ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : چهارشنبه 26 خرداد 1389     |     کد : 8027

خودروهاي هيدروژني BMW در راهند

از آنجايي كه ما به دنبال استفاده از منابع انرژي با قابليت جانشيني براي حل معضل كمبود انرژي هستيم، استفاده از هيدروژن، جايگزين بسيار مناسبي است كه مي‌تواند به معضلات انرژي‌هاي موجود مثل آلودگي، كمبود و گراني پايان دهد...

از آنجايي كه ما به دنبال استفاده از منابع انرژي با قابليت جانشيني براي حل معضل كمبود انرژي هستيم، استفاده از هيدروژن، جايگزين بسيار مناسبي است كه مي‌تواند به معضلات انرژي‌هاي موجود مثل آلودگي، كمبود و گراني پايان دهد.
در اين ميان نگراني‌هاي موجود درمورد محيط زيست، از مدت‌ها پيش شركت BMW را برآن داشته تا به فكر ساخت خودروهايي با سوخت هيدروژن بيفتد.
شركت BMW بتازگي اعلام كرده است كه سري 7خودروهاي هيدروژني خود را در دست توليد دارد. براساس گزارش‌ها اين خودرو سرعتي معادل 143 مايل برساعت و قدرتي برابر با 260 اسب بخار خواهد داشت. همچنين موتور اين خودرو طوري طراحي شده كه قابليت استفاده از بنزين را نيز دارد. موتورخودروهاي هيدروژني اغلب شبيه به يك سلول سوخت كامل مي‌باشد و درآن يك سري واكنش الكتريكي ـ شيميايي اتفاق مي‌افتد و در اين فرآيندها هيدروژن به وسيله اكسيژن يا مواد احتراقي مشابه مي‌سوزد. در خودروي هيدروژني شركت BMW هيدروژن در موتور به‌صورت مرتب و منظم سوزانده مي‌شود و به صورت سلول‌هاي سوختي نمي‌باشد.
به گفته سازندگان اين خودرو استفاده از هيدروژن مستقيم به‌عنوان سوخت به جاي سوخت‌هاي معمولي، بسيار تميز بوده و عاري از هرگونه آلودگي‌هاي زيست محيطي مي‌باشد.
از معايب آن اين‌كه، از آنجايي كه وزن و بارالكتريكي مولكول هيدروژن خيلي كوچك است، ذخيره و حمل و نقل مقادير فراوان هيدروژن به صورت گاز نيازمند محفظه‌هايي بزرگ با فشاربالاست. لذا از نظر عملي در وسايل نقليه ممكن نيست و چون هيدروژن گازي است فعال، به همين دليل مشكلات زيادي در ذخيره‌سازي و توزيع اين گازوجود دارد. همان‌طور كه مي‌دانيد هيدروژن قسمتي از مولكول آب است كه به‌صورت طبيعي و فراوان در جو زمين وجود دارد و نسبت به ديگر منابع انرژي طبيعي قابل دسترس‌تر مي‌باشد و همچنين استفاده از آن به‌عنوان منبع انرژي نسبت به ساير سوخت‌ها مخصوصا سوخت‌هاي فسيلي، تميزتر و آسان‌تراست.
اما همان‌گونه كه اشاره شد به دليل معايب و موانعي كه در استفاده از اين گاز وجود دارد، تا به حال استفاده از آن توسعه و پيشرفت قابل ملاحظه‌اي نداشته است. بنابراين محققان درصددند تا معايب و موانع را به حداقل برسانند تا بتوان هرچه بيشتر از اين منبع مفيد و فراوان بهره برد.

منبع: NEW TECHNOLOGY IN CARSA
آزاده ميرزايي
جام جم


نوشته شده در   چهارشنبه 26 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode