ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 تير 1389     |     کد : 8319

قبول تمايلات فطري و انساني

يکي از جهت هاي عمل دروني، قبول تمايلات فطري يا طبيعي در عرصه گزينش است...

يکي از جهت هاي عمل دروني، قبول تمايلات فطري يا طبيعي در عرصه گزينش است. انسان از لحاظ فطرت و طبيعت، تهي از جذب و دفع و تمايل و تنفّر نيست؛ ولي خداوند در ورطه قبول و نكولِ اين تمايلات فطري يا طبيعي، او را آزاد آفريده است و او مي‏تواند براساس ﴿قَد اَفلَحَ مَن زَكّها﴾(1) تمايلات فطري خويش را برگزيند؛ يا بر محور ﴿وقَد خابَ مَن دَسّها﴾(2) تمايلات فطري‏اش
وجود وي را مقهور هيجانات طبيعي شهوت و غضب و جاه‏طلبي كند.
مسلماً اگر به اختيار خويش از تمايلات فطري اثر پذيرد و از تمايلات طبيعي (شهوت، غضب و جاه)، تحت امامت حكمت عملي متأثّر شود، اختياري محكم شكل مي‏گيرد كه زمينه عزمي راستين را فراهم مي‏آورد.
بر اين اساس، اختيار محكم، همان تأثّر از تمايلات محكم فطري است و اختيار متشابه، انفعال در مقابل تمايلات طبيعي است. تمايلات محكم انسان همان كششهاي فطري نهاد اوست؛ يعني همان جذب و دفعهاي فطري مبتني بر بينشهاي شهودي است كه همه آنها در مسير كمال‏طلبي و خداجويي انسان قرار دارد. حبّ ذات، حبّ جاودانگي، آزادي، استقلال، عدالت، فضيلت، كمال‏خواهي، جمال‏دوستي، خداجويي، خداپرستي و حبّ «فناء في الله» از گرايشهاي اصيلي است كه در انسان نهاده شده است و از محكمات تمايلات انساني است.
جذب و دفعهاي انسان كه در مراتب مختلفي به شكل شهوت و غضب، ارادت و كراهت يا محبّت و عداوت يا تولّي و تبرّي تحت تدبير عقل عملي بروز مي‏يابد، جزو محكمات است، زيرا عقل از آن جهت كه قوّه‏اي فطري است، در تدوين گرايشها هماهنگي با فطرت را درنظر مي‏گيرد و آنها را براساس بديهيات حكمت عملي (حسن عدل و قبح ظلم) تنظيم و تدوين مي‏كند، همان‏گونه كه در بخش ادراك براساس بديهيات حكمت نظري (اصل امتناع جمع دو نقيض) حكم مي‏كند.
نهاد انسان به عدل گرايش دارد و از ظلم گريزان است و اگر تمايلات غير فطري انسان مانند شهوت، غضب و جاه‏طلبي، تحت تدبير عقل عملي او
قرار نگيرد، از تمايلات متشابه شمرده مي‏شود و تأثّر ارادي از آنها در ورطه اختيار، عملي متشابه براي انسان رقم خواهد زد.

1.سوره شمس، آيه 9.
2.سوره شمس، آيه 10.
تفسير انسان به انسان، ص323-325


نوشته شده در   سه شنبه 15 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode