ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 28 ارديبهشت 1389     |     کد : 7630

ژن‌هاي 100 سالگي کشف شدند

دانشمندان موفق به کشف ژنهايي شده اند که دارنده خوش شانس آنها حتي اگر پيرو شيوه زندگي سالمي نيز نباشد مي تواند تا 100 سالگي به زندگي خود ادامه دهد.


دانشمندان موفق به کشف ژنهايي شده اند که دارنده خوش شانس آنها حتي اگر پيرو شيوه زندگي سالمي نيز نباشد مي تواند تا 100 سالگي به زندگي خود ادامه دهد.
به نظر مي‌آيد اين ژنها از انسان در برابر تاثيرات مخرب سيگار و رژيم بد غذايي محافظت کرده و ظهور بيماريهاي ناشي از سالخوردگي از قبيل سرطان و بيماري هاي قلبي را تا سه دهه به تاخير مي اندازد.
يک تک ژن نمي تواند دستيابي به چشمه طول عمر را تضمين کند بلکه در واقع راز عمر طولاني در داشتن رشته اي درست و مناسب از ژنها نهفته است. چنين ترکيبهايي در ميان ژنهاي انسان بسيار کميابند و تنها يک نفر از 10 هزار نفر مي توانند با کمک آن به سن 100 سالگي برسد.
هر يک از ژنهاي يافته شده به تنهايي تاثير کوچکي بر روي محافظت در برابر بيماري هاي کهولت سن دارند و به نظر مي آيد داشتن چندين نمونه از اين ژنها در رشته دي ان اي مي تواند تجربه 100 ساله شدن را در انسانها به وجود آورد.
به گفته محققان افرادي که از طول عمر بالايي برخوردارند از ژنهاي بيماري زا يا ژنهاي کهولت زاي کمتر برخوردار نيستند بلکه اين افراد از ژنهاي ديگري برخوردارند که مي تواند عملکرد ژنهاي بيماري زا را متوقف کرده و يا آنها را خاموش کند.
ژنهاي کشف شده طولاني کننده عمر شامل ژن ADIPOQ که در 10 درصد از افراد جوان و تقريبا 30 درصد افرادي که بالاي 100 سال زندگي کرده اند يافت مي شود است. همچنين ژنهاي CETP و ApoC3 که در 10 درصد از افراد جوان و 20 درصد از افراد صد ساله يافته مي شوند نيز در اين گروه از ژنها قرار دارند.
بر اساس گزارش تايمز آنلاين، مطالعات نشان داده اند ايجاد جهشي کوچک در ساختار ژنهايي خاص مي تواند طول عمر انسان را به اندازه اي قابل توجه افزايش دهد. با اين وجود تاثير عوامل محيطي مانند کاهش بيماري هاي عفوني در افزايش تعداد افرادي که تا 100 سالگي عمر مي کنند بسيار مهم به شمار مي روند. ژنوم انسان داراي 28 هزار ژن است که تمامي اين ژنها تحت کنترل چند ژن تنظيم کننده قرار دارند.

مهر


نوشته شده در   سه شنبه 28 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode