اساسنامه شوراي هيئات مذهبي
ثبت نام هیئت مذهبی
انجمن های اسلامی
معرفي
جرخه اخذ مجوز انجمن هاي اسلامي
اصلاحيه چرخه اخذ مجو انجمن هاي اسلامي
ثبت نام انجمن اسلامی
کانون های فرهنگی تبلیغی
شرایط تاسیس مراکز فرهنگی
چرخه اخذ مجوز مراكز فرهنگي
اصلاحيه اخذ مجوز كانون هاي فرهنگي
ثبت کانون فرهنگی تبلیغی
اعزام روحانیون
روحانيون مستقر
چرخه جذب روحانيون مستقر
ثبت نام در سامانه اعزام روحانیون
دارالقرآن
اهداف
شرايط تاسيس مراكز قرآني
برنامه های اولویت دار
ستاد قرآن
واحدهای مرتبط
چرخه اخذ مجوز مراكز قرآني
کل قرآن
اصلاحيه چرخه اخذ مجوز مراكز قرآني
سامانه ثبت موسسات قرآني مردمي
طرح اعطاي مدرك به حفاظ
ثبت نام دوره هاي تخصصي
آموزش و پژوهش
دبيرستان هاي صدرا
آشنايي با دبيرستانهاي صدرا
مشخصات دبيرستانهاي صدرا
نمونه فعاليتهاي دبيرستانهاي صدرا
دانلود فايل آموزشي
ويژه نامه ها
سه علامه
زندگينامه علامه اميني(ره)
زندگينامه علامه طباطبائي(ره)
زندگينامه علامه جعفري(ره)
ويژه نامه جواد الائمه
كودك و نوجوان
ويژه نامه باقرالعلوم
ويژه نامه عرفه
ويژه نامه عيد قربان
القدس لنا
ویژه نامه اعتکاف
مولود کعبه
شهداي محراب
ام المصائب
ویژه نامه خاتم انبیاء
ام المصائب
ویژه نامه ثارالله (امام حسین (ع))
ویژه نامه علمدارکربلا
ویژه نامه زین العابدین
ویژه نامه هفته دفاع مقدس
ویژه نامه كريم اهل بيت- حضرت امام حسن (ع)
ویژه نامه ليله القدر
ویژه نامه شهادت حضرت علی(ع)
ويژه نامه ضامن آهو
ویژه نامه عید فطر
افلاكيان خاك نشين
ادیان و مذاهب
ضرب المثلها
كتابخانه ديجيتالي
خانواده و زندگي
مساجد برگزاری اعتکاف در تبریز
مناقصه و مزایده
اعتکاف رجبیه
توافقنامه سطح خدمات
پیوند پیگیری
میز خدمات الکترونیک
معرفی تبيان
معرفي تبيان
اينترانت
تماس با ما
تماس با ما
درخواست هاي مردمي و شكايات
تماس با مديران
نشریات
اندیشه معلم
شبستان اندیشه
خبرخوان
لینک ورود به سایت
جستجو در سایت
لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
بيشتر...
اوقات شرعی
تاریخ :
يکشنبه 14 شهريور 1389
| کد :
9161
لینک کوتاه
غار اصحاب کهف كجاست؟
بقاياي تاريخي همواره مورد توجه ملل مختلف بوده و به فرهنگ و تاريخ غنا بخشيده و در جلب گردشگر و توجه جهاني نيز مؤثر است.
بقاياي تاريخي همواره مورد توجه ملل مختلف بوده و به فرهنگ و تاريخ غنا بخشيده و در جلب گردشگر و توجه جهاني نيز مؤثر است. غار کهف از جمله اماکن مورد توجهي است که کشورهاي مختلف هر نشانهاي را مبناي انتساب به اصحاب کهف ميدانند.
به گزارش مهر، اصحاب کهف، در قصص قرآنى نام گروهى از مؤمنان است که از ستم پادشاهى مشرک به غاري پناه بردند و ساليانى دراز به خوابى عميق رفته و سپس بيدار شدند.
داستان اين گروه، با اشاراتى کوتاه در آيات 9 تا 26 سوره کهف يعني در 27 آيه تشريح شده است.
تعداد اصحاف به طور دقيق مشخص نيست، اگرچه رقم هفت بيشتر در مورد آنها بکار گرفته مي شود . در مورد تعداد اصحاب در آيه 22 سوره کهف آمده است: به زودى خواهند گفت سه تن بودند [و] چهارمين آنها سگشان بود و مىگويند پنج تن بودند [و] ششمين آنها سگشان بود تير در تاريکى مىاندازند و [عدهاى] مىگويند هفت تن بودند و هشتمين آنها سگشان بود بگو پروردگارم به شماره آنها آگاهتر است جز اندکى [کسى شماره] آنها را نمىداند پس در باره ايشان جز به صورت ظاهر جدال مکن و در مورد آنها از هيچ کس جويا مشو .
داستان کهف ، دلالت بر معاد
داستان اصحاب کهف دلالت بر معاد دارد. اين داستان از قول هاي مشهور بين اقوام و ملل زمانهاي مختلف مطرح است و قرآن کريم شرحي از آن را به قدري که شاهد براي مسئله معاد است بيان کرده است.
خداوند اصحاب کهف را براي مدت طولاني به خواب برد و بعد بيدار کرد تا به منکرين معاد برساند که مردن و زنده شدن مانند اصحاب کهف و سپس تنبه و بيداري آنهاست.
داستان اصحاب کهف در زماني به وقوع پيوست که تنازعي شديد در امر معاد و بعثت مردگان بين موحدين و مشرکين در گرفته بود، وقوع اين قضيه و حدوث اين حادثه که از هر جهت مشابه با مردن و زنده شدن جميع خلائق است، شک و ترديدي براي منکرين باقي نمي گذارد.
اصحاب کهف در ميان ملل مختلف
مانند بسياري ديگر از قصص قرآنى، داستان اصحاب کهف در ميان صاحبان اديان آسمانى پيشينه دارد، در واقع داستانى مشهور در ميان مسيحيان شرق و غرب بوده است.
قرآن کريم بدون اينکه به صاحبان ديانت بخصوصى اشاره کرده باشد به تعبير «يقولون» به شهرت و تداول اين داستان در ميان پيشينيان و حتى اختلافى در جزئيات داستان ميان بازگو کنندگان اشاره دارد، سوره کهف آيه 22.
در ميان مسيحيان، اصحاب کهف نه به دليل پناه بردنشان به غار، بلکه از جهت به خواب رفتنشان شهرت يافتهاند و با عنايت به اينکه شمار آنان 7 نفر انگاشته شده است، در غالب منابع به خصوص در منابع مسيحيت غربى به "7 خفتگان" شناخته شدهاند.
کاوش در پى اصحاب کهف
جايگاه داستان اصحاب کهف نزد مسلمانان و وجود اين باور که هنوز مىتوان نشانى از غار اصحاب کهف را بازجست، موجب آن شده تا در طول تاريخ کاوش هايي براي دستيابي به غاري که اصحاف کهف در آن به خواب رفتند انجام شده و مکان هايي نيز در پي اين کاوش ها و يا بطور تصادفي مشخص و معرفي شده اند... به طبع شهرت اينکه اصحاب کهف در بلاد روم سکنى داشتهاند، انگيزهاي بوده است تا اين جويندگان، در پى يافتن اطلاعاتى جديد و موثق درباره اصحاب کهف بيشتر به جانب روم توجه کنند.
جايگاه غار اصحاب کهف از منظر آيت الله مکارم شيرازي
در مورد مکان غار اصحاب کهف نظريه هاي مختلفي وجود دارد و مکانهاي متعددي به عنوان غار اصحاب کهف معرفي شده اند.
در تفسير نمونه آيت الله مکارم شيرازي، جلد 12، صفحه 438 درمورد غار اصحاب کهف آمده است: اينکه اصحاب کهف در کدام منطقه از روى زمين زندگى مى کردند و اين غار در کجا قرار داشته، در ميان دانشمندان و مفسران گفتگو بسيار است.
گرچه پيدا کردن محل دقيق اين غار تأثير زيادى در اصل داستان، نکات تربيتى و اهميت تاريخي آن ندارد اما دانستن محل اين حادثه مى تواند کمک به فهم بيشتر خصوصيات آن کند.
به هر حال، در ميان احتمالات و اقوالى که در اين زمينه وجود دارد دو قول به صحت نزديک ترند:
نخست اينکه اين حادثه در شهر «افسوس» واقع شده و اين غار در نزديکى آن قرار داشته است.
ويرانه هاى اين شهر، هم اکنون در نزديکى «ازمير» در «ترکيه» به چشم مى خورد، و در کنار قريه «اياصولوک» در کوه «ينايرداغ» هم اکنون غارى ديده مى شود که فاصله چندانى از «افسوس» ندارد.
اين غار، غار وسيعى است که مى گويند آثار صدها قبر در آن به چشم مى خورد و به عقيده بسيارى غار «اصحاب کهف» همين است.
به طورى که ارباب اطلاع نقل کرده اند، دهانه اين غار به سوى شمال شرقى است و همين سبب شده که بعضى مفسران بزرگ در اصالت آن ترديد کنند، در حالى که اين وضع مؤيد اصالت آن است زيرا قرار گرفتن آفتاب به هنگام طلوع در سمت راست غار و در هنگام غروب در سمت چپ ، مفهومش آن است که دهانه غار به سوى شمال و يا اندکى متمايل به شمال شرقى باشد.
عدم وجود مسجد و معبدى در حال حاضر در کنار آن، دليلى بر نفى اصالت آن نيز نخواهد بود، چه اينکه ممکن است با گذشتن حدود 17 قرن آثار آن معبد از بين رفته باشد.
دومين غار، غارى است که در نزديکى پايتخت «اردن» يعنى شهر «امان» واقع شده است، در نزديکى روستايى به نام «رجيب».
در بالاى اين غار، آثار صومعه اى ديده مى شود که طبق پاره اى قرائن، مربوط به قرن پنجم ميلادى است که بعد از غلبه مسلمين بر آنجا تبديل به مسجد شده و محراب و مأذنه دارد.
ديگر غارها
در برخى روايات آمده که در قريهاي به نام لوشه در غرناطه، غاري ديده شده است که اجسادي با سگشان در آن وجود دارند و مردم آنان را اصحاب کهف مىپندارند.
در کنار آن غار مسجدي است و در نزديکى مسجد، قصري بهنام رقيم و در قسمت شمالى غرناطه شهري قديمي به نام دقيوس وجود دارد .
در ايالت نخجوان آذربايجان نيز غاري به عنوان غار اصحاب کهف معرفي شده است.
اصحاب کهف در متون کهن مسيحي و توجه خاورشناسان
در دايرةالمعارف بزرگ اسلامي آمده است: در متون مسيحى کهن، داستان اصحاب کهف با مضامينى کاملاً قابل مقايسه با مضامين اسلامى ديده مىشود، بدانگونه که نه تنها مىتوان خطوط کلى داستان قرآنى را در پرداختهاي مسيحى بازيافت بلکه بخش تفصيلات داستان در روايات و تفاسير اسلامى نيز با پرداختهاي مسيحى قابل مقايسه است.
اصحاب کهف و مقايسه آن با نمونههاي مسيحى و همچنين تطبيق آن با برخى دانستههاي تاريخى، توجه خاورشناسان را به خود جلب کرده است، چنانکه از زواياي مختلف درباره اين موضوع به تحقيق پرداختهاند.
براي نمونه ماسينيون با نگاهى بر روايات اسلامى و مسيحى به بررسى جايگاه اصحاب کهف در ميان گروههاي قومى گوناگون به ويژه از نظر تصويرنگاري ايشان عنايت داشته و طى يک سلسله مقالات به تفصيل به اين مطلب پرداخته است
از سويى ديگر يونگ با مقايسه داستان اصحاب کهف و داستان خضر نبى، به موضوع تجديد حيات و عمر دوباره يافتن نظر داشته است .
منشأ زبان شناختي در کشورهاي اسکانديناوي، آلمان، مجارستان و ولز
واژه sjusovare يا syv sover که در کشورهاي اسکانديناوي سوئد، نروژ و دانمارک کاربرد داشته ريشه در داستان اصحاب کهف از افسوس دارد و به معناي کسي است که سخت و طولاني خوابيده است.
واژه "Siebenschl?fe" در زبان آلماني و "hétalv?" در زبان مجاري نيز معنايي شبيه به کاربرد مشابه در اسکانديناوي دارد. اين واژه ويژگي فردي را توصيف مي کند که معمولا خواب طولاني داشته و ديرتر از زمان لازم از خواب بيدار مي شود.
در دامنه واژگان ولزي نيز واژه "saith cysgadur" در داستان بلند ريز لوئيس نوشته دنيل اوون در سال 1885 به کار برده مي شود و اشاره به فردي دارد که خواب طولاني داشته است.
اصحاب کهف در ادبيات قرون وسطي
توصيف شرايط و وضعيت اصحاب کهف، قرن شانزدهم در فرهنگ کليساي پروتستان عموميت يافت و جان دون از شعراي قرن شانزدهم شعري در اين رابطه سروده است.
در دوره روشنگري اشاره به داستان اصحاب کهف چندان فراگير نبود اما شرح اين داستان با ظهور عصر رومانتيسيزم احيا شد. اشاره به اين داستان در آثاري از تومان دي کوئنسي، شعري از گوته، داستاني از واشنگتن ايروينگ و اچ جي ولز به چشم مي خورد.
ظهور داستان اصحاب کهف در ادبيات دوران مدرن
دانيلو کيس نويسنده صرب - کرووات داستان اصحاب کهف را در قالب يک داستان کوتاه در کتاب خود با عنوان دانشنامه درگذشتگان روايت کرده است.
اين داستان در دو کتاب سوزان کوپر نيز روايت شده است.
گيلبرد موريس در مجموعه داستانهاي اصحاب کهف رويکرد مدرني به اين داستان داشته و با الهام از آن داستاني مشابه نقل کرده است.
مطالب مرتبط
شهید مطهری با روحیات و نیازهای نسل جوان آشنایی کامل داشت
بازوی محكم پيامبر(ص)
همبستگی فقه و فلسفه و عرفان در مکتب اصفهان
دیدگاه مکاتب فلسفه یونانی درباره سعادت انسان
علل انتخاب حضرت عبدالعظیم حسنی برای وکالت از جانب امام هادی(ع)
سرچشمه عرفان وحیانی و اخلاق قرآنی یکی است
ردّ شمس براي حضرت اميرالمومنين(ع)
وفات "حضرت عبدالعظيم حسني" در شهر ري(252 ق)
۵ گروه که تخفیفی در عذابشان نیست
شیطان خارج از نفس انسان نیست
نوشته شده
در
يکشنبه 14 شهريور 1389
توسط
مدیر پرتال
PDF
چاپ
بازگشت
نظرات شما :
*
*
*
لطفا صبر کنید...
صفحه اصلی
|
گالری تصاویر
كليهي حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به سازمان تبليغات اسلامي استان آذربايجان شرقي ميباشد.