ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : جمعه 14 ارديبهشت 1403
جمعه 14 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1389     |     کد : 7542

ضرورت اقتداي محكمات انسان به محكم اوّل (حيات)

محكمات انسان در ابعاد هستي او (علم و عمل) بايد به امامت محكم اوّل (حياتِ متألّهانه او) پويا و پايا شود...

محكمات انسان در ابعاد هستي او (علم و عمل) بايد به امامت محكم اوّل (حياتِ متألّهانه او) پويا و پايا شود. حيات انسان، همان محكم اصيلي است كه بين عقل نظري و عقل عملي او هماهنگي ايجاد مي‏كند. روشن است كه ثمر ارجاع محكمات به اكسير حياتِ متألّهانه، پي بردن به فقر و ذلّت خويش و ادراك غناي مطلق الهي است؛ امّا اگر انسان واقعيت حيات خود را به فراموشي بسپرد و آن را زير غبارهاي متراكم جهلِ علمي و جهالت عملي مدفون كند و داعيه استقلال در سر بپروراند، به جاي برقراري عدالت بين محكمات، تعادلي كاذب بين متشابهاتِ خود برقرار مي‏كند. آرامش و تعادل حقيقي، متفرّع بر هماهنگي متشابهات و محكمات است كه فقط با تبعيت متشابهات از محكمات و ارجاع محكمات به محكم اوّل صورت مي‏پذيرد و تنها با هماهنگي متشابهات مشكل برطرف نمي‏شود، چون ناهماهنگي بين آنها و محكمات، باقي است. اگر حيات متألّهانه، امامت انديشه صالح و انگيزه صحيح را به عهده گيرد و انسانيت تحقّق يابد، افكار و اعمال انسان منتظم مي‏شود و عمر او مصداق ﴿اَربَعينَ سَنَةً يَتيهونَ فِي الاَرضِ﴾(1) نخواهد شد. حي متألّه، كسي است كه ساختاري از لحاظ اعتقاد، اخلاق و اعمال در هويت خود ترسيم كند تا بتواند بگويد: ﴿قُل اِنَّ صَلاتي ونُسُكي ومَحياي ومَماتي لِلّهِ رَبِّ العلَمين﴾.(2) چنين متألّه زنده‏اي، ستون دين خود را كه نماز است به پا مي‏دارد، لذا همه عناصر محوري دين او به پاست و سرّ خدايي‏بودن نماز، عبادت حج، عمره... و سرانجام، مرگ و زندگي او اين است كه چهره هستي خود را متوجه خداي سبحان كرده است، از اين‏رو همه كارهاي وي به رهبري جان ملكوتي اوست و جهان‏بيني‏اش با اهداف، اغراض و غرايز وي هماهنگ مي‏شود و اين علم او به عملش اشراف خواهد داشت، كه از علمش دستور خواهد گرفت. اگر چنين شد، حيات انسان هماهنگ با حيات الهي او خواهد بود و محكم بودن آن فهميده خواهد شد و در غير اين صورت، تشابه آن دانسته مي‏شود.
1. سوره مائده، آيه 26.
2. سوره انعام، آيه 162. تفسير انسان به انسان، ص338.


نوشته شده در   سه شنبه 21 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode