ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 28 تير 1389     |     کد : 8482

تلاش آمريکا براي ايجاد ايران‌هراسي ميان اعراب

نوام چامسکي انديشمند آمريکايي، علت سياستهاي ضدايراني واشنگتن را مخالفت واشنگتن با هر نوع رويکرد استقلال طلبانه در منطقه خاورميانه دانست و برتلاش هاي آمريكا براي ايجاد ايران هراسي در ميان اعراب تاكيد كرد ...


 نوام چامسکي انديشمند آمريکايي، علت سياستهاي ضدايراني واشنگتن را مخالفت واشنگتن با هر نوع رويکرد استقلال طلبانه در منطقه خاورميانه دانست و برتلاش هاي آمريكا براي ايجاد ايران هراسي در ميان اعراب تاكيد كرد .
پرفسور نوام چامسکي در گفتگو با شبکه تلويزيوني الجزيره درباره سياست آمريکا در مورد خاورميانه گفت : نگراني اصلي آمريکا در مورد خاورميانه آن است که در اين منطقه منابع نفتي وجود دارد. توجه ايالات متحده به خاورميانه از دهه 1920 و زماني که منابع نفتي در عربستان کشف شد، آغاز شد.
پس از جنگ جهاني دوم شاهد آن بوديم که وزارت امور خارجه آمريکا توجه اش را برعربستان به عنوان جايگاه راهبردي براي توسعه نفوذ خود در اين منطقه متمرکزكرد. وزارت امور خارجه آمريکا به اين نتيجه رسيد که خاورميانه منطقه راهبردي در جهان است و تسلط بر منابع نفتي خاورميانه به معناي تسلط بر کل جهان خواهد بود.
آمريکا به اين نتيجه رسيد که بايد دولتهايي در کشورهاي عربي وجود داشته باشد که کنترل منطقه را به واشنگتن واگذار کنند.
دولتهاي کنوني خاورميانه بر اساس اراده آمريکا عمل مي کنند. در آن زمان، بزرگترين دشمن آمريکا، جمال عبدالناصر بود. مقابله با افرادي مانند عبدالناصر در منطقه به سياست آمريکا تبديل شد. اين مساله بر حمايت آمريکا از اسرائيل هم تاثير داشت. آمريکا به اين علت از عربستان حمايت مي کند که آن را کشور راهبردي در منطقه مي داند.
مقامات آمريكايي به عربها مي گويند، ايران دشمن آنان است. آمريکا تلاش مي کند مانع استقلال کشورهاي منطقه شود. سياست آمريکا در برابر ايران نيز همين گونه است.
چامسکي ادامه داد: سياست آمريکا بر اساس منافع اين کشور استوار است. باراک اوباما اگر واقعا بخواهد مي تواند در آمريکا تغيير ايجاد کند. اما هيچ دليلي وجود ندارد که ما به اين نتيجه برسيم که اوباما واقعا خواهان تغيير است. اوباما به عنوان فردي که خواهان تغيير است، وارد عرصه شد، اما سياست دولت آمريکا لزوما نشانگر افکار عمومي اين کشور نيست.
بخش زيادي از هزينه تبليغات انتخاباتي اوباما از طرف موسسات بزرگ مالي تامين شد. موسسات بزرگ مالي تا حد زيادي به انتخاب شدن اوباما کمک کردند که نتيجه اين کمکها در سياست اوباما آشکار است. به همين علت ما شاهد تغييرات گسترده در سياست آمريکا در دوره اوباما نيستيم. اوباما به دنبال اجراي طرحي براي نجات موسسات بزرگ مالي است، زيرا اوباما به آنها بدهکار است.
اوباما خواسته هاي عامه مردم آمريکا را برآورده نکرد. اوباما هم براي به دنبال راضي نگهداشتن اين گروههاي قوي در آمريکاست. اوباما پيش از پيروزي در انتخابات به اسرائيل درباره موافقت با موضع اين رژيم وعده داده بود. سياست اوباما به ويژه در مورد جنگ با تروريسم در اصل هيچ تفاوتي با جرج بوش ندارد. ما شاهد نفرت از آمريکا در جهان بوديم. وجهه آمريکا در دوره جرج بوش به شدت مخدوش شد. بوش خود را در برابر همه جهان قرار داد و حتي سازمان ملل را ناديده گرفت. اوباما اين مساله را درک کرد.
اوباما در برابر ديگر کشورها و سازمان ملل از شراکت سخن مي گويد، اما آيا واقعا دولت اوباما به دنبال شراکت با ديگر طرفهاست؟ اوباما به ژاپن رفت و از شراکت با اين کشور سخن گفت، اما زماني که نخست وزير ژاپن خواهان تغيير محل يک پايگاه نظامي نيروهاي آمريکايي شد، دولت اوباما با آن مخالفت کرد. به عبارت ديگر، اين کشورها در حرف و نه در عمل شريک آمريکا هستند. اوباما فقط خواهان بهبود وجهه آمريکاست، اما در عمل هيچ تغييري در سياست واشنگتن به وجود نيامده است.
نوام چامسكي درباره اينکه اوباما چرا در مورد نظام ديکتاتوري در مصر اظهار نظر نمي کند، گفت: آمريکا به کشورها مي گويد که اگر به خواسته هاي واشنگتن عمل کنند، در امور داخلي آنها دخالت نخواهد کرد.
چامسكي درباره اعتقادات يهوديان افزود: من در خانواده يهودي بزرگ شدم و با اعتقادات يهوديت آشنا هستم. من هرگز چنين مسايلي را درباره سرزمين موعود باور نداشته ام. بعضي از صهيونيستها که حتي به خدا اعتقاد ندارند، مي گويند که خدا به ما اين سرزمين را وعده داده است. من آنچه را که صهيونيستها مي گويند باور نمي کنم. به نظر من، نبايد اعتقادات صهيونيستها را جز مسايل ديني بدانيم. صهيونيستها اهداف خود را با پنهان كردن زير لواي دين با گامهاي تدريجي دنبال مي کنند.

واحد مركزي خبر


نوشته شده در   دوشنبه 28 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode