ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 15 ارديبهشت 1403
شنبه 15 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 12 تير 1389     |     کد : 8274

تفاوت عمل جوانحي و جوارحي

اعمال ارادي انسان، يا دروني است يا بيروني و به سخن ديگر، يا قلبي است يا قالَبي. اوّلي را اعمال جوانحي و دومي را اعمال جوارحي مي‏گويند.

اعمال ارادي انسان، يا دروني است يا بيروني و به سخن ديگر، يا قلبي است يا قالَبي. اوّلي را اعمال جوانحي و دومي را اعمال جوارحي مي‏گويند. عمل جوارحي مانند حركت دست و پا و ساير جوارح كه در قالب حالات، سخنان و افعال بروز مي‏يابد؛ مانند قيام، قعود، كتابت، گفتار، رفتار و كردار. نيّت و ايمان و مواردي مانند آن نيز اعمال جوانحي است.
از سوي ديگر، انسان در اعمال ارادي يا جنبه اثرگذاري دارد يا جنبه اثرپذيري. جنبه اول در اعمال ارادي انسان روشن است؛ امّا برخي تأثّرات نيز ارادي و اختياري است و انسان مي‏تواند امر خاصي را بپذيرد يا نپذيرد؛ هم مي‏تواند از بينشها و تمايلات خود و هم از بيرون خود تأثّر پذيرد. به هر روي، تأثّرات و پذيرشهاي ارادي انسان، از اعمال جوانحي او به‏شمار مي‏آيد، هرچند
آثار آن در جوارح ظهور مي‏كند. تأثيرات انسان نيز بر روي جوارح خود اوست و سبب مي‏شود كه انسان عملي خارجي را انجام دهد.
براي روشن شدن ارادي بودن عمل جانحه ايمان را كه نمونه‏اي از آن است، شرح مي‏دهيم: ايمان، فعلي اختياري و ارادي قلبي است و معنايش پذيرش علم و اعتقاد به آن است؛ يعني انسان بين عصاره علم با جان خويش پيوند مي‏زند: گاهي انسان در مقام برقراري پيوند ميان موضوع و محمول است كه اصطلاحاً «قضيه» نام دارد. انساني كه ترديد دارد فلان محمول از لوازم فلان موضوع است يا نه، پس از آنكه عقل بررسي كرد و روشن شد اين محمول از لوازم موضوع است، به اين ثبوت فتوا مي‏دهد و در پي آن، ترديد و دلهره از بين مي‏رود. اين مربوط به بخش انديشه و نظر است كه عقل انسان موضوع را با محمول پيوند مي‏زند.
«قضيه» را اصطلاحاً «عقد» نيز مي‏گويند؛ از آن جهت كه بين موضوع و محمول گره خورده است؛ مثلاً آنجا كه گفته مي‏شود «عالم حادث است» يا «اتفاق باطل است»، بين موضوع و محمول گره خورده است. اين گره، «علم» است و انسان عالم در نيمه راه است و به صرف علم نجات نمي‏يابد، مگر گرهي ديگر ميان عصاره اين علم با جان او زده شود؛ يعني به آن دانش معتقد شود.
پيوند نخست، عقد است و پيوند دوم، عقيده. اگر اين دو پيوند با يكديگر هماهنگ بود، يعني انسان هم فهميد و هم باور داشت و هم عمل
كرد، عالمِ با عمل مي‏شود، وگرنه عالمِ بي‏اعتقاد و در پي آن، بي‏عمل است؛ مانند متخصص تغذيه كه مي‏داند شراب ضرر دارد ولي آن را مي‏نوشد؛ يا مانند عالمِ بي‏عملي كه مي‏داند غيبت و دروغ، حرام است؛ امّا اين علم را به جان خود گره نزده است. او به استناد قرآن مي‏داند چه چيز حرام يا حلال است، يعني به عقد عالم است و بين موضوع و محمول خوب پيوند برقرار كرده است؛ ولي آن را به جان خود گره نزده و به آن عقيده پيدا نكرده است؛ مانند آل‏فرعون كه مي‏دانستند حق با خدا و فرستاده اوست؛ ليكن اعتقاد نداشتند و ايمان نمي‏آوردند: ﴿وجَحَدوا بِها واستَيقَنَتها اَنفُسُهُم﴾.(1)
ايمان تحت تكليف و عمل ارادي نفس انسان است و به سخن ديگر، ايمان پذيرش ارادي محتواي علم است. اين مطلب را مي‏توان چنين تمثيل كرد كه اگر كسي بخواهد پارچه‏اي ببافد كه بدون رنگ‏آميزي، نقش گُلي بر آن نمايان باشد، ناچار است آن نخها را گونه‏اي گره بزند كه گُل بر پارچه نقش ببندد و بايد آن گُل را به هم ببافد و به نقطه اصلي، يعني گره‏هاي پارچه گره بزند.
اعتقاد به قرآن و اعتصام به حبل الهي از سنخ همين عقد ثانوي يا عقيده است و ﴿واعتَصِموا بِحَبلِ اللّهِ جَميعًا ولاتَفَرَّقوا﴾(2) يعني انسان جان خود را با قرآن گره بزند.
قرآن نيز طنابي انداخته نيست بلكه آويخته است، چون طناب انداخته خودش را هم حفظ نمي‏كند؛ ولي طناب آويخته، هم خود را نگه مي‏دارد و هم غير را. قرآن كريم طنابي است كه يك سوي آن به دست خداي سبحان است و
اگر انسان به آن اعتصام كند، بالا مي‏رود.
«اعتصام» در لغت يعني پيچيدن طناب به دور مچ و محكم گرفتن آن. اين واژه از «عَصمه» به معناي «مچ» گرفته شده است(3) و بازگشت اين معني درباره قرآن، همين است كه انسان خود را به قرآن گره بزند تا بالا رود، وگرنه صعود نخواهد كرد، چون در معرض نابودي است. اينجاست كه سرّ «اقرأ و ارقَ»(4) هويدا مي‏شود.

1.سوره نمل، آيه 14.
2.سوره آل عمران، آيه 103.
3.معجم مقاييس اللغة، ج4، ص332 ـ 331. «ع ص م».
4.الكافي، ج2، ص606.
تفسير انسان به انسان، ص304-307


نوشته شده در   شنبه 12 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode