ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : دوشنبه 24 خرداد 1389     |     کد : 7987

دوشنبه 24 خرداد 2 رجب 14 ژوئن

تولد « ابن رومي» شاعر در سال221هجري قمري

تولد « ابن رومي» شاعر در سال221هجري قمري
« ابن رومي»، شاعر نامدار، از مادري ايراني و پدري رومي تبار در سال221هجري قمري در بغداد بدنيا آمد. وي به مذهب تشيع اعتقاد داشت و مسير زندگي اجتماعي- سياسي وي تحت تاثير اين آئين مقدس معين مي شد. ابن رومي را شاعرخاص امام حسن عسگري(ع) ميدانند زيرا اشعار بسياري در ستايش آن حضرت سرود. شعر ابن رومي سهل و ممتنع است و همواره مورد توجه منتقدان و نويسندگان بوده است. تحليل هاي روانشناختي؛ برداشتهاي فلسفي و واژگان بسيار غني ابن رومي بر وسعت اطلاعات او دلالت دارد.

درگذشت« حسن بن عبدالله بن مرزبان سيرافي» در سال 368هجري قمري
«حسن بن عبدالله بن مرزبان سيرافي» از بزرگان علوم ادبي و عربي در سال 368هجري قمري در بغداد درگذشت. سيرافي 50 سال به كار قضاوت اشتغال داشت و به قاضي سيرافي شهرت يافته بود. او خطاط بود و با كتابت هزينه زندگي خود را تامين مي كرد. از تاليفات قاضي سيرافي كتابهاي« صَنعَه الشّعر» و« اَلبَلاغَه» باقيست.

درگذشت« ابوريحان بيروني» در سال 440 هجري قمري
ابوريحان بيروني در سال 440 هجري قمري در شهر غزنه در گذشت. بيروني در علوم ستاره شناسي، رياضي، تاريخ، جغرافي و منطق بزرگترين دانشمند عصر خود بشمار ميرفت و در هر يك از اين رشته هاي علمي تاليفات ارزشمندي دارد. توجه بيروني به تاريخ و رويدادهاي تاريخي در همه آثارش كاملا هويدا است از اين رو آثار اين دانشمند ايراني از منابع مهم براي بررسي احوال پيشينيان و نيز معاصران او نيز بشمار ميرود. «آثارالباقيه» و« الجواهر» از كتابهاي ارزشمند بيروني است.


آغاز عمليات قدس يك در سال 1364 هجري شمسي
عمليات قدس يك با رمز يا محمد رسول الله(ص) در ساعت 21:05 آغاز شد. اين عمليات در منطقه اي هورالهويزه و با هدف انهدام نيروهاي دشمن صورت گرفت. دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي طي اين عمليات چندين فروند هواپيما و هلكوپترو قايق دشمن را نابود ساختند و مناطق وسيعي از لوث وجود دشمن بعثي پاك شد.

پیاده شدن نيروهاي متجاوز فرانسوي به منظورتصرف الجزاير در سال 1830 ميلادي
نيروهاي متجاوز فرانسوي به منظور تصرف الجزاير در سال 1830 ميلادي در سواحل اين كشور پياده شدند. اين اقدام فرانسوي ها با مبارزات مسلحانه مردم الجزاير روبرو شد. مردم اين كشور در سال 1954 ميلادي با شدت و هماهنگي بيشتربه مبارزه ادامه دادند، از اين رو در همين سال ژنرال دوگل به ناچاربه الجزايرحق خود مختاري داخلي داد. كشور الجزاير سرانجام در سال 1962 ميلادي به استقلال كامل دست يافت.

در گذشت خورخه لوئيس بورخِس نويسنده ادبيات آمريكاي لاتين در سال 1986 ميلادي
خورخه لوئيس بورخِس نويسنده ادبيات آمريكاي لاتين در سال 1986 ميلادي در گذشت. او متولد آرژانتين بود و دوران نوجواني را با مطالعه آثار نويسندگاني چون ادگارآلن پو، چارلزديكنز وسروانتس سپري كرد. بورخس در پايان تحصيلات عاليه، نويسندگي را به طور جدي شروع كرد و از طنز پردازان مشهور گرديد. او به سبب نابينايي موفق به نوشتن رمانهايش شدو اكثر آثار به جاي مانده از وي به صورت شعر ونظم هستند. گرايش او به نويسندگان فراموش شده وعلاقه اش به طنز موجب گشت تا آثاري جامع و شگفت انگيز را خلق كند. كتب هزارتوها؛ سرخ و آبي؛ ومرگ پرگار از آثار بورخس مي باشند كه به زبان فارسي هم برگردانده شده اند. 


نوشته شده در   دوشنبه 24 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode