ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 24 تير 1389     |     کد : 8429

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در پاسخ به سوالاتي درباره ربايش اميري عاجز ماند

سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره "شهرام اميري " عاجز ماند...

 سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره "شهرام اميري " عاجز ماند.
به گزارش فارس، "فيليپ كرولي "، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در نشست هفتگي خود با خبرنگاران از پاسخ به سؤالات مختلف درباره "شهرام اميري " طفره رفته و در مقابل بسياري از اين سؤالها عاجز ماند.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره اميري گفت: من فكر مي‌كنم كه وي در سفارت پاكستان در واشنگتن است و مقدمات سفر به ايران را آماده مي‌كند. همانگونه كه ما امروز صبح (سه‌شنبه) اعلام كرديم، اميري با تصميم خود به آمريكا آمد و خروج از آمريكا هم بر اساس تصميم خودش است.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا درباره اينكه دولت آمريكا درباره بازگشت اميري به ايران با وي ارتباط برقرار كرده است، گفت: خب، او مدتي در آمريكا بود. دولت آمريكا با او ارتباط داشت، من نمي‌توانم دقيقا به شما بگويم كه وي چه زماني تصميم به بازگشت به ايران گرفت، اما همانگونه كه ما و وزير خارجه تصريح كرديم، وي بر اساس اراده خود اينجا است و خروج از آمريكا هم تصميم وي است و ما به خروج او كمك مي‌كنيم.
در اين حين خبرنگاري از وي پرسيد كه "اگر اميري فقط يك دانشجو يا محقق بوده است، چرا دولت آمريكا با او ارتباط برقرار كرده است؟ "
كرولي با طفره رفتن از پاسخ به اين سؤال گفت: شما از من پرسيديد "آيا او " [ارتباط برقرار كرد]؟
خبرنگار گفت: نه من پرسيدم، چه زماني.
كرولي گفت: كه به ما بگويد كه مي‌خواهد اينجا را ترك كند؟ بلي.
خبرنگاري گفت: خب، او چرا بايد به شما درباره تصميم بازگشتش اطلاع دهد. اگر او يك ايراني معمولي داراي رواديد در اين اينجا بود و آزاد است كه بيايد و برود، پس نبايد به دولت آمريكا بگويد كه مي‌خواهد برود.
كرولي بدون پاسخ به سوال اين خبرنگار گفت: بلي. شما درست مي‌گوييد. او آزاد است.
خبرنگار دوباره گفت: خب، اما او نبايد [به دولت] بگويد- يعني، اگر يك فرد خارجي با رواديد به اينجا مي‌آيد با وزارت خارجه تماس نمي‌گيرد و بگويد "هي، من به وطنم باز مي‌گردم. " او چرا بايد چنين كاري كند؟
كرولي كه به نظر مي‌رسيد تسلط كافي براي پاسخ به سوالات ندارد، گفت: من جزئياتي را درباره اينكه اميري با چه كسي تماس گرفت اعلام نمي‌كنم. سوالي كه پرسيده شد اين بود،كه آيا قبل از امروز از تمايل خروج وي از آمريكا مطلع بوديم يا نه، جواب مثبت است و ما به خروج وي از آمريكا كمك كرده‌ايم. من نمي‌توانم به شما بگويم كه او با چه كسي تماس گرفت، و چرا تماس گرفت.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا درباره نحوه كمك به خروج اميري از آمريكا گفت: من نمي‌توانم در اين زمينه جزئياتي را ارائه كنم. من نمي‌دانم كه آيا به انتقال وي به اينجا كمك كرديم يا نه. در واقع، من تصور مي‌كنم كه وي خودش به اينجا آمد. اما تا آنجايي كه ما بتوانيم به او كمك كنيم تا مدارك لازم را براي انتقال به كشورهاي مشخصي تهيه كند، كمك مي‌كنيم. اگر او تمايل به خروج دارد، ما او مانع او نمي‌شويم.
خبرنگاري پرسيد: آيا شما هزينه بازگشت وي را مي‌پردازيد؟
كرولي گفت: من نمي‌توانم بگويم كه ما اين كار را انجام مي‌دهيم. خير.
خبرنگاري پرسيد: آقاي كرولي، آيا اين يك فرصت از دست رفته براي آمريكا نيست؟
كرولي گفت: فرصت از دست رفته در چه رابطه‌اي؟
خبرنگار گفت: چرا شما به او اجازه خروج مي‌دهيد؟
كرولي با توجيه اين موضوع گفت: اينجا يك كشور آزاد است. اگر مردم مي‌خواهندبه اينجا بيايند و بعد به وطنشان بازگردند، آزاد هستند.
كرولي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه اميري چرا به آمريكا رفت، گفت: اين سوالي است كه شما بايد از او (اميري) بپرسيد. نمي‌دانم. من جواب اين سوال را نمي‌دانم و نمي‌توانم آن را جواب دهم.
خبرنگاري از كرولي پرسيد كه آيا وي مي‌تواند علت تماس دولت آمريكا با اميري را تبيين و بطور شفاف اعلام كند. كرولي گفت: خير.
در ادامه خبرنگاري به كرولي گفت: شما در اظهارات قبلي خود گفتيد كه آمريكا اميري را نربوده است. آيا شما از اين موضوع مطلع هستيد كه كشور ديگري اقدام به ربودن اميري كرده باشد؟ آيا انتقال او به آمريكا با كمك دولت يا سرويس اطلاعاتي كشوري ديگر انجام گرفت؟
كرولي گفت: من از اين موضوع مطلع نيستم. نمي‌دانم.
خبرنگاري گفت: شما گفتيد كه نمي‌دانيد اميري براي چه به اينجا آمد. وضعيت رواديد وي اطلاعاتي را در اختيار ما مي گذارد. آيا او قبل از اينكه به اينجا رواديد گرفت يا اينكه بعد از اينكه به اينجا آمد، رواديد خود را گرفت؟
كرولي با طفره رفتن از موضوع و به دليل جواب ندادن به اين سوال گفت: رواديد جزو مدارك محرمانه محسوب مي‌شود.
وي درباره اينكه دولت آمريكا به اميري درباره بازگشتش به ايران توصيه اي كرده است يا نه، گفت: من نمي‌توانم بگويم كه ما چنين كاري انجام داده‌ايم.
كرولي درباره اينكه آيا اميري اطلاعاتي را درباره برنامه هسته‌اي ايران به دولت آمريكا ارائه كرده است، گفت: من نمي‌توانم به اين سوال پاسخ دهم.
خبرنگار پرسي: چرا شما نمي‌توانيد به اين سوال پاسخ دهيد؟
كرولي گفت: من ظاهرا جواب اين سوال را نمي دانم.
خبرنگاري گفت: اگر اميري ربوده نشده، پس آيا اينجا‌ آمده بود تا تقاضاي پناهندگي كند كه دولت آمريكا‌ آن را رد كرده و او الان به ايران باز مي‌گردد؟
كرولي گفت: دوباره مي‌گويم، من نمي‌توانم به اين سوال پاسخ دهم. من جواب را نمي‌دانم.
خبرنگاري پرسيد: علت ارتباط دولت آمريكا با اميري چه بود؟ چرا از بين اين همه افراد، با او تماس گرفتند؟
كرولي گفت: من نمي‌توانم به اين سوال پاسخ دهم.
وي درباره سه آمريكايي بازداشت شده در ايران به خبرنگاران نيز گفت: ما همچنان معتقديم كه سه كوهنورد آمريكايي در ايران بدون هيچگونه اتهامي زنداني هستند و قطعا آنان بر خلاف خواسته خودشان در آنجا هستند.


نوشته شده در   پنجشنبه 24 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode