ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 14 شهريور 1389     |     کد : 9155

شرح دعاي روز بيست‌وپنجم ماه مبارك رمضان

اهل بهشت كساني هستند كه مؤمنان را دوست دارند...

 اهل بهشت كساني هستند كه مؤمنان را دوست دارند .
مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح فرازهاي روز بيست‌وپنجم ماه مبارك رمضان مي‌گويد: امام باقر (ع) فرموده‌اند: اگر ديدي اهل طاعت را دوست داري، اهل بهشت و اگر اهل گناه را دوست داري، اهل جهنم هستي.
به گزارش خبرنگار آيين‌وانديشه فارس، در دعاي روز بيست‌وپنجم ماه مبارك رمضان مي‌خوانيم:
«اللّهمّ اجْعَلْني فيهِ محبّاً لأوْليائِكَ ومُعادياً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبيائِكَ يا عاصِمَ قُلوبِ النّبيين»
«خدايا قرار بده در اين روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پيرو راه و روش خاتم پيغمبرانت اى نگهدار دلهاي پيامبران.» 

شرح فرازهاي دعا
آيت‌الله مجتهدي تهراني در شرح فراز «اللّهمّ اجْعَلْني فيهِ محبّاً لأوْليائِكَ ومُعادياً لأعْدائِكَ» مي‌گويد: خدايا كاري كن تا در ماه رمضان، خوبان را دوست بدارم و دشمن دشمنانت باشم! در مورد خودم، عملي كه به من اميد مي‌دهد تا در قيامت جزو نجات‌يافتگان باشم، اين است كه خوبان و اشخاص با تقوا را دوست دارم و از بي‌تقوايان بي‌زاري مي‌جويم.
وي تأكيد مي‌كند: اگر پسرتان بي‌تقواست و نماز نمي‌خواند، نبايد او را دوست داشته باشيد. حديث است كه به حقيقت ايمان نمي‌رسيد مگر آنكه نزديك‌ترين خويشان خود را براي خدا دوست نداشته باشيد، چون متدين نسبت و دورترين افراد را براي اينكه متدين است، دوست داشته باشيد.
اين استاد اخلاق در ادامه با بيان حديتي ديگر اظهار مي‌كند: امام باقر (ع) به شخصي فرمودند؛ «اگر اراده كردي كه بفهمي بهشتي و يا جهنمي هستي، به قلبت مراجعه كن، اگر ديدي اهل طاعت را دوست داري، اهل بهشت و اگر اهل گناه را دوست داري، اهل جهنم هستي و انسان در قيامت با كسي كه او را دوست دارد، محشور مي‌شود.»
وي همچنين به حديث ديگري از معصوم (ع) اشاره مي‌كند و مي‌گويد: در دوره آخرالزمان قلب مؤمن آب مي‌شود؛ زيرا گناه را مي‌بيند و استطاعات تغيير وضع ندارد.
وي با انتقاد از وضع موجود جامعه مي‌گويد: الآن روزگاري شده است كه ما نمي‌توانيم امر به معروف و نهي از منكر كنيم.
آيت‌الله مجتهدي تهراني مي‌گويد: هر كس كه مؤمني را دوست دارد، حتي اگر منحرف باشد پس از مدتي رستگار خواهد شد.
وي در شرح فراز «مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبيائِكَ» اظهار مي‌كند: در اين بخش از خدا مي‌خواهيم تا ما را ياري رساند براي اينكه به طريقه پيغمبر در مستحبات، دعاها و دستورات اسلام عمل كنيم. از خدا مي‌خواهيم تا هر چه پيامبر (ص) به ما فرموده است، درباره مستحب و واجب عمل كنم و مكروهات را از خود دور و حرام را ترك كنيم.
اين استاد بزرگ اخلاق در شرح «يا عاصِمَ قُلوبِ النّبيين» مي‌گويد: پيغمبران معصوم هستند؛ زيرا خدا قلب آنها را حفظ كرده است و در فراز پاياني دعاي روز بيست‌وپنجم ماه مبارك رمضان مي‌گوييم، اي خداييكه قلب پيغمبران را حفظ كردي، به حق اين كاري كه براي پيغمبران انجام داده‌اي، اين دعا را در حق ما مستجاب كن!


نوشته شده در   يکشنبه 14 شهريور 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode