ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 30 مرداد 1389     |     کد : 8945

باغباني در پياده‌روهاي هامبورگ

شهرنشيني انسان را از طبيعت دور كرده است. اين واقعيت حتي در آلمان که طبيعتي سبز دارد كاملا مشهود است. ساکنان شهر هامبورگ تلاش مي‌کنند به نحوي گوشه‌اي هر چند کوچک از طبيعت را دوباره به زندگي خود برگردانند...

شهرنشيني انسان را از طبيعت دور كرده است. اين واقعيت حتي در آلمان که طبيعتي سبز دارد كاملا مشهود است. ساکنان شهر هامبورگ تلاش مي‌کنند به نحوي گوشه‌اي هر چند کوچک از طبيعت را دوباره به زندگي خود برگردانند.
زن جواني با عينکي گرد و موهاي نامنظم در يکي از پياده‌روهاي شهر هامبورگ کنار باغچه‌اي کوچک ايستاده است. او خود را با اسم مستعارش "فلوري" معرفي مي‌کند. "فلوري" در زميني کوچک، جايي که معمولا مقداري علف هرز مي‌رويد و زباله در آن ريخته مي‌شود، درختي کاشته است.
او قصد دارد با اين اقدام به تغيير چهره‌ ماشيني و کثيف شهر کمک کند. او مي‌گويد: «من اين درخت را در طول روز کاشته‌ام و در حين اين کار عابران مرتب مي‌ايستادند و کار مرا تحسين مي‌کردند. آنها مي‌گفتند: چقدر عالي که بالاخره کسي پيدا شده که اين کار را انجام دهد.»

"باغبانان چريکي"
"فلوري" شيفته باغباني است و اين را انگيزه اصلي اقدام خود مي‌داند. او مجبور بوده پس از آمدن به شهر از داشتن باغچه و باغباني کردن چشم‌پوشي کند. اما با اين وجود او خود را "باغبان چريکي" نمي‌داند. اصطلاح "باغبانان چريکي" Guerilla Gardeners در کشورهاي غربي به کساني اطلاق مي‌شود که براي بيان اعتراض به کمبود فضاي سبز در شهرهاي بزرگ، مخفيانه اقدام به کاشت گياه و درختچه در هر جايي که امکان آن وجود داشته باشد، مي‌کنند.

محدوديت بودجه دولت براي گسترش فضاي سبز
شهرونداني که با انگيزه‌هاي شخصي به گسترش فضاي سبز کمک مي‌کنند ميان مردم وجهه خوبي دارند و دولت نيز از وجود آنها بهره مي‌برد، زيرا معمولا بودجه کافي براي اين کار ندارد.
"لارس اشميت" Lars Schmidt سخنگوي شهرداري محله "سن پاولي" در هامبورگ مي‌گويد: «دقيقا به همين دليل ما در برابر اين افراد شکيبا هستيم، البته به شرطي که آنها در اين امر افراط نکنند.» به طور مثال درختان هرز و خودرو مي‌توانند به پياده‌رو آسيب بزنند و رفت و آمد را دشوار کنند. با اين وجود حتي اين امکان وجود دارد که افراد به طور رسمي مسئوليت مراقبت از بخشي از فضاي سبز شهر را بر عهده گيرند، اما بدون حمايت مالي از جانب دولت.
در حال حاضر کاشتن گياهان و درختچه‌هاي مختلف در هامبورگ تبديل به سرگرمي رايجي شده است. "مانفرد براش" Manfred Braasch از سازمان حمايت از محيط زيست به نام "بوند" Bund از علاقه شهروندان براي گسترس فضاي سبز استقبال مي‌کند، اما هشدار مي‌دهد که نبايد اقدام به کاشت هر درخت و گياهي کرد، زيرا برخي از گياهان غير بومي جلوي رشد گياهان بومي را مي‌گيرند.

دويچه وله


نوشته شده در   شنبه 30 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode