ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 15 تير 1389     |     کد : 8306

علامه اميني با تأليف «الغدير» نقش بارزي در تطور کلام شيعه داشت

علامه اميني عالم بزرگوار و بي‌نظيري در عالم اسلام بود که در نجف نزد بزرگاني مانند مرحوم نائيني و ديگر اساتيد دانش آموخت...

 حجت‌الاسلام محمدجواد طبسي، عضو هيئت علمي بعثه مقام معظم رهبري اظهار داشت: علامه اميني عالم بزرگوار و بي‌نظيري در عالم اسلام بود که در نجف نزد بزرگاني مانند مرحوم نائيني و ديگر اساتيد دانش آموخت.
وي افزود: فهم و ارادتي که علامه اميني به ولايت داشت، او را واداشت کتابخانه بزرگي را در نجف اشرف تأسيس کند که مورد استفاده علماء، فضلاء، طلاب، دانشجويان و عامه مردم باشد.
عضو هيئت علمي بعثه مقام معظم رهبري گفت: جمع‌آوري و تدوين کتاب «الغدير» يکي از کارهاي بسيار بزرگ علامه اميني بوده است که ده‌ها شخصيت بزرگ مصري، سوري، يمني، اردني، مغربي، ايراني، عراقي، اروپايي، هندوستاني و شخصيت‌هاي سياسي بعضي از کشورها با نامه‌اي از ايشان تشکر کردند و کتاب ايشان جاي خودش را در جهان اسلام باز کرد.
اين مدرس حوزه علميه قم ادامه داد: دانشمنداني مانند عبدالفتاح مقصود که خود در فضائل امير مؤمنان (ع) کتاب نوشته‌اند و محمدسعيد عرفي يا شخصيت بزرگ شيعه مانند سيدعبدالحسين شرف‌الدين، سيدمحمد حيدري، شخصيت سني‌مذهب مانند محمدسعيد، مطالبي زيبا درباره کتاب الغدير و شخصيت علامه اميني نوشته‌اند.
طبسي همچنين گفت: مراجع بزرگ مانند آيت‌الله حکيم، سيدعبدالاعلي سبزواري از نجف، شيخ محمدرضا مظفر و شيخ مرتضي آل‌ياسين، نامه‌هايي در تقدير از کتاب علامه نوشتند و جمعي از پادشاهان، نخست‌وزيران و نويسندگان از نويسنده اين کتاب تقدير و تشکر کردند.
اين پژوهشگر در ادامه افزود: نويسنده‌اي در مورد اثر علامه اميني نوشت: کتاب الغدير خورشيدي بود که دنيا را روشن کرد و سياهي شبهات را به وسيله نور خود از بين برد. و بزرگ ديگري مي‌نويسد؛ چه بسيار حقايق بود که به وسيله بدخواهان پوشانده و مخفي شده بود که کتاب الغدير پرده‌ها را کنار زد و حقايق را آشکار کرد.
عضو هيئت علمي بعثه مقام معظم رهبري بيان داشت: کتاب الغدير کتاب ساده‌اي نيست و يکي از شخصيت‌هاي بزرگ به علامه مي‌نويسد؛ سيد و مولاي من شما براي امت اسلامي کتابي تدوين کرده که گذشتگان از آوردن همانندي مانند آن عاجز بودند و آيندگان نيز از آوردن چنين کتابي ناتوان هستند.
وي ادامه داد: افراد با شخصيت علمي،‌ مذهبي، سياسي در نامه‌هاي خود نسبت به کتاب و مؤلف آن ابراز ارادت کرده‌اند.
طبسي سپس به بيان سختي‌هاي که علامه اميني در راه تدوين کتاب متحمل شده است،‌ اشاره کرد و گفت: فرزند مرحوم آيت‌الله علي نمازي نقل مي‌کرد؛ روزي پدرم به علامه اميني گفت: حدود 14 تا 15 کتاب از اصول اربعمائة را پيدا کردم، شما چگونه بقيه کتاب‌ها را پيدا کرده‌ايد؟ که علامه پاسخ داد براي زيارت حرم حضرت زينب «سلام‌الله عليها» به سوريه رفتم و وقتي از بازار بر‌مي‌گشتم؛ کتاب‌فروشي دو طبقه‌اي ديدم. در زمان بازديد از کتابخانه، کتاب گمشده‌ام را در طبقه دوم يافتم و از فروشنده کتاب اجازه خواستم پول به عنوان وديعه نزد ايشان گذاشته و از کتاب استفاده کنم که فروشنده اين پيشنهاد را نپذيرفتند و پيشنهاد دومم را دادم که شب را در کتابخانه بمانم و ايشان در را از پشت قفل کنند و تا صبح که ايشان به کتابفروشي برمي‌گردند، من از کتاب استفاده کنم و پيشنهادم را کتاب‌فروش پذيرفت و توانسته‌ام کتاب موردنظر خود را استفاده کنم.
عضو هيئت علمي بعثه مقام معظم رهبري گفت: اگر علامه اميني از زندگي راحت فاصله نمي‌گرفت امروزه به عنوان يکي از بزرگ‌ترين افتخارات شيعه نامش بر سر زبان‌ها نبود و علامه اميني حتي براي يافتن بعضي از کتاب‌ها که در نجف اشرف موجود نبود مجبور به مسافرت شش ماهه به هندوستان شد و براي يافتن کتابي ديگر که درپي‌اش بود خواب مي‌بيند بايد به کربلا برود و بعد از سفر به کربلا در صحن حرم، يکي از منبري‌ها را مي‌بيند و سراغ کتاب را از او در بغداد پيدا مي‌کند و بالاخره به کتاب دست پيدا مي‌کند.
وي ادامه داد: از امتيازات بزرگ ديگر کتاب الغدير علامه اميني اين است که علامه از منابع شيعه استفاده نکرد و از کتاب‌هايي به عنوان منبع استفاده کرد که مورد قبول علماي اهل سنت مانند حديث، تاريخ، تراجم، سيره، ادب، اخلاق و لغت است.
طبسي گفت: در منابع حديثي کتاب الغدير ،کتب صحاح اهل سنت، مانند صحيح بخاري و صحيح مسلم وجود دارد و همچنين از مسانيدي همانند]؛ مسند احمد بن حنبل و در زمينه تاريخ به طبري و مروج‌الذهب و در لغت به «تاج‌العروس» و در تفسير به «ابن‌کثير» و عروضي و در کتب فقه سني به کتاب «الأم» شافعي و کتاب ابن‌حزم و در تراجم به «ميزان الاعتدال» و «لسان والميزان» مراجعه کرده است که همه جزو منابع دسته اول شيعه به شمار مي‌آيند.
عضو هيئت علمي بعثه مقام معظم رهبري در پاسخ به اين پرسش که بعضي از علماي اهل سنت مي‌گويند؛ منابع حديثي کتاب الغدير ضعيف است،‌ گفت: علامه اميني از کتاب‌هاي صحيح بخاري و صحيح مسلم استفاده کرد که مورد قبول اهل سنت است و اهل سنت به آن‌ها بها مي‌دهند و اگر علامه اميني از کتاب غيرمعتبر استفاده مي‌کرد، کسي به آن اعتنا نمي‌کرد.
طبسي با بيان اينکه نقش علامه اميني در تطور مکتب شيعه بسيار بارز است، تصريح کرد: اگر علامه از سند قوي در کتابش استفاده نمي‌کرد اين کتاب تا اين اندازه در جهان اسلام مورد استفاده نبود و دست علما بعد از آن بازتر نمي‌شد!
وي گفت: کتاب الغدير علامه اميني از معالم‌المدرستين علامه عسگري تأثيرگذارتر است و علتش اين است که کتاب الغدير با جامعيت تمام به بررسي تاريخي، علمي، ادبي واقعه غدير پرداخت که جاي خالي کتاب حس مي‌شد.
طبسي در پايان خاطرنشان کرد: روايت بسياري جاي پدر و پسر را عوض کرده‌اند که کتاب الغدير مشت آنها را باز کرد و همه را در جايگاه درست خود نشاند.

صدای شیعه


نوشته شده در   سه شنبه 15 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode