ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 22 ارديبهشت 1403
شنبه 22 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 20 خرداد 1389     |     کد : 7942

گوگل پرونده 150 ساله را بست

کشف نامه اي مسروقه از رنه دکارت انديشمند قرن 17 ميلادي و بازگرداندن آن به فرانسه ، داستاني پليسي با شرکت موتور جستجوي گوگل و کنتي ايتاليايي به نام گوگليلمو ليبري را به پايان رساند.

 کشف نامه اي مسروقه از رنه دکارت انديشمند قرن 17 ميلادي و بازگرداندن آن به فرانسه ، داستاني پليسي با شرکت موتور جستجوي گوگل و کنتي ايتاليايي به نام گوگليلمو ليبري را به پايان رساند.
به گزارش AFP ، «اريک - يان باس» پژوهشگر دکارتي اهل هلند که اين نامه ربوده شده را با کمک موتور جستجوي گوگل يافته است پيش از تحويل دادن نامه به مالکان اصلي اش گفت:«کمي از نتيجه ارزشمندي که يک جستجوي ساده شبانه و خانگي در کامپيوتر کوچکي در گوشه اتاقم مي تواند به بار بياورد، شگفت زده شده ام».
اين نامه که توسط فيلسوف فرانسوي «رنه دکارت» در سال 1641 نگاشته شده بود در حدود 150 سال پيش به سرقت رفته بود و بخشي از مجموعه اسناد ارزشمندي به شمار مي رفت که توسط کنتي ايتاليايي به نام گوگليلمو ليبري به سرقت رفته بود. گفته مي شود «ليبري» استاد رياضي قرن 19 ميلادي در فرانسه که اتهام جستجو در مقالات بايگاني شده را نيز يدک مي کشيد، هزاران نسخه نامه و سند را ربوده و به مجموعه داران و کتاب فروشان فروخته است.
«باس» اين نامه ارزشمند را با تايپ واژه هاي «نامه خطي» و «دکارت» در موتور جستجوي گوگل در يکي از نيمه شب هاي ماه ژانويه رديابي کرد. ارزش اين نامه تنها به اين خاطر نيست که دکارت آن را با دست خط خود نگاشته است بلکه به اين خاطر است که اين نامه خطاب به «مارين مرسن» نوشته شده ، فردي که ويرايش نوشته هاي وي را به عهده داشته و علاوه بر همه اينها، اين نامه محتوي مفاهيم فوق العاده اي است.
دکارت خالق جمله مشهور «فکر مي کنم ، پس هستم» ، در اين نامه به تشريح کتاب در دست انتشار «تامل انديشمندانه درباره فلسفه اولين» پرداخته و به تغييراتي که بايد در متن آن به وجود آيد اشاره کرده است.
اين نامه در مجموعه اسناد کالج هاورفورد در ايالات متحده نگهداري مي شد و مديريت اين کالج اطلاعي از دزدي بودن آن نداشت تا زماني که «باس» آنها را از اين واقعيت آگاه کرد. پس از آن مدير اين کالج تصميم به بازگرداندن اين مدرک تاريخي به يکي از قديمي ترين کتابخانه هاي فرانسه در Institut de France، جايي که نامه از آن به سرقت رفته بود گرفت و اين موسسه فرانسوي نيز در ازاي اين حرکت هديه 15 هزار يورويي را به اين کالج آمريکايي اهدا کرد.

مهر


نوشته شده در   پنجشنبه 20 خرداد 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode