ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 18 ارديبهشت 1389     |     کد : 7494

معجزه موتزارت حقيقت ندارد

دانشمندان بخش روانشناسي در دانشگاه وين در تحقيقي تازه نظر داده‌اند که موسيقي ولفگانگ آمادئوس موتزارت (1756 – 1791) برخلاف عقيده مشهور، بر مغز تأثير محسوسي ندارد و باعث افزايش هوش نمي‌شود.

 دانشمندان بخش روانشناسي در دانشگاه وين در تحقيقي تازه نظر داده‌اند که موسيقي ولفگانگ آمادئوس موتزارت (1756 – 1791) برخلاف عقيده مشهور، بر مغز تأثير محسوسي ندارد و باعث افزايش هوش نمي‌شود.
آنها از 15 سال پيش درباره پديده‌اي تحقيق مي‌کنند که در محافل آموزش ذهني "معجزه موتزارت" خوانده شده است.شهرت دارد که موسيقي موتزارت هوش و ذکاوت کودکان را به طرز معجزه‌آسايي بالا مي‌برد.
دانشمندان دانشگاه وين اکنون با بررسي 39 کار مطالعاتي و انجام آزمون‌هاي ميداني و آزمايشگاهي بر بيش از 3 هزار نفر به اين نتيجه رسيده‌اند که آهنگ‌هاي نابغه‌ عالم موسيقي بر هوش انسان يا توان و ظرفيت مغزي تأثير مثبتي ندارد.
ياکوب پيچنيگ، سرپرست تيم تحقيقاتي در انستيتوي روانشناسي دانشگاه وين به خبرنگاران گفته است: "من به همه توصيه مي‌کنم که موسيقي موتزارت گوش کنند، چون بي‌نهايت زيبا است، اما انتظار نداشته باشند که فقط با شنيدن موسيقي هوش آنها زياد شود."
فرانسيس راوشر، روانشناس آمريکايي در سال 1993 با نشر مقاله‌اي در نشريه علمي "نيچر" اظهار داشته بود که تحقيقات او نشان مي‌دهد شنيدن موسيقي موتزارت باعث افزايش هوش مي‌شود و قدرت تجسم را بي‌اندازه بالا مي‌برد.
خانم راوشر در مقاله خود گفته بود که شنيدن قطعه "سونات براي دو پيانو " (شماره 448) که موتزارت در سال 1781 تصنيف کرده است، بي‌نهايت در بالا بردن ذکاوت مؤثر است.
مقاله خانم راوشر در محافل علمي توجه زيادي برانگيخت و بسياري از والدين فرزندان خود را وادار مي‌کردند براي بالا رفتن هوش ساعت‌ها به موسيقي موتزارت گوش دهند.
پيش از اين در سال 1999 کريستوفر چابريس روانشناس آمريکايي در اعتبار "معجزه موتزارت" ترديد نشان داد. او نيز به اين نتيجه رسيده بود که موسيقي کلاسيک بر هوش انسان اثر محسوسي باقي نمي‌گذارد.

بي بي سي


نوشته شده در   شنبه 18 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode