ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
يکشنبه 30 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 خرداد 1389     |     کد : 8071

چاقي اکثر زنان خيالات است

دانشمندان دريافتند تصويري که افراد و بويژه زنان به واسطه پردازش مغزي خود از بدنشان مشاهده مي کنند به شدت تحريف شده است و دو سوم بزرگتر از ابعاد طبيعي است...

دانشمندان دريافتند تصويري که افراد و بويژه زنان به واسطه پردازش مغزي خود از بدنشان مشاهده مي کنند به شدت تحريف شده است و دو سوم بزرگتر از ابعاد طبيعي است.
به گزارش بي بي سي ، محققان دانشگاه کالج لندن معتقدند اين يافته مي تواند توضيح دهد که چرا حتي لاغرترين افراد به ويژه زنها خود را چاق مي دانند و در عين حال با کمک نتايج اين مطالعه اميدهايي براي درمان برخي از اختلالات تغذيه اي به وجود آمده است.
تاثير اين اشتباه بصري مغز بر روي زنان که براي ظاهر خود اهميت بيشتري قائلند شديدتر است.مايکل لونگو عصب شناس دانشگاه کالج لندن مي گويد اين يافته ها مي تواند ارتباط مستقيمي با اختلالات رواني مرتبط با تصوير بدن از جمله بي اشتهايي داشته باشد. در اين بيماري افراد به دليل اينکه بدن خود را بزرگتر از ابعاد واقعي مي بينند اشتهاي خود را براي خوردن غذا از دست مي دهند.
براي انجام اين مطالعه دانشمندان دست گروهي 100 نفره از داوطلبان را با کمک صفحه اي پوشانده و از آنها خواستند موقعيت 10 بخش از دست‌هايشان از جمله بندهاي انگشتان و نوک انگشتان را تعيين کنند. با استفاده از اطلاعات به دست آمده دانشمندان نقشه مغزي ابعاد و شکل دست داوطلبان به دست آوردند که در نهايت با ابعاد واقعي دست آنها مقايسه شد.
نتايج نشان داد داوطلبان بزرگي دست خود را بيش از اندازه واقعي محاسبه کرده اند و بسياري از آنها تخمين زده بودند ابعاد دستشان 80 درصد از ابعاد واقعي بيشتر است. در عين حال داوطلبان طول انگشتان خود را کوتاهتر از حد واقعي مي ديدند و تصور داوطلبان به ويژه از انگشت حلقه در حدود 30 درصد کوتاهتر از حد واقعي بود. بر اين اساس محققان گمان مي برند ريشه اين انحراف تصويري در تعدادي از سيگنال هاي حسي است که از بخش هاي مختلف پوست، ماهيچه ها و مفاصل به مغز ارسال مي شوند.
به گفته «لونگو» ، مدل تحريف شده اي که مغز از دست ها به افراد ارائه مي کند مي تواند در مورد ديگر بخش هاي بدن نيز به وجود آمده و افراد را درباره ابعاد واقعي بدنشان به اشتباه بياندازد ؛ به گفته دانشمندان ، مغز به طور کلي بدن را دو سوم بزرگتر از حد عادي مي بيند.
از سويي ديگر داوطلبان با مشاهده تصاويري از دستهاي مختلف قادر بودند دستي که ابعادش با دست آنها است را بيابند و بر همين اساس محققان معتقدند افراد تصوير بصري دقيقي از بدن خود دارند اما هنوز نمي دانند براي استفاده از آن و غلبه بر مدل ذهني چگونه بايد از اين اطلاعات استفاده کنند.

مهر


نوشته شده در   شنبه 29 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode