ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : شنبه 29 ارديبهشت 1403
شنبه 29 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : شنبه 18 ارديبهشت 1389     |     کد : 7484

شنبه 18 ارديبهشت 24 جمادي الاول 8 مه

درگذشت شاه عباس اول صفوي در سال 1038هجري قمري ...

درگذشت شاه عباس اول صفوي در سال 1038هجري قمري
شاه عباس اول صفوي در سال 1038هجري قمري در مازندران از دنيا رفت و در حرم حبيب بن موسي در مشهد كاشان دفن شد. دوره حكومت شاه عباس اول از جهت وجود دانشمندان و علماي بزرگ و هنرمندان برجسته اين مرز و بوم از اهميتي ويژه برخوردار است. دوران صفويه عصر رشد و شكوفايي شيعه بود و علمايي چون شيخ بهايي، ملاصدرا و ميرداماد به تعليم و تعلم علوم اسلامي مي‏پرداختند. همچنين ميرعماد قزويني و عليرضا عباسي از بزرگان هنر خوشنويسي و رضا عباسي نقاش برجسته و صاحب ذوق ايران در اين دوره مي‏زيستند و آثار بجاي مانده از آنان از ميراث فرهنگي و تاريخي كشورمان بشمار مي‏روند. در عصر صفويه بناهاي تاريخي متعدد و زيبايي نيز در سراسر ايران بخصوص شهر تاريخي اصفهان ساخته شدند و از آن زمان تا كنون چشم جهانگردان و سياحان را خيره ساخته‏اند. از جمله اين آثار مسجد امام در ميدان نقش جهان اين شهر است كه بناي آن بدست آن بدست استاد علي اكبر معمار به پايان رسيده و در نوع خود بي‏نظير است.

فراهم شدن مقدمات خريد اولين كارخانه برق 6000كيلوواتي براي شهر تهران در سال1313 هجري شمسي
مقدمات خريد اولين كارخانه برق 6000كيلوواتي براي شهرتهران در سال1313هجري شمسي فراهم شد. گفتني است كه نخستين كارخانه برق ايران را حاج حسين امينُ الضَّرب درسال 1279هجري قمري خريداري كرده بود و اين كارخانه درابتداي خيابان اميركبيريا چراغ برق نصب شد. اما چون براي تأمين روشنايي شهرتهران كافي نبود درسال1313هجري شمسي نخستين كارخانه برق 6000كيلوواتي اشكودا خريده شد و بنام مؤسسه برق تهران كارخود را آغازكرد. درسال1318 اين مؤسسه به اداره كل برق تهران تغييرنام داد.

در گذشت رشيد ياسمي از استادان و مترجمان برجسته ایرانی در سال1330هجري شمسي
رشيد ياسمي ازاستادان و مترجمان برجسته ايراني در سال1330هجري شمسي بدرود حيات گفت. او با همكاري ملِكُ الشُّعراء بهار، مجله دانشكده را تأسيس كرد و دراين مجله و چند روزنامه ديگرهمچون نوبهار، آينده، ارمغان و مهر به نشرانديشه هاي والاي خود پرداخت. رشيد ياسمي طي ساليان متمادي آثارمفيد و ارزشمندي تأليف و ترجمه كرد كه ازآن جمله تاريخ ادبيات ايران، تاريخ ايران درزمان ساسانيان و تاريخ عمومي بصورت ترجمه را مي توان نام برد. همچنين «كتابهاي مِلَل ونَحل، آيين نگارش و تاريخ ادبيات معاصر»ازآثارتأليفي استاد بشمارمي رود. 


نوشته شده در   شنبه 18 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode