ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 29 خرداد 1389     |     کد : 8061

شنبه 29 خرداد 7 رجب 19 ژوئن

تولد َبوالفَرَج مُعافي نَهرَواني در سال305هجري قمري ...

تولد َبوالفَرَج مُعافي نَهرَواني در سال305هجري قمري
اَبوالفَرَج مُعافي نَهرَواني مشهوربه ابن طرارا محدث، اديب و فقيه عرب در سال305هجري قمري متولد شد. ابن طرارا درتمام عمرفقط يكبارازبغداد خارج شد و هميشه دراين شهر به تحصيل علم مشغول بود. معافي احاديث شيعي فراواني نقل كرده كه دركتب اهل سنت و شيعه آمده است. ابن طرارا آثارمتعددي درزمينه فقه تأليف كرده است كه ازآن ميان « اَلتّحريرُ و النَّقدُ وَ الحُدودُ وَ العُقود» را مي توان نام برد. او قريحه شاعري هم داشت و برخي ازسروده هايش درمنابع موجود است. مهمترين اثرادبي ابن طرارا «اَلجَليسُ الصّالحُ الكافي» است كه از100مجلس تشكيل شده و برخي از آنها با ذكريك حديث نَبَوي آغازشده است. اين كتاب منبعي تاريخي براي مطالعه عصراموي است.

آغاز حکومت محمد ميرزا پسرعباس ميرزا در سال1250هجري قمري
محمد ميرزا پسرعباس ميرزا در سال1250هجري قمري درمقام سومين شاه سلسله قاجار حكومت خود را آغاز كرد. محمد ميرزا بلافاصله پس ازبدست گرفتن قدرت، ميرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهاني ازمردان بزرگ و با تدبير عرصه سياست ايران را ازميان برداشت و رشته امور به حاج ميرزا آغاسي مهره سرسپرده بيگانه سپرد. دوران سلطنت محمد شاه مقارن با آشكارشدن نتيج شوم عهدنامه هاي گلستان و تركمانچاي بود. دراين دوره همچنين عوارض جنگهاي نافرجام استعماري برسركسب نفوذ درايران شدت يافت و آشوب و هرج و مرج سراسرايران را فراگرفت. محمد شاه به اميد حمايت روسها به هرات لشكركشيد اما درنهايت روسها با او همكاري نكردند و از طرفي مأموران انگليسي نيزبرضد محمد شاه فعاليتهايي كردند و بدين ترتيب افغانستان ازايران جدا شد. بعد ازمرگ محمد شاه، فرزندش ناصرالدين ميرزا جاي اورا گرفت.

انعقاد معاهده پاريس ميان سفيركبير ايران و سفيرانگلستان درپاريس در سال 1273هجري قمري
معاهده پاريس ميان فرخ خان امين الملك سفيركبير ايران و لرد كولي سفيرانگلستان در سال 1273هجري قمري درپاريس منعقد شد. معاهده پاريس در15فصل به امضاء نمايندگان ايران و انگليس رسيد و نسخه هاي امضاء شده آن براي تصويب دو دولت به لندن و تهران فرستاده شد. گفتني است كه عهدنامه پاريس برپيكره استقلال سياسي و اقتصادي ايران ضربه شديدي وارد آورد. به موجب معاهده پاريس بود كه هرات به كلي ازايران جدا شد و افغانستان تحت عنوان استقلال كاملا ازحمايت ايران خارج شد.

شهادت دكتر علي شريعتي در سال 1356 هجري شمسي
دكتر علي شريعتي جامعه شناس، مورخ و دانشمند مسلمان معاصر كشورمان در سال 1356 هجري شمسي به طرز مرموزي در لندن به شهادت رسيد. وي از اهالي مزينان خراسان بود و بعد از تحصيلات متوسطه به دانشگاه تهران راه يافت. او كه از مبارزان سالهاي سياه ديكتاتوري پهلوي بود در سال 1326 شمسي دستگير و زنداني شد، ولي بعد از آزادي به قصد ادامه تحصيل به فرانسه رفت و در آنجا مبارزه عليه ظلم را با پيوستن به سازمان آزادي بخش الجزاير ادامه داد. سرانجام پس از اخذ درجه دكتري در رشته هاي جامعه شناسي و تاريخ اسلام به ايران مراجعت نمود و مبارزه با ظلم ستمشاهي پهلوي را با برگزاري جلسات سخنراني و بحث در حسينيه ارشاد دنبال كرد. امااين شيوه مبارزاتي چندان به طول نيانجاميد و مأموران رژيم شاه مانع از برگزاري اين جلسات شدند. از دكتر شريعتي بيش از200 اثر شامل كتاب،مقاله و سخنراني باقي است. تشيع سرخ ؛ تاريخ تمدن ؛ اسلام شناسي ؛ علي تنهاست ؛ و حسين وارث آدم ؛ از جمله اين آثار گرانقدر و ارزشمند به شمار مي روند .

بدست گرفتن اموراجرايي شركت نفت ايران در سال 1330 هجري شمسي
پس از تصويب قانون ملي شدن صنعت نفت، هيئتي اموراجرايي شركت نفت ايران را در سال 1330 هجري شمسي به عهده گرفت. اين هيئت به پيشنهاد آيت الله كاشاني و دكتر مصدق؛ وبه تصويب مجلسين،امور شركت نفت را به دست گرفت و از شركت انگليسي خلع يد كرد. به اين ترتيب روز 29 خرداد روز خلع يد نام گرفت و به دنبال آن كاركنان خارجي شركت نفت كه بيش از 450 تن بودند به طور دسته جمعي استعفاء دادند و از ايران خارج شدند. در اين زمان از جانب دولت انگليس عليه ايران تهديدهاي نظامي وسيعي به عمل آمد .

پیرزوی انقلاب نيكاراگوآ در سال 1979ميلادي
انقلاب نيكاراگوآ پس از يك دوره مبارزه قهر آميز با دولت دست نشانده آن كشور به پيروزي رسيده با روي كار آمدن مجدّد سوموزا مستبد سر سپرده آمريكا در نيكاراگوآ در سال 1947ميلادي اعتراضات سراسري در آغاز شد و چريك هاي مبارز ساندينيست ها بر مبارزات مسلحانه خود شدت بخشيدند. از آن پس شهرها توسط ساندينيست ها، و با حمايت بي دريغ مردم از نيروهاي دولتي، باز پس گرفته شد؛ و در نهايت انقلاب نيكاراگوآ پيروزي را بدست آورد. قابل توجه است كه طي انقلاب نيكاراگوآ حدود چهل هزار تن كشته و بيش از دويست هزار نفر بي خانمان شدند.

شکست نيروهاي چيني در جنگ ترياك از قواي انگليس در سال 1841ميلادي
نيروهاي چيني در جنگ ترياك از قواي انگليس در سال 1841ميلادي شكست خورند. با اين شكست راه براي و نفوظ و سلطه انگليس بر سرزمينهاي شرقي هموار گشت دوران استعمار بر اراضي پهناور چين آغاز شد. اما اين دوران شروع مبارزات مردم چين عليه دولت انگليس را در پي گرفت، بطوريكه مردم اين كشور پهناور با تحريم ترياك سالها در مقابل استعمارگران انگليسي ايستادي كرند. بعدها به موجب معاهده اي كه استعمارگران بر چيني ها تحميل كردند آنان مجبور شدند پنج بندر مهم خود را براي تجارت ترياك به انگليسي ها واگذار نمايند. انعقاد اين پيمان در حقيقت نفوذ دوباره استعمار را بر اين سرزمين وسيع مسجل ساخت.


نوشته شده در   شنبه 29 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode