ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : يکشنبه 3 مرداد 1389     |     کد : 8569

اوباما بيان حقيقت درباره افغانستان را به مردم كشورش بدهكار است

يك روزنامه‌نگار غربي با اشاره به يك تريليون دلار هزينه جنگ‌هاي عراق و افغانستان كه بخش اعظم آن از محل قرض تامين شده است...

يك روزنامه‌نگار غربي با اشاره به يك تريليون دلار هزينه جنگ‌هاي عراق و افغانستان كه بخش اعظم آن از محل قرض تامين شده است، تصريح كرد: اوباما بيان حقيقت درباره وضعيت و اهداف واقعي جنگ در افغانستان را به مردم كشورش بدهكار است.
به گزارش فارس، پايگاه اينترنتي "كامن دريمز " (Common Dreams) در مقاله‌اي به قلم "اريك مارگوليس " (Eric Margolis)، كهنه‌سرباز جنگ‌هاي آمريكا در خاورميانه تصريح كرد: به نظر مي‌رسيد كه "استنلي مك‌كريستال " (Stanley McChrystal) با آن نفس گرم و نيروهاي ويژه مافيايي‌اش بتواند مقاومت افغان‌ها را در برابر اشغال كشورشان به دست غرب بشكند اما مك‌كريستال نيز پس از انتقادات صريحي كه از كاخ سفيد كرد از كار بركنار شد. پس از بركناري مك‌كريستال، ژنرالي باهوش‌تر و سياست‌مدارتر به نام "پترائوس " (Petraeus) جايگزين وي شد. پترائوس قبلا توانسته بود حملات شورشيان مسلح در عراق را موقتا كنترل كند.
چندي قبل، پترائوس در كابل قول داد كه در جنگ افغانستان پيروز شود، حال آنكه آمريكا تاكنون در افغانستان 300 ميليارد دلار هزينه كرده و 1000 نيروي نظامي خود را از دست داده است اما مشكل واقعي اينجاست كه كسي نمي‌داند پيروزي در افغانستان به چه معناست؟ هر بار كه آمريكا نيروهاي خود را در افغانستان تقويت مي‌كند، مقاومت افغان‌ها بيشتر مي‌شود.

* افغانستان طولاني‌ترين جنگي است كه آمريكا درگير آن شده است
اين مقاله‌نويس "تورنتو ساندي " ادامه داد: جنگ فعلي افغانستان ماهيانه 17 ميليارد دلار هزينه براي ماليات‌دهندگان آمريكايي در بردارد كه با افزايش 30 هزار نيرو به دستور اوباما، يك هزينه 30 ميليارد دلاري ديگر نيز روي دست مردم آمريكا گذاشته خواهد شد.
جنگ‌هاي عراق و افغانستان كه تاكنون يك تريليون دلار هزينه در برداشته‌اند با پول قرضه اداره مي‌شوند آن هم در شرايطي كه آمريكا زير بار 13.1 تريليون دلار قرض قرار دارد.
بايد گفت كه "آمريكا به جنگيدن و قرض‌كردن معتاد شده است. "
به نوشته مارگوليس، تا سال 2011 تنها كانادايي‌ها در افغانستان 18.1 ميليارد دلار هزينه خواهند كرد.
كنگره آمريكا كه به تنهايي مي‌تواند اعلام جنگ كرده و بودجه جنگي تصويب كند به بوش و اوباما روساي جمهور فعلي و سابق آمريكا اجازه داد كه اين حق را غصب كنند. بسياري از آمريكايي‌ها اكنون با اين ماجراجويي امپرياليستي مخالفند اما سياستمداران آمريكايي جرات مخالفت با جنگ را ندارند چرا كه از آن مي‌ترسند كه متهم به خيانت به سربازان مشغول جنگ آمريكايي شوند.
هفته گذشته، "مايكل استيل " (Michael Steele)، رئيس كميته ملي جمهوري‌خواهان پذيرفت كه جنگ افغانستان را نمي‌توان با پيروزي پشت سر گذاشت. جمهوري‌خواهان جنگ‌طلب با شنيدن اين اظهارنظر به شدت برآشفته شده و استيل را به خيانتي بزرگ متهم كردند. بسياري از منتقدين تند و تيز استيل هم همچون بوش و چني از خدمت سربازي در دوره جنگ ويتنام فرار كرده‌اند!
نويسنده كتاب "آزادسازي يا منقادسازي " ادامه داد: جمهوري‌خواهان به شدت از سياست نظامي "مك‌كريستال " كه مستلزم تلفات كم براي غيرنظاميان افغان بود، بدگويي مي‌كردند. مك‌كريستال نگران آن بود كه افزايش تلفات غير نظاميان موجب خشم مردم افغانستان و پاكستان شود.
جمهوري‌خواهان بار ديگر با تقاضاهاي پر سر و صدا براي انجام حملات شديد عليه مردم بي دفاع افغانستان كه لاجرم به تقويت طالبان منجر مي‌شود تبديل به چهره جاهلانه و صداي مبهم و نامفهوم آمريكا شده‌اند.
اوباما مدعي بود كه در حال توسعه جنگ افغانستان با هدف مقابله با القاعده است. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود كه كارشناسان پنتاگون بر اين باورند كه جز تعدادي محدود، كسي از اعضاي القاعده در افغانستان باقي نمانده است.

* اظهار حقيقت در خصوص افغانستان، بدهي اوباما به مردم آمريكاست!
به نوشته مقاله‌نويس "تورنتو ساندي "، پس از گذشت 9 سال از اشغالگري آمريكا در افغانستان، هنوز قدرت‌ عظيم نظامي آمريكا و هم‌پيمانانش در ناتو نتوانسته است طالبان را شكست دهد و حتي نتوانسته است دولتي مشروع و مردمي در افغانستان بنياد نهاده و در چنين شرايطي توليد مواد مخدر در افغانستان به حداكثر خود رسيده است.
چهارم جولاي سربازان آمريكايي روز استقلال كشور خود از يك نيروي بيگانه را در حالي جشن مي‌گرفتند كه با انواع سلاح‌ها دوران اشغالگري در افغانستان را پشت سر مي‌گذاشتند.
"در برابر تسليحات بسيار پيشرفته‌اي كه آمريكايي‌ها و هم‌پيمانان غربي‌اشان در افغانستان به كار گرفته و در اختيار دارند، تعداد بي‌شماري مردان قبايل و كشاورزان پشتون با سلاح‌هايي بسيار ابتدايي اما با شجاعتي مثال‌زدني توانسته‌اند در برابر غرب مقاومت كنند. "
كشورهاي غربي حتي اگر در چنين جنگي پيروز هم بشوند نبايد بدان افتخار كنند. اين جنگ از همان دست جنگ‌هاي استعماري عليه مردمي عقب‌مانده با هدف كنترل بر منابع سرزميني و مناطق سوق‌الجيشي است.
مارگوليس افزود: بيشتر افغان‌ها 30 سال است كه در آرزوي صلح به سر مي‌برند. تلاش‌هاي دولت "حامد كرزي "، جنبش طالبان و دولت پاكستان براي دست‌يابي به صلح همواره به وسيله واشنگتن، اوتاوا و تاجيكستان ناكام مي‌ماند. هندوستان هم درست هر زمان كه كشمير دچار اغتشاش مي‌شود به تلافي ديگ اغتشاشات را در افغانستان گرم مي‌كند.
وي در پايان تاكيد كرد: استيل كاملا صحيح مي‌گفت كه اين جنگ بي‌هدف و زشت هرگز به پيروزي منجر نخواهد شد اما رويكرد امپرياليستي آمريكا همواره بر جاي خود باقي است. "شايد كوه‌هاي افغانستان واترلويي براي ناتو باشند. "


نوشته شده در   يکشنبه 3 مرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode