ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 مرداد 1393     |     کد : 76270

رابیندرانات تاگو فیلسوف، نویسنده و شاعر هندی

رابیندرانات تاگور، فیلسوف و ادیب شهیر هندی در 6 مه سال 1861میلادی در خانواده‏‎ای برهمایى در کلکته هندوستان به دنیا آمد. پدربزرگش مروج آیین برهمایى و پدرش مردی دانشم


درگذشت "رابیندرانات تاگور" فیلسوف، نویسنده و شاعر هندی (1941 م)

رابیندرانات تاگور، فیلسوف و ادیب شهیر هندی در 6 مه سال 1861میلادی در خانواده‏‎ای برهمایى در کلکته هندوستان به دنیا آمد. پدربزرگش مروج آیین برهمایى و پدرش مردی دانشمند بود.

وی از کودکی شعر می‏‌سرود به طوری که در چهارده سالگی نخستین شعر خود را در جشن ملی - فرهنگی بنگالی‎‏ها خواند. تاگور در سیزده سالگی به همراه پدر به سیر و سفر پرداخت و در هفده سالگی به همراه برادر به انگلستان سفر کرد و در رشته حقوق به تحصیل پرداخت. او در آن کشور شروع به مطالعه زبان انگلیسی و تحقیق و جستجو درباره شاعران انگلیسی نمود و خود نیز کتاب‏‌هایى را که به زبان بنگالی نوشته بود به انگلیسی ترجمه کرد.

وی به زودی به اصول تعالیم کهن و مکتب‏‎های فلسفی هند روی آورد و به آثار شاعران گذشته بنگالی و انگلیسی دلبستگی یافت.

وی تا قبل از 18 سالگی 7000 بیت شعر سرود و در این کار تبحّر یافت. این متفکر هندی در سال 1901میلادی مدرسه‎‏ای با نام خانه صلح تأسیس کرد و همه نظریاتش را درباره چگونگی آموزش و پرورش، در این مدرسه به مرحله اجرا و عمل درآورد. تاگور در این مؤسسه، همواره به تربیت و ارشاد جوانان هندی و در پیشرفت معنویشان براساس اندیشه‏‎های مذهبی و سنتی می‏‎پرداخت. این سازمان تربیتی در سال 1921میلادی توسعه یافت و به دانشگاه تبدیل شد.

تاگور به موازات نشر مقالات و کتاب‏‎های گوناگون، درباره مسائل تربیتی و فرهنگی، همچنان به خلق آثار ادبی محض، ادامه داد. تاگور از دوستان نزدیک گاندی، پیشوای هند بود و خود نیز هنرمند و متفکری بزرگ با افکاری بلند و نوشته‎‏ها و تابلوهایى بسیار جالب به شمار می‎‏رفت. این شاعر هندی در اشعار و نوشته‎‏هایش، توصیفات لطیفی از طبیعت را با تفکرات مذهبی و فلسفی در هم آمیخته است.

تاگور عقیده داشت که این تحولْ فرایند یادگیری از طریق رنج است. او این اندیشه را به زیبایى تمام در یکی از اشعار خود بیان می‏‎کند. از میان آثار منثور تاگور که بیان کننده فلسفه اوست، شاید دل‏‎انگیزتر از همه، مجموعه نامه‏‎های خارجی است که در سال 1921میلادی انتشار یافت. هم‏چنین از رابیندرانات تاگور حدود 60 دیوان شعر، چهل داستان کوتاه و بلند، پنجاه نمایش‏نامه و تعدادی رساله و کتاب فلسفی به جای مانده که بیشتر آن‏ها به زبان انگلیسی ترجمه شده است. این اندیشمند هندی در 1913میلادی به عنوان اولین آسیایى، جایزه نوبل ادبی را دریافت کرد و شهرتی جهانی یافت. این جایزه، نه تنها به خاطر زیبایى شاعرانه سبکش در نوشتن، بلکه به خاطر عمق فلسفی افکارش به او اعطا شد. تاگور تنها شاعری غزل‏‌سرا نبود، بلکه مدیحه‌‏سرا، حماسه‏‌سرا و نویسنده‌‏ای میهن‏‌پرست بود، برای کودکان شعر می‌‏سرود و در کنار اندیشه‏‌های فلسفی استوار، طبع بذله‌‏گو و طنزآمیزش نیز تجلی می‏‌کرد. نمایش‏نامه‏‌هایش از محیطی رنگین و خوش‌‏آهنگ و هیجان فراوان برخوردار بود. به موسیقی و نقاشی علاقه خاص داشت و موسیقی را زبان روح و نقاشی را وسیله نزدیکی به عالم طبیعت می‏‌دانست.

تاگور اساس مذهب را برپایه نیکی و زیبایى نهاده بود و تمدن واقعی را در تحمل سختی‌‏ها و متانت روح می‏‌دانست. از نظر تاگور، کمال مطلوبْ در عظمت روح و دست یافتن به عالم ناشناخته است و بشر تا درون خود را نشناسد معنی واقعی زندگی را درک نمی‌‏کند. اما مفهوم این نظر، کناره‏‌گیری از زندگی و لذت نیست.

آثار متنوعی از تاگور بر جای مانده که باغبان، گورا، وطن و جهان، گیتاجانی، خاطرات من، قربانی و پُست‏خانه از آن جمله است. رابیندرانات تاگور سرانجام پس از یک عمل جراحی، در هفتم اوت 1941میلادی در هشتاد سالگی در خانه‌‏ای که به دنیا آمده بود، درگذشت.


نوشته شده در   پنجشنبه 16 مرداد 1393  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode