ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 30 تير 1389     |     کد : 8521

کنفرانس کابل چه گذشت؟

مسئوليت حفظ امنيت افغانستان، تا سال 2014 ميلادي به خود افغان‌ها منتقل مي‌شود. اين مهم‌ترين نتيجه کنفرانس افغانستان بود که روز سه‌شنبه 20ژوئيه در ميان تدابير شديد امنيتي در کابل برگزار شد...

مسئوليت حفظ امنيت افغانستان، تا سال 2014 ميلادي به خود افغان‌ها منتقل مي‌شود. اين مهم‌ترين نتيجه کنفرانس افغانستان بود که روز سه‌شنبه 20ژوئيه در ميان تدابير شديد امنيتي در کابل برگزار شد.
اندکي پيش از آغاز کار کنفرانس افغانستان، چند راكت به نزديکي فرودگاه کابل شليک شد. همچنين دولت افغانستان ادعا کرد که چند شورشي را که قصد انجام عمليات تروريستي در کنفرانس داشته‌اند، کشته است. با اين همه، ناظران غربي از اين که حادثه تروريستي مهمي در جريان کنفرانس روي نداده است، ابراز خرسندي کردند.

افغان‌ها مسئول امنيت افغانستان
خبرگزاري آلمان از کنفرانس کابل به عنوان " بزرگترين کنفرانس بين‌المللي تاريخ افغانستان" ياد کرد. هيئت‌هاي نمايندگي هفتاد کشور و رهبران ناتو و سازمان ملل متحد در اين کنفرانس حضور داشتند و با صدور يک قطعنامه به کار خود پايان داند. در اين قطعنامه تاکيد شده است که تا سال 2014 ميلادي مسئوليت حفظ امنيت افغانستان به نيروهاي نظامي و پليس اين کشور سپرده خواهد شد.
حامد کرزاي رئيس‌جمهور افغانستان اطمينان داد که کشورش تا سال 2014 توانايي تامين امنيت خود را خواهد داشت. وي خواستار آن شد که علاوه بر حفظ امنيت، مسئوليت کنترل و توزيع کمک‌هاي بين‌المللي نيز به دولت وي سپرده شود.
سخنان کرزاي در خصوص کنترل مسايل امنيتي افغانستان توسط نهادهاي مسئول در اين کشور از آنجا اهميت دارد که آمريکا اعلام کرده است از اواسط سال آينده ميلادي روند خروج نيروهاي خود را از افغانستان شروع خواهد کرد. اگرچه هيلاري کلينتون، وزير خارجه آمريکا، در سخنان خود در نشست کابل تاکيد کرد که اين اقدام آغاز روند جديدي در افغانستان خواهد بود و نه پايان روند تعهدات به افغانستان.
جامعه بين‌المللي اعلام کرده که حاضر است 50 درصد کمک‌ها را از طريق دولت مرکزي افغانستان توزيع کند، مشروط بر آن‌که سيستم مالي اصلاح و مبارزه با فساد جدي گرفته شود. جهان غرب تا چند سال پيش اميد زيادي به دولت کرزاي بسته بود، اما امروز بسياري از غربي‌ها همين دولت را يکي از موانع مبارزه با فساد و مواد مخدر مي‌دانند. به تازگي برادر کرزاي متهم شده که ميلياردها دلار پول نقد را از افغانستان خارج کرده است.

جذب نيروهاي طالبان
برنامه خلع سلاح و جذب نيروهاي طالبان، يکي از مهم‌ترين چالش‌هاي کنفرانس کابل بود. اين برنامه که در کنفرانس لندن اعلام شده بود، در کابل زواياي روشن‌تري يافت. دولت افغانستان تصميم دارد ظرف 5 سال آينده، 36 هزار نفر از نيروهاي طالبان را به جامعه باز گرداند. براي تحقق اين هدف، کابل 773 ميليون دلار کمک درخواست کرده است.
گيدو وستروله وزيرخارجه آلمان نتيجه کنفرانس کابل را مثبت ارزيابي کرد. وي گفت: «تعيين سال 2014 به عنوان زمان انتقال مسئوليت حفظ امنيت، سبب مي‌شود که دولت آلمان نيز در همين دوره فعلي بتواند چشم‌اندازي براي بازگشت نيروهاي خود ترسيم کند.»
وزير خارجه آلمان افزود که کاهش شمار سربازان آلماني مستقر در افغانستان مي‌تواند از سال آينده شروع شود، وي اما رقمي اعلام نکرد.

آزمايش امنيت در سه يا چهار ايالت
ناتو تصميم دارد پائيز امسال در کنفرانس ليسبون نخستين ايالت‌هايي را که امکان انتقال مسئوليت حفظ امنيت در آن‌ها از سال 2011 وجود دارد، مشخص کند. به گفته وزيرخارجه آلمان، اين طرح در سه يا چهار ايالت از 34 ايالت افغانستان تجربه خواهد شد. يکي از اين ايالت‌ها در شمال افغانستان و در حوزه مسئوليت آلمان قرار دارد.
هم‌زمان دبيرکل ناتو تصريح کرد که نيروهاي ناتو، حتي پس از انتقال مسئوليت به ارتش و پليس افغانستان، براي پشتيباني از اين نيروها در منطقه هندوکش ( قرقيزستان، تاجيكستان ، ازبكستان) باقي خواهند ماند.

دويچه وله


نوشته شده در   چهارشنبه 30 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode