ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 18 ارديبهشت 1389     |     کد : 7499

بکارگيري آدرس‌هاي عربي در اينترنت

کشورهاي مصر، عربستان سعودي و امارات متحده عربي، اولين کشورهايي هستند که مجوز استفاده از حروف عربي را در آدرس سايت ها دريافت کرده اند.

کشورهاي مصر، عربستان سعودي و امارات متحده عربي، اولين کشورهايي هستند که مجوز استفاده از حروف عربي را در آدرس سايت ها دريافت کرده اند.
اين اقدام گامي مهم در جهت فراهم کردن امکان دسترسي راحت تر به اينترنت براي کاربران غير انگليسي زبان ارزيابي شده است.
کاربران اينترنت در جهان عرب براي نخستين بار مي توانند آدرس هاي اينترنتي را به طور کامل با الفباي عربي و از راست به چپ تايپ کنند. اين امکان شايد از نظر فني تغيير اندکي ايجاد کند، اما اهميت آن اين است که براي ميليون ها عرب زبان که با الفباي لاتين آشنا نيستند، کار کردن با اينترنت آسان تر خواهد شد.
زبان عربي يکي از رايج ترين زبان هاي زنده دنيا است. با اين حال تنها يک درصد از محتواي سايت هاي اينترنتي به زبان عربي است. اقدام مشابهي قرار است براي زبان هاي روسي، چيني، تايلندي و تاميلي نيز در آينده نزديک صورت بگيرد.
اين امکان توسط آي کن (Icann)، نهاد بين المللي ناظر بر اينترنت فراهم شده است. اين نهاد اکنون شناسايي دامنه هاي اينترنتي به زبان هاي غير لاتين را امکان پذير کرده است.
اين اقدام تازه در پي سال ها بحث و بررسي و تغيير در سيستم هاي برنامه نويسي اينترنتي انجام مي شود. پيش از اين بخش هايي از آدرس سايت هاي اينترنتي مي توانست با الفباي محلي تايپ شود، اما دامنه اينترنتي که در انتهاي آدرس مي آيد، مانند ru براي روسيه، بايد با حروف لاتين نوشته مي شد.
وزارت ارتباطات مصر مي گويد، وب سايت اين وزارت خانه اولين سايتي است که آدرس آن مي تواند به طور کامل با حروف عربي وارد شود.
تاکنون بيش از بيست کشور براي فراهم شدن امکان استفاده از الفباي محلي تقاضا داده اند. پيش از اين براي زبان هاي چيني و تايلندي به صورت مستقل چنين امکاني فراهم شده بود، اما اين موضوع مورد شناسايي بين المللي قرار نگرفته بود و در تمام کامپيوتر ها قابل استفاده نبود.
استفاده از الفباي غير لاتين به اين صورت، نشان دهنده افزايش روز افزون تنوع در ميان کاربران اينترنت و ماهيت بين المللي آن است، پديده اي که حدود 40 سال پيش با تسلط کامل زبان انگليسي بر آن به وجود آمد.


نوشته شده در   شنبه 18 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode