ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 خرداد 1389     |     کد : 7990

ماده‌اي‌سياه ويژه هواپيماي رادارگريز

دانشمندان موفق به ابداع ماده اي شده اند که مي توان آن را «سياه جديد» ناميد ، ماده اي که تمامي نورهاي دريافتي را واقعا به خود جذب خواهد کرد و در ساخت هواپيماهاي رادار گريز کاربرد دارد.


دانشمندان موفق به ابداع ماده اي شده اند که مي توان آن را «سياه جديد» ناميد ، ماده اي که تمامي نورهاي دريافتي را واقعا به خود جذب خواهد کرد و در ساخت هواپيماهاي رادار گريز کاربرد دارد.
به گزارش نيوساينتيست ، اين ماده «سياه تر از سياه» نمونه اي از مواد مشهور به متامواد است، موادي که از ويژگي هاي نوري متفاوت از مواد طبيعي برخوردارند متامواد از ساختارهاي منظمي از دو يا چند ذره کوچک، کوچکتر از طول موج نوري که با آن در تقابلند تشکيل شده اند همين ساختار داخلي خاص است که ويژگي هاي غير عادي نوري را در اين مواد به وجود مي آورد.
محققان دانشگاه پوردو در لافايت غربي ، اينديانا با توجه به اين ويژگي ها دريافتند مي توان متاموادي با ساختار دقيق داخلي که بتواند تمامي تشعشعات الکترومغناطيسي در طيفي خاص به خود جذب کند را طراحي کرد جسمي که از چنين موادي ساخته شده باشد در مقايسه با اجسام سياه معمولي که هميشه مقداري از نور را بازتاب مي دهند، مي تواند به رنگ سياه واقعي ديده شده و تمامي نور دريافتي را جذب کند.
اکنون محققان پوردو با همکاري محققان دانشگاه نورفولک در ويرجينيا موفق شده اند چنين ماده سياهي را به وجود آورند اين ماده از کابل هاي 35 نانومتري نقره تشکيل شده که بر روي قطعات يک سانتيمتر مربعي از اکسيد آلومينيوم به ضخامت 51 ميکرومتر کار گذاشته شده اند.
محققان دستاورد مطالعات خود را در دو شکل صيقلي و زبر تحت تابش امواج نوري نزديک به مادون قرمز با طول موجي برابر 900 نانومتر مورد آزمايش قرار دادند. تابش اين نور در درجه اي کمتر از 45 درجه از سطح عمود نشان داد سطح صيقلي پس از دريافت نور 20 درصد از آن را بازتاب مي دهد در حاليکه سطح زبر کمتر از يک درصد از نور دريافتي را بازتاب مي دهد.
به گفته دانشمندان با تاباندن تمامي بخش هاي طيف الکترومغناطيسي بر روي اين ماده مي توان به چنين نتيجه اي دست پيدا کرد؛ نتيجه اي که از ديد «جان پندري» ، يکي از متخصصان متا مواد در کالج امپريال لندن نتيجه اي جديد و ارزشمند به شمار مي رود.
محققان دانشگاه پوردو مي گويند اصلي ترين کاربرد اين ماده در صنايع نظامي و براي توليد تکنولوژي هاي جاسوسي در طيف گيگاهرتزي خواهد بود ، به بياني ديگر با کمک سياه ترين ماده جهان مي توان تجهيزاتي را توليد کرد که رادارها توان ديدن آنها را نخواهند داشت.

مهر


نوشته شده در   دوشنبه 24 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode