ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 3 تير 1389     |     کد : 8162

پنج شنبه 3 تير 12 رجب 24 ژوئن

ورود حضرت علي(ع) به شهر كوفه و انتخاب آن به مقر خلافت اسلامي سال 36 قمري...

ورود حضرت علي(ع) به شهر كوفه و انتخاب آن به مقر خلافت اسلامي سال 36 قمري.
امام علي(ع) پس از پيروزي غرورآفرين بر اصحاب جمل و پايان بخشيدن به فتنه بزرگ طلحه و زبير و هواداران عثمان مقتول، پيروزمندانه وارد شهر بصره شد و جنگجوياني از اهالي بصره كه بر ضد حكومت قانوني و اسلامي حضرت علي(ع) وارد جنگ شده و پس از شكست، زخمي، اسير و متواري شده بودند، همگي را مورد عفو و بخشش كريمانه خويش قرار داد. اهالي بصره، پس از فتنه اصحاب جمل، با رغبت تمام با آن حضرت تجديد بيعت كرده و از همكاري برخي از مردم اين شهر با غوغا سالاران جمل اظهار شرمندگي و پشيماني نمودند.
به هر روي، آن حضرت پس از چند روز توقف در بصره و تقسيم بيت المال در ميان مردم و مداواي زخميان جنگ، عبدالله بن عباس را به حكومت اين شهر منصوب و براي بار ديگر در جمع مردم بصره، خطبه اي خواند و آنان را به پيروي از دستورات عبدالله بن عباس و قوانين حكومت اسلامي فراخواند. آن گاه اين شهر بزرگ را ترك و به سوي كوفه حركت كرد.
بزرگان، ريش سفيدان و رؤساي قبايل و طوايف بصره، آن حضرت را تا چند ميلي بيرون بصره، بدرقه كردند و آن حضرت با آنان خداحافظي و به همراه بسياري از سپاهيان خويش به سمت كوفه حركت نمود.
ورود امام علي(ع) به كوفه، مصادف بود با دوازدهم رجب سال 36 قمري. اهالي كوفه استقبال شاياني از آن حضرت به عمل آوردند و از وي درخواست كردند كه در كاخ حكومتي اين شهر فرود آيد. ولي آن حضرت از رفتن به كاخ حكومتي امتناع نمود و فرمود: به جاي كاخ در فضاي باز فرود خواهم آمد.
آن گاه به مسجد اعظم كوفه رفت و دو ركعت نماز به جاي آورد3 و براي اهالي كوفه، كه براي زيارت آن حضرت و شنيدن صداي روح نواز وي لحظه شماري مي كردند، خطبه اي ايراد نمود.
آن حضرت پس از حمد و ثناي الهي، در فرازي از سخنانش فرمود: اما بعد، فالحمد لله الذي نصر وليه، و خذل عدوه، و اعز الصادق المحق، و أذل الكاذب المبطل، عليكم يا أهل هذا المصر بتقوي الله و طاعه من اطاع الله من أهل بيت نبيكم، الذين هم اولي بطاعتكم من المنتحلين المدعين القائلين: الينا الينا، يتفضلون بفضلنا، و يجاحدونا أمرنا، و ينازعونا حقنا، و يدفعونا عنه، و قد ذاقوا و بال ما اجترحوا فسوف يلقون غيا. قد قعد عن نصرتي منكم رجال و أنا عليهم عاتب زار، فاهجروهم، و اسمعوهم ما يكرهون، حتي يعتبونا و نري منهم ما نحب.
يعني: سپاس خدا را كه دوست خود را ياري كرد و دشمنش را خوار نمود و راستگوي حقيقت خواه را آبرو داد و دروغ گوي مفسده جو را زبون نمود. اي مردمي كه در اين شهر ]كوفه[ زندگي مي كنيد! بر شما باد تقواي الهي و پيروي كسي از اهل بيت پيامبرتان كه خدا را پيروي مي كند. همان هايي كه از ساير مدعيان باطل گو، به اطاعت و فرمانبرداري شايسته ترند. آن مدعياني كه همواره مردم را به سوي خود مي خوانند و بر اثر فضيلتي كه از ما به دست آورده اند، اظهار برتري مي كنند و امر ما ]ولايت و امامت[ را انكار مي نمايند و حق ما را از بين مي برند و ما را از استفاده حق خودمان منع مي كنند. آري، آنان آب تلخ بدرفتاري و بدكرداري خويش را چشيدند و به زودي هم به بدفرجامي خود مي رسند.
عده اي از ميان شما نيز، از كمك و ياري ما دست برداشته ]و از اين طريق، دشمنانمان را تقويت نمودند[ و مرا از كردار خويش ناراحت و نگران نمودند. اينك شما نيز از آنان دوري كنيد و با گفتارتان، آنان را از كرده خويش شرمنده كنيد، تا از كردار نارواي خود شرمگين شده و به ما روي آورند و آن چه از آنان انتظار داشتيم برآورده كنند.
بدين ترتيب آن حضرت دوستداران و ياران خويش و توده هاي ميليوني مسلمانان كوفه را مورد عنايت و كارشكنان و واپس گرايان را سرزنش و توبيخ نمود و از آن پس، اين شهر بزرگ را مقر حكومت عدالت جويانه خويش قرار داد.

وفات «عباس ابن عبدالمطلب» عموي بزرگوار پيامبر(ص) در سال 32هجري قمري
«عباس ابن عبدالمطلب» عموي بزرگوار پيامبراسلام (ص) و ازبزرگان قريش در سال 32هجري قمري وفات يافت. او مردي توانگربود و گويند كه پيش از هجرت پيامبراكرم (ص) به مدينه، اسلام آورد، اما عقيده اش را آشكار نساخت. برخي ديگراز مورخان معتقدند كه عباس ابن عبدالمطلب كمي پيش ازفتح مكه درسال 8هجري به مسلمانان پيوست وپس از فتح مكه منصب سقايت خانه خدا يعني تامين آب براي زائران خانه كعبه رارسول خدا(ص) به ايشان واگذار كرد. عباس در غزوه حنين دركنارياران حضرت محمد(ص) حضورداشت و در اواخر عمر از دوچشم نابينا شد وچندي بعد بدرود حيات گفت و چندي بعد بدرود حيات گفت. پيكرپاك عباس ابن عبدامطلب راپسرش«عبدالله» درگورستان بقيع درمدينه منوره به خاك سپرد.

درگذشت ابوحذيفه راوي اخبار تاريخي، قصص انبيا و حديث در سال206هجري قمري
« ابوحذيفه» راوي اخبار تاريخي، قصص انبيا و حديث ديده ازجهان فروبست. اودربلخ بدنيا آمد اما دربخارا زندگي كرد. وي مدتي هم درمكه و مدينه به فراگيري حديث مشغول بود. ابوحذيفه راوي احاديثي معتبراست. ازميان افرادي كه وي ازآنان روايت كرده است ،امام جعفرصادق(ع)، محمّدبن اسحاق و مالك بن انس رامي توان نام برد. همچنين محمدبن قدامه بخاري، محمدبن نيشابوري و عبدالله ابن احمد مروزي از جمله ناقلان روايات ابوحذيفه بودند. ازتاليفات ابوحذيفه المبتداء رامي توان نام برد كه مهمترين اثراوست و ازنخستين تاليفات اسلامي درباره خلقت و قصص پيامبران به شمار مي آيد. الفتوح و روايتي بلند ازامام صادق(ع) درباره معراج حضرت رسول(ص) ازديگرآثارابوحذيفه است.

درگذشت «احمدبن يحيي رَملي» در سال 306هجري قمري
« احمدبن يحيي رَملي» ازمشاهير عارفان قرن 4هجري قمري درگذشت. كنيه وي ابوعبدالله و شهرتش ابوالجلاء بود. برخي از علما براين عقيده اند كه درسرتاسرسرزمينهاي شام، حجاز، عراق و حلب مانند رَملي كسي نبوده است. رملي كه باذوالفنون عالم مصري هم عصر بود درطلب علم سفرهاي بسياركرد و به گردآوري روايات و احاديث همت گماشت. برخي از يادداشتهاي ابن عارف بزرگ بصورت خطي موجود است.

«ميرزاجهانگيرخان شيرازي»از مبارزين مشروطيت در سال 1287 هجري شمسي
« ميرزاجهانگيرخان شيرازي »از مبارزين سرسخت مشروطيت در جريان به توپ بستن مجلس شوراي ملي در سال 1287 هجري شمسي توسط قواي قزاق به قتل رسيد. وي كه بواسطه مديريت روزنامه صوراسرافيل به همين نام مشهور شده بود پس از اشغال مجلس توسط قزاقان با جمعي از يارانش به دستور محمد عليشاه دستگير شد. حاج ميرزانصرالله ملك المتكلمين از وعاظ و خطباي مشهور اين دوره نيز در ميان دستگير شدگان بود. اين دو تن را به همراه سلطان العلماي خراساني مدير روزنامه روح القدس درباغشاه به طرز فجيعي اعدام كردند و اجسادشان را در خندقي پشت باغشاه پنهان نمودند اما چند روز بعد به همت يكي از آزاديخواهان پيكر آنها به خاك سپرده شد. در پي اين حادثه محمد عليشاه طي دستخطي به مشيرالدوله دستور داد تا مجلس را تعطيل كند. قابل توجه است كه در همين زمان سيد عبدالله بهبهاني به كلهُر تبعيد شد و علماي آزاديخواه و مبارز ديگر نيز هريك طي حكمي به نقاط ديگر ايران و اروپا تبعيد گرديدند .

آغاز عمليات نصر5 در سال 1366 هجري شمسي
عمليات نصر5 با رمز يازهرا(س) در سال 1366 هجري شمسي آغاز شد. اين عمليات با هدف تصرف و تأمين بخشي از ارتفاع مسلط بر قلعه ديزه عراق آغاز شد. عمليات نصر در منطقه جنوب غربي سردشت صورت گرفت كه در نتيجه آن ارتفاعات 2215 و دشت بوجار و تعدادي از روستاهاي مرزي از لوث وجود دشمن بعثي پاك شدند و غنائم قابل توجهي نيز به دست دلاورمردان سپاه اسلام افتاد .

اعطاء دكتراي افتخاري رياضيات به استاد احمد بيرشك در سال 1377 هجري شمسي
درنخستين همايش انجمنهاي علمي ايران در سال 1377 هجري شمسي دكتراي افتخاري رياضيات به استاد احمد بيرشك اعطاء گرديد. استاداحمد بيرشك در طول عمر بابركت خود موفق به انتشار نهصد مقاله و يكصد جلد كتاب و تربيت صدها دانشجوي پوينده علم شده است. پژوهش استاد در زمينه گاهشماري ايراني، حيرت و تعجب بزرگترين تقويم شناسان جهان را برانگيخته است. از استاد بيرشك آثار ارزنده اي چون دانشنامه بزرگ فارسي و خلاصه زندگينامه دانشمندان جهان موجود است .

تصرف شهر كاراكاس توسط سيمون بوليوار در سال 1821 ميلادي
شهر كاراكاس پايتخت امروزي ونزوئلا طي جنگهاي آزادي بخش سيمون بوليوار در سال 1821 ميلادي به تصرف او درآمد. دراين جنگ يك ساعته اسپانيا كاري از پيش نبرد و بوليوار قهرمان مبارزات آمريكاي جنوبي موفق شد پس از اين پيروزي كلمبياي بزرگ را تشكيل دهد. گفتني است كلمبياي بزرگ شامل ونزوئلا، كلمبيا، پاناما و اكودوربود و بوليوار خود به عنوان اولين رئيس جمهور اين سرزمين انتخاب شد.


نوشته شده در   پنجشنبه 3 تير 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode