ترکی | فارسی | العربیة | English | اردو | Türkçe | Français | Deutsch
آخرین بروزرسانی : پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
 لینک ورود به سایت
 
  جستجو در سایت
 
 لینکهای بالای آگهی متحرک سمت راست
 
 لینکهای پایین آگهی متحرک سمت راست
 
اوقات شرعی 
 
تاریخ : پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389     |     کد : 7483

کمال معرفت وقتی است که بفهمیم معرفت نداریم

حضرت آیت الله وحید خراسانی در درس تفسیر خود با بیان اینکه ما قرآن کریم را نشناخته ایم گفت: کمال معرفت ما زمانی است که بفهمیم معرفت نداریم و این خود اول معرفت است...

 حضرت آیت الله وحید خراسانی در درس تفسیر خود با بیان اینکه ما قرآن کریم را نشناخته ایم گفت: کمال معرفت ما زمانی است که بفهمیم معرفت نداریم و این خود اول معرفت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید، صبح امروز در درس تفسیر خود که چهارشنبه ها در مسجد اعظم قم برگزار می شود، در ادامه تفسیر سوره یاسین اظهار داشت: واقعه ای در عالم بالاتر از واقعه مبعث حضرت خاتم (ص) نیست، چون کمال خلقت منحصرا وابسته به نبوت است.
این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: حد بعثت هر پیامبری از انبیا الهی وابسته به مبعوث است، بعثت حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) در حد خودشان است و تعدی از این حد عقلا و برهاناً ممکن نیست و به همین نسبت بعثت دیگر انبیاء تقدیر می شود.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: حد کمال بعثت که مافوق آن قابل تصور نیست، بعثت حضرت خاتم النبین (ص) است و معنای خاتم نیز ختم و پایان مطلب است و مقام نبوت در اینجا به رسول اکرم(ص) ختم می شود.
وی تاکید کرد: غرض نهایی از خلقت و نبوت، منحصرا به بعثت حضرت رسول اکرم (ص) ختم می شود و ماورای خاتم اگر باشد قهرا بین مفهوم ختم و ماورای آن تناقض است.
حضرت آیت الله وحید خراسانی خاطر نشان کرد: به حسب برهان و استدلال قوی مبتنی بر مبانی عقلی و فنی، بالاترین واقعه در خلقت، بعثت حضرت خاتم (ص) است.
وی گفت: حضرت پیامبر (ص) عقل کل و کل العقل و همچنین علم کل و کل العلم است و باید چنین کسی وجود داشته باشد که غرض نهایی به او محقق شود.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: تحقق این غرض عقلا به بعثت حضرت موسی، ابراهیم و عیسی و دیگر انبیاء (ع) ممکن نیست و چنین واقعه ای را باید دید که به چه چیزی شروع شده است.
این مرجع تقلید با اشاره به آیات ابتدایی نازل شده بر پیامبر گرامی اسلام (ص) تاکید کرد: چنین بعثتی که با اقرأ باسم ربک الذی خلق شروع شده، وقتی معنا و مفهوم آن شناخته می شود که این مطالب دقیقا فهمیده شود.
وی با بیان اینکه ما قرآن را نشناخته ایم تصریح کرد: نتیجه این بحث خواه ناخواه به کمال معرفت ما به قرآن کریم منتهی می شود و کمال معرفت هم وقتی است که بفهمیم معرفت نداریم و این خود اول معرفت است.
حضرت آیت الله وحید خراسانی ابراز داشت: افلاطون رییس حکمت اشراق است، هر چه مشائیین دارند سر سلسله آن ارسطو است، وهر چه اشراقیین دارند سر سلسله آن افلاطون است و باز افلاطون استاد ارسطو است.
این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: دلیل اینکه افلاطون تا حدی فهمیده، این است که آخر عمرش گفت بی اختیار آمدم و بدون اختیار هم رفتم، نه در آمدنم اختیاری داشتم و نه در رفتنم، عاقبت هم فهمیدم که هیچ نفهمیدم و خود این مطلب دلیل بر فهم او است.
حضرت آیت الله وحید خراسانی در بخش دیگری از سخنانش یاد آور شد: قرآن کریم حقیقتی است که ما باید از دور در حد شعاعی از آن برسیم، تدبر در آیات قرآن کریم همین نکته را نشان می دهد.
وی ابراز داشت: البته قرآن کریم بالاتر از آن است که ما از کلمات علما، فقها و حکما در تفسیر آن استفاده کنیم، مرجع درتفسیر این کتاب آسمانی خود قرآن است و آنهایی که در محیط نزول قرآن هستند.


نوشته شده در   پنجشنبه 16 ارديبهشت 1389  توسط   مدیر پرتال   
PDF چاپ چاپ بازگشت
نظرات شما :
Refresh
SecurityCode